ARTIKEL

Jubileum-interview Minco Eggersman - 10 Jaar Muzieklabel Volkoren

Muzieklabel Volkoren viert dit jaar haar tiende verjaardag. Het Nederlandse platenlabel heeft in het afgelopen decennium naam weten te maken in binnen- en buitenland met goede producties, en dat is iets waar het label trots op mag zijn.

Multitalent en A & R manager van het label Minco Eggersman was graag bereid om mee te werken aan een HiFi.nl-interview vanwege het jubileum.

Vanwege een drukke planning, een uitstapje naar Amerika en zijn 'verplichtingen' als vader en echtgenoot werd het interview telefonisch gehouden. Ik belde de 35-jarige Minco terwijl hij met zijn gezin een weekend genoot van een verblijf in het oosten des lands. Een opgeruimd klinkende Minco neemt flink de tijd om mijn vragen te beantwoorden.

Gefeliciteerd, 10 jaar Volkoren. Hoe kijk je terug op het afgelopen decennium?
"Dank je wel. Ik ben blij dat we in deze moeilijke tijden er nog zijn. Dat is positief. Aan de andere kant is en blijft het hard werken, maar dat doe ik graag. Ik ben blij dat we een eigen plekje hebben weten te veroveren waar we bands en artiesten met een ongehoord eigen geluid –ik noem een Charles Frail- een niet verkoopcijgergericht platform kunnen bieden."

Charles Frail

"Onze bands en artiesten krijgen veel goede recensies en bouwen zo een gedegen basis op. Het is fijn om op deze manier te kunnen werken, zonder op verkoopcijfers gericht te moeten zijn. We tekenen artiesten als onafhankelijk label op die manier en dat is heel erg prettig om te kunnen doen."

In 2003 richtten jullie Volkoren op, om muziek met een wat meer ingetogen karakter ten opzichte van moederlabel Sally Forth Records beter een plaats te kunnen geven. In eerste instantie samen met Jaïr Sagstrom en Jos Honig (het team is intussen uitgebreid). Is er in tien jaar geen 'versmering' gekomen tussen de labels en hun stijlen?

"Dat is eigenlijk wel waar. Zo hebben we het eerste album van Anderson uitgebracht in een tijd dat ze echte singer-songwritermuziek maakten met wat vleugjes elektronica, maar hun tweede album ging steeds meer richting de elektronische kant. Dat zou wellicht beter bij Sally Forth passen. We zullen artiesten niet beïnvloeden zodat hun werk beter past binnen de grenzen die we aan ons label hebben gesteld. De energie is de afgelopen drie jaar sowieso meer richting Volkoren gegaan en Sally Forth staat min of meer op een waakvlam, dus het 'probleem' is steeds kleiner, en het zou zo maar kunnen zijn dat we in de toekomst alleen maar eindigen met Volkoren. Op dit moment bevinden onze artiesten zich in de juiste hoek."

"Daarnaast is het budgettechnisch veel interessanter om een singer-songwriter album uit te brengen dan een album van een grote rockband met alle extra kosten van dien. Zo verdient het zich sneller terug en is het ook voor de artiest interessant. Het doel dat we ooit hadden om mooie muziek (folk, americana en singer-songwriter) een plek te geven is in die zin geweldig bereikt en dat doel blijft bestaan. Bands dienen zich vaak aan en we merken dat we ons ook steeds meer richten op echt goed opgenomen en goed geproduceerde albums. Daar maken we het onderscheid tussen iemand die thuis wat leuks doet met een computer. We zijn echt op zoek naar de kwaliteit die in de jaren zeventig en tachtig te horen was en de kennis van goed opnemen passen we graag toe."

Silmus

"We zijn daarmee begonnen met mijn eigen soloplaat Hamden die ik samen met Jan Borger opgenomen heb, en die plaat werd ook opgepikt en gewaardeerd door mensen als Eelco Grimm (Grimm Audio), die op zijn beurt weer aanbood om Reservoirs te masteren. Inmiddels heeft Janj onder andere Silmus (ambient) en Sarah Lois (een country-achtig album) opgenomen en je merkt dat er in deze tijd heel veel waardering is voor de hoge geluidskwaliteit. Het is dus echt een sub-doel geworden."


EDITORS' CHOICE