Ondanks de vaak klassieke en ambachtelijke wijze waarop bijna al hun producten in eigen huis worden vervaardigd, is de noord Italiaanse luidsprekerfabrikant Sonus Faber tevens een echt hightech bedrijf. In de nabijheid van het bedrijfspand is namelijk nog een tweede ander pand gesitueerd. Een onderkomen waar naast het bepalen van de grote lijnen voor alle merken van de Fine Sounds Group (Sonus Faber, Audio Research, McIntosch,Wadia), ook nieuwe technieken en modellen worden ontwikkeld. De Olympica serie vormt binnen het uitgebreide Sonus Faber assortiment, precies de overgang tussen enerzijds betaalbare series als Toy en Venere en anderzijds de bijzonder kostbare modellen uit de top Homage lijn. Het middelste model Olympica II, vormt daarbij op meerdere aspecten de ‘sweet spot’ binnen het complete Sonus Faber programma.
Wat het vorig jaar gehouden jubileum ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van deze bekende fabrikant ook al duidelijk aantoonde, is dat nieuwe Sonus Faber modellen nooit toevallig ontstaan. Ook bij de Olympica serie is duidelijk naar echte toevoegingen gezocht. Het begint al bij de oorsprong waarbij het wereldberoemde ‘TeatroOlympica’ als inspiratiebron diende. Dit oudste nog bestaande overdekte theater uit de Renaissance periode ter wereld, bestaat zelfs vandaag de dag nog steeds grotendeels uit dezelfde originele materialen en decors als tijdens de oplevering in 1585! Kroon op dit Sonus Faber project is absoluut het feit dat op het grote monumentale toneel, uit eerbetoon een paar Olympica III exemplaren staat opgesteld. Wie trouwens ook de rest van de prachtige oude stad Vicenza met een bezoek vereert, zal ontdekken dat ook veel van de andere Sonus Faber modellen sterk zijn geënt op deze inspirerende omgeving uit de klassieke oudheid.
Olympica II
Wat mij tijdens het bekijken van het complete Sonus Faber programma meteen sterk opvalt, is dat met respect voor bepaalde basiswaarden, zoals de bekende luitvormige kastvorm, er enorm creatief met variaties op dit thema is omgegaan. Zo toont de betaalbare Venere serie een bijzonder strakke en buitengewoon moderne vormgeving. Terwijl de verschillende modellen uit de Homage serie daarentegen veel meer een heel geraffineerde klassieke inborst bezitten. De Olympica serie zit er precies tussenin en komt op mij vooral rustig, voorzien van een sobere luxe en op prettige wijze wat meer ingetogen over. Zeg maar een serie die vooral bij ons nuchtere Nederlanders, goed op het netvlies over zal komen. Het knappe van deze styling is dat tussen al deze modellen en vormen, wel degelijk een duidelijke rode draad loopt en ze letterlijk allemaal vanaf het allereerste ogenblik als rasechte Sonus Faber modellen herkenbaar zijn.
De Olympica II is hoewel de kleinste vloerstaander uit deze serie, met maten als 105,5 cm hoog, 37 cm breed, 47,2 cm diep en 34 kg zwaar, toch echt wel een behoorlijk uit de kluiten gewassen systeem. Toch toont het model door zijn fraaie afgeronde vormen en het prachtig gevarieerde materiaalgebruik, in de praktijk helemaal niet zo groot. De luidspreker is namelijk naast zijn aanwezigheid, vooral een waar genot voor de zintuigen. Op de volledig met leder beklede Toy serie modellen na, is de verwerking en bewerking van het hout en leer van de kasten, één van de belangrijke handelsmerken van iedere Sonus Faber. Ook de Olympica serie vormt hierop geen uitzondering en triomfeert wederom met die unieke en ongekend goede afwerking. Een kwaliteitsbeleving en lust opwekkende uitstraling, waar maar heel weinig andere fabrikanten bij in de buurt weten te komen.
Zo zijn de gebogen MDF zijwanden voorzien van een werkelijk millimeters dik houtlaagje van echt walnotenhout. Ook zijn het met leer beklede boven en onder paneel uitgevoerd in de massieve variant van dit hout en is de spatiering tussen de verschillende banen uitgevoerd in licht maple.
Naast een natuurlijke walnootkleur, zijn alle Olympica modellen ook verkrijgbaar in een antracietkleurige variant waarbij de spatiering in zwart maple is uitgevoerd. Qua luidsprekerbezetting bevat deze 3-weg weergever op het eerste gezicht een tamelijk conventionele bezetting. Zo bestaat de tweeter uit een 29 mm softdome, terwijl de 15 cm midden unit en 18 cm woofer met conussen van papier zijn uitgerust. Maar schijn bedriegt, want de tweeter blijkt met zijn ‘gedempte Apex dome’, een samensmelting te zijn van een klassieke dome tweeter en ringradiator. Terwijl de midden unit op zijn beurt een aandrijfsysteem bezit wat is voorzien van een drietal koperen zogenaamde ‘Kellog/Goeller’ kortsluitringen rond de spreekspoeldrager. Een maatregel waardoor de vervorming fors kan worden verlaagd. De conus zelf bestaat tenslotte uit een mengsel van papierpulp, kapok, hennep en verschillende andere natuurlijke vezels. Hierdoor blijft het membraan stijf en licht, terwijl interne resonanties effectief worden gedempt.
De woofer is een directe afgeleide van het 23 cm exemplaar wat in de grensverleggende Aida word toegepast. De belangrijke opdracht was hier om een optimaal samenspel met de tweeter en midden unit te creëren. Dit doel is uiteindelijk bereikt door een sandwichconus te ontwerpen die een combinatie vormt van een zeer stijf synthetisch schuim en verschillende lagen cellulosepulp. Ook hier kiest Sonus Faber dus voor materialen die naast een hoge stijfheid ook goede dempende eigenschappen bezitten. Dit in tegenstelling tot de steeds vaker voorkomende exotische hard metalen membranen met hun extra aandacht behoevende resonantie verschijnselen. Dit alles is gemonteerd in een ‘Eddy Current gecontroleerde’ spreekspoel, die op zijn beurt kan bewegen in een langwerpig, lineair magneetveld. Hierdoor is de bescheiden ogende driver in staat veel energie te leveren, maar wel met behoud van controle. Het wisselfilter is een geoptimaliseerd amplitude-/fasegedrag ontwerp met overgangsfrequenties bij 250 Hz en 2.500 Hz. Het opgegeven rendement is 88 dB (2,83 V/1m) en de impedantie bedraagt 4 Ohm.Â
REVIEWSonus faber
Sonus Faber Olympica II: Sweet spot
Werner Ero |
29 maart 2015
| Sonus faber
MERK