Begin jaren '70 van de vorige eeuw maakten Japanse en Amerikaanse fabrikanten de dienst uit in de hifi. Zij bouwden complexe apparaten met steeds meer (onnodige) functies en specificaties die bedoeld waren om indruk te maken op cijfer-fetisjisten in plaats van muziekliefhebbers.
Een groep Europese fabrikanten, distributeurs en winkeliers zag dit met lede ogen aan en besloot in 1972 het muzikale heft in handen te nemen. Hoewel het een gezamenlijke actie betrof, wordt de Britse elektronicus en natuurkundige Martin L. Borish vandaag de dag beschouwd als de geestelijk vader en oprichter van het merk dat nieuwe dimensies in de audio wilde verkennen: New Acoustic Dimension, oftewel NAD.
Eind jaren 60 werd muziek de belangrijkste vorm van entertainment in de huiskamer, en onvermijdelijk groeide ook de belangstelling voor betere weergave. Daar werd gretig op ingesprongen door fabrikanten die zich bedienden van marketingtechnieken die afleidden van de werkelijke essentie: muziek weergeven. NAD dacht daar anders over, maar het bleek niet eenvoudig te zijn om de gewenste vereenvoudiging rigoureus door te voeren.
Het publiek had daar wat meer tijd voor nodig, en het duurde nog tot het eind van de 70-er jaren voordat de briljante NAD technicus Bjørn Erik Edvardsen de hifiwereld versteld liet staan met zijn inmiddels legendarische NAD 3020 Series 20 versterker. Van de vijf versies die er over de jaren van zijn gemaakt werden bijna 1,3 miljoen exemplaren verkocht!
Huiskleur
De reden voor dat succes is vrij simpel: de 3020 bleek ondanks zijn ongelooflijk lage prijs over een enorme muzikaliteit te beschikken, maar hulde zich in een sobere en begrijpelijke behuizing die alleen de hoogstnodige bedieningselementen op het grijze front had zitten.
Die unieke kleur is overigens ontstaan vanuit een communicatiefout tussen NAD en de fabrikant. NAD was namelijk het eerste merk dat in Europa haar apparatuur ontwikkelde, maar het in het verre oosten liet produceren.
Eenvoud en Waar Voor Je Geld
De NAD 3020 kan worden beschouwd als een historisch ijkpunt, want de eenvoud, gunstige prijs en muzikaliteit die daarin werden gecombineerd zijn tot op de dag van vandaag de drie belangrijkste uitgangspunten van het merk. Eenvoud in bediening wil overigens niet zeggen dat de schakeling niet gecompliceerd of verfijnd mag zijn, als hij maar nuttig is en goed werkt, niet teveel kost en bijdraagt aan de geluidskwaliteit.
Een belangrijk voordeel van verstandig ontwerpen is dat de prijs van een apparaat relatief laag blijft. NAD hanteert de opvatting dat ze apparatuur maken voor intelligente mensen die willen uitgeven wat nodig is, en niet 'wat de gek er voor geeft'. Een goed ontwerp mag nooit ten koste gaan van de klant...
Goed ontwerpen doe je volgens NAD met slimme oplossingen, niet met een enorme zak geld. Een apparaat van NAD moet bij de mensen thuis indruk maken, niet terwijl het in de showroom staat... Zomaar wat uitgangspunten die het merk door de jaren heen de nodige hoon en soms zelfs verachting hebben opgeleverd, maar het simpele feit dat NAD inmiddels veertig jaar bestaat bewijst hun gelijk.