Tijdens High End München staat NAD stil bij haar 40-jarig bestaan. Al leidde dat jubileum wel tot discussie binnen het bedrijf.
Of, zoals Greg Stidsen, director of NAD Technology and Product Planning het vrijdagavond in het MOC verwoordde: “Wat kunnen we doen voor ons 40-jarig jubileum? Een product ‘goldplaten’? Extra’s toevoegen aan bestaande apparaten? Nee, we kijken vooruit, vanuit het verleden.”
Dat terugvooruitkijken doet New Acoustic Dimension met de nieuwe D-serie, waar wij overigens in januari tijdens CES 2013 in Las Vegas al een eerste blik op mochten werpen. Een nieuwe lijn digitale apparaten die bestaat uit drie modellen: de D 1050 USB DAC (adviesprijs 499 dollar), de D 3020 digitale DAC/versterker (eveneens 499 dollar) en de UPnP netwerkreceiver D 7050 (999 dollar), het vlaggenschip van de reeks.
Hey maar wacht eens, de 3020 kennen we toch al van NAD? Inderdaad, de zo’n veertig jaar geleden bedachte versterker was niet alleen één van de eerste modellen die NAD op de markt bracht, maar is tevens tot op de dag van vandaag ’s werelds best verkochte versterker.
NAD herstelt dat ‘rugnummer’ in ere, met de D 3020. Geen slap aftreksel of een aanvullend dingetje, maar een versterker voor de nieuwe generatie met minstens evenveel power als zijn voorganger. Vooral bedoeld om de ‘Digital Native’ (mooie term) aan te spreken: de jongere generatie die wel degelijk van muziek houdt - misschien nog wel meer dan vroeger -, maar die nooit een CD bezat. Wiens muziek van iTunes of The Pirate Bay komt.
“Apple is een computerbedrijf. Wij zijn een muziekbedrijf”, zei Stidsen in München. “Een hele generatie beschouwt z’n iPhone of ander iDevice als z’n hifi-set. Maar muziek is emotie en emotie huist niet in een smartphone.” Say hello to the D-serie.