REVIEWArcam

Recensie: Arcam A39 & CDS27

Jan de Jeu | 03 april 2015 | Arcam

SAMENVATTING

Wanneer ik terugkijk over de periode waarin het Arcam tweetal zijn niet geringe kunsten in mijn luisterruimte tentoonspreidde dan kan ik niet anders concluderen dan dat ik onder de indruk ben van deze Britse combinatie. Vanaf het eerste moment dat ik de A39 hoorde, heb ik genoten van de wijze waarop hij op grootse, gepassioneerde wijze met de muziek omgaat. Deze versterker is ontworpen voor de muziekliefhebber die vooral op zoek is naar emotionele, totale muziekbeleving. De neutrale tonaliteit, de detaillering, de energieke kracht, de dynamiek, alles is onderdeel van, en ondergeschikt aan, het muzikale totaalbeeld. Een beeld dat in stand blijft bij alle muzieksoorten, afkomstig van alle mogelijke formats. Ook wanneer die formats afkomstig zijn van de CDS27, in mijn ogen met zijn combinatie van (SA)CD disc weergave en streaming audio, de ideale partner van de A39.

PLUSPUNTEN

  • Klankkwaliteit (A39)
  • Connectiviteit (A39 en CDS27)
  • Bouwkwaliteit (A39 en CDS27)
  • Geruisloos afspelen van discs (CDS27)
  • Connectiviteit (CDS27)
  • Veelzijdigheid (CDS27)
  • Werkt met generieke apps (CDS27)

MINPUNTEN

  • Niet altijd even vergevingsgezind bij slechter opgenomen tracks (A39)
  • Geen gebalanceerde ingang (A39)
  • Kunststof CD lade luidruchtig tijdens loading/eject (CDS27)
  • Specifieke Arcam app voor CDS27 is nog niet beschikbaar

De meeste versterkers die ik in de loop der jaren in huis heb gehad, waren klasse A, A/B of D modellen. Met deze nieuwe, Britse Arcam versterker staat er voor het eerst een klasse G versterker in mijn luisterruimte. Ik combineer hem in deze test met een recente speler van dezelfde fabrikant die vooral interessant is voor consumenten die twijfelen of ze als bron nu moeten kiezen voor (SA)CD of voor streaming audio.

Arcam; bringing Movies and Music to Life
Bijna veertig jaar geleden, in 1976, werd Arcam opgericht door twee engineering students aan The Cambridge University. Aanvankelijk richtten zij zich op het ontwerpen van mixing desks voor recording studios, zoals nog tot uiting komt in de bedrijfsnaam; Amplification and Recording Cambridge. Oftewel Arcam. Hoewel het bedrijf nog steeds gevestigd is in de omgeving van Cambridge, is  de aandacht reeds lang geleden verschoven naar het ontwerpen van componenten voor muziekweergave en home cinema-toepassingen. Er worden meerdere lijnen uitgebracht. Eén daarvan is de FMJ (Faithful Musical Joy) lijn waartoe DACs, geïntegreerde versterkers, AV versterkers, AV processors, CD spelers en BD spelers behoren. Naast de A39 zijn er nog twee andere geïntegreerde versterkers die tot deze FMJ lijn behoren; de A19 en de A49. Wat de cd-spelers betreft is de CDS27 momenteel de enige in deze lijn.

 

Arcam A39

Dit is, zoals gezegd, een klasse G versterker. Kenmerkend voor het ontwerp is dat de voedingsspanning continu meegeregeld wordt met de gewenste grootte van het uitgangssignaal. Naar gelang de grootte van het uitgangssignaal wordt er geschakeld tussen twee verschillende spanningsrails. Gedurende het grootste deel van de tijd staat er slechts een bescheiden voedingsspanning over de eindtransistoren, waardoor deze hoog gebiases (klasse A) kunnen worden zonder dat er extreem veel vermogen gedisipeerd wordt. Zodra er meer power nodig is, wordt er overgeschakeld naar de tweede, hogere voedingsspanning. Dat Arcam dit nu voor het eerst mogelijk acht heeft alles te maken met het feit dat nieuwe halfgeleiders veel sneller en zonder bijeffecten kunnen schakelen. Het rendement is dus optimaal en in vergelijking met het veel oudere klasse A ontwerp wordt de klasse G versterker niet alleen veel minder warm, maar verbruikt hij ook beduidend minder stroom. Arcam heeft veel ervaring met klasse G, o.a. in haar succesvolle A/V versterkers.  De A39 is afgeleid van de A49, die een groter uitgangsvermogen heeft. Maar met een continu uitgangsvermogen van tweemaal 120 Watt bij 8 Ohm, met de eerste 20 Watt in klasse A, komt de A39 geen moment in ademnood, zoals tijdens de luistersessies bleek. Met zijn gewicht van 11,5 kilo en zijn maten van 433 (L) x 425 (B) x 100 (H) mm maakt de A39 al bij het uitpakken een serieuze indruk. Een indruk die nog benadrukt wordt door de solide, in matzwart uitgevoerde stalen kast en aluminium voorkant. Het display, dat in groen oplicht, is te dimmen en ook op grotere afstand uitstekend af te lezen. Iets waar het bij andere fabrikanten nog wel eens aan mankeert. Wat veel mensen aan zal spreken is de grote hoeveelheid lijningangen, 6 in totaal. Daarnaast is er nog een phono MM ingang, die zelfs eventueel te configureren is als zevende lijningang. Al deze ingangen kunnen worden geselecteerd met een druk op de corresponderende knop op de voorkant, of met een druk op de desbetreffende knop op de uitgebreide, meegeleverde afstandsbediening. Waarna boven de knop op het front een groene led redelijk decent oplicht. Maar er is meer. Op de voorkant zitten nog een 3.5 mm input en een 3.5 mm aansluiting voor een hoofdtelefoon. Ook aan de achterzijde is het nodige te ontdekken. Allereerst de dubbele luidsprekeraansluitingen en direct naast de lijningangen een opname-uitgang en een pre out voor het toevoegen van een aparte eindversterker. Verder een aarde-aansluiting voor de phono, een usb-aansluiting voor software updates en om 5V accessoires van stroom te voorzien. Waarmee de Arcam r-series productlijn bedoeld wordt waardoor de A39 eenvoudig uit te bouwen is met een DAC of BlueTooth ontvanger. Op hun beurt profiteren die producten dan weer klankmatig van de potente, geregelde voeding van de A39. Als laatste is er dan nog een net entree voor het meegeleverde netsnoer. Het losse netsnoer maakt het mogelijk om te experimenteren met andere designer cords. Zelf heb ik tijdens de luistersessies voornamelijk het standaard snoer gebruikt. Een tijdelijke overstap naar een netsnoer van Triode Wire Labs wees wel uit dat er op dit punt nog wat winst te behalen valt. Al met al dus een zeer solide en compleet versterkerontwerp. Desondanks is er iets dat ik mis. Omdat het tweede apparaat in deze test, de CDS27, gebalanceerde analoge uitgangen heeft, zou ik deze graag willen gebruiken bij het aansluiten op de A39. Maar helaas heeft de A39 alleen single ended RCA ingangen. Op zich verdedigbaar omdat de A39, in tegenstelling tot zijn grotere broer de A49, niet gebalanceerd is opgebouwd en een gebalanceerd signaal niet de meerwaarde zou hebben die alleen optreedt bij het differentiaal door de schakeling voeren van het signaal. 

 

 

 

MERK

EDITORS' CHOICE