NIEUWS

BTW-verhoging van 19 naar 21 procent

Redactie HiFi.nl | 01 oktober 2012

De overheid heeft per vandaag het BTW-tarief op luxe goederen verhoogd van 19 naar 21 procent. Dat betekent dat vanaf maandag 1 oktober ook de consument in de hifi-markt twee procent duurder uit is – althans, wanneer de BTW-verhoging ook in de AV-wereld naar de klant doorberekend wordt. Dat is niet altijd het geval.

Uit onderzoek van Detailhandel Nederland blijkt namelijk dat veel winkeliers nog niet klaar zijn voor de nieuwe regelgeving, waardoor zij in de eerste periode de extra kosten noodgedwongen zelf zullen dragen. De branche-organisatie stelt dat het daarmee pas begin 2013 bij de consument in de portemonnee te merken zal zijn. En niet over de gehele lijn, weet het onderzoek ook te melden, omdat veel winkeliers (met name in de non-food industrie) de verhoging ook na de volledige overgang voor eigen rekening zullen nemen. Wat hen overigens voor een lastig parket stelt; "Op veel producten zit maar een marge van 2 tot 3 procent. En winkeliers hebben het door de economische crisis toch al moeilijk.''

Uit reacties uit de markt blijkt enerzijds dat diverse importeurs in onze branche de hoogte van de prijzen, zowel inkoopprijzen voor de dealers als geadviseerde verkoopprijzen voor de consument, niet aangepast hebben. Dat betekent dat de verhoging daar voornamelijk bij de uiteindelijke consument zal liggen - of bij de winkelier die besluit de twee procent extra voor eigen rekening te nemen. Maar we zien ook partijen die sinds de aankondiging van het overheidsvoorstel dermate voorbereid zijn, dat de 21 procent al vanaf een vroeger stadium doorgevoerd is, waardoor prijzen nu min of meer gelijk blijven en de extra kosten door de verschillende schakels in de markt (van leveranciers, via fabrikant en tussenhandel, tot eindgebruiker) gedragen worden. Uiteindelijk zien er dus evengoed partijen die er gezien de huidige conjunctuur en het consumentenvertrouwen voor kiezen de verhoging zelf te dragen. Goed voor de consument, lastiger voor de handel waar de marges zullen dalen zoals in de vorige alinea al aangegeven. 

Volgens onderzoek van ING is de consument in het nieuwe kalenderjaar, wanneer prijzen overal aangepast zullen zijn, gemiddeld 180 euro duurder uit dan in 2012. In 2014 loopt dat verder op tot 330 euro. 


EDITORS' CHOICE