Heel af en toe kom je met audioproducten in aanraking die zo anders zijn dan de grote gemene deler, dat ze zelfs in bepaalde mate vervreemdend en verwarrend over kunnen komen. Zo ook met een nogal eigenaardig vormgegeven monitorluidspreker die ik driekwart jaar geleden bij Rhapsody in Hilversum hoorde. Samen met enkele andere zeer goed klinkende en relatief betaalbare componenten, werd door deze toch kleine set een onbeschrijfelijk mooi geluid neergezet. Niet zozeer mooi in de zin van de bekende hifi kretologieën, maar veel meer een weergave die je vanaf het eerste moment diep weet te raken. Een presentatie waarbij je naast een grote betrokkenheid, verbondenheid en bewondering voor de muziek, ook continu de onweerstaanbare drang voelt om alsmaar verder en dieper in de muziek te duiken om voortdurend op ‘jacht’ te gaan naar dat volgende aanstekelijke nummer.
Na het beluisteren van dit bijzondere systeem kom ik al snel in gesprek met Rhapsody eigenaar Harry van Dalen en zie aan de pretlichtjes in zijn ogen dat hij precies weet wat ik zojuist heb meegemaakt. ‘Dit is toch verpletterend goed Werner? Zoveel gevoel, pakkend realisme en zeggingskracht heb ik zelf in ieder geval nog maar zelden ooit uit zo’n compact luidsprekersysteem horen komen. De geluidskwaliteit ervaren zowel Michael (van Polen) als ikzelf, als grensverleggend goed en is muzikaal zo compleet, dat we deze Accordo zelfs als één van onze beste actuele luidsprekerontwerpen ongeacht prijs beschouwen! Een waarschuwing is echter wel op zijn plaats, want deze luidsprekers vereisen en verdienen wel bovengemiddelde aandacht voor wat betreft plaatsing en aansturing. Maar zeker als je deze beauty’s ook nog eens met bijvoorbeeld een krachtige en mooi bijpassende buizenversterker, zoals de nieuwe PrimaLuna DiaLogue Premium HP buizenversterker combineert, gaat het dak er echt helemaal af. Maar jij speelt zelf toch ook met een mooie buizenversterker? Is het dan niet iets voor jou om een combinatie van Franco Serblin Accordo en PrimaLuna DiaLogue Premium HP eens in jouw eigen omgeving uit te proberen en er vervolgens een test over te schrijven?’ Mede gezien mijn zojuist opgedane ervaringen, zeg ik daar natuurlijk geen nee tegen. Want dit zijn gewoon hele mooie audiocomponenten waar vooraf niet alleen duidelijke denkbeelden aan ten grondslag hebben gelegen, maar waar ook een (zeer) goed getraind gehoor en artistieke waarden, hoog in het vaandel hebben gestaan.
Franco Serblin
Voordat ik echter van start kan gaan, is het denk ik belangrijk om eerst eens kennis te maken met de denk- en werkwijze van één van de grote luidsprekerontwerpers van onze tijd, Franco Serblin. Een unieke persoonlijkheid en topontwerper, die helaas in maart 2013 op 73 jarige leeftijd is overleden. Franco richtte Sonus faber op in 1983 en bracht het bedrijf door zijn visie, zijn enorme passie en drang naar absolute perfectie, naar de absolute wereldtop. Sterker nog, zonder Franco Serblin zou de huidige luidsprekerwereld er wezenlijk anders uit hebben gezien! Want naast de typerende enorme muzikaliteit van zijn ontwerpen, zijn ook de uiterlijke kenmerken toonaangevend en grensverleggend gebleken. Geen ander wist namelijk die unieke symbiose van doelmatigheid en een losse, zwierige en intense vormgeving, zo goed te combineren met een diepgaande bezielende weergave als deze begenadigde Italiaan.
Vanwege verkoop van zijn bedrijf Sonus faber, kwam er helaas ook een einde aan een tijdperk. Althans zo leek het. Maar na de gebruikelijke periode van het afgesproken concurrentiebeding, kroop het bloed toch weer waar het niet gaan kon. Als donderslag bij heldere hemel werd de wereld namelijk opnieuw aangenaam verrast met wederom een compleet nieuwe creatie, de Ktêma luidspreker. Een oogstrelend groot 4-weg vloerstaand luidsprekersysteem met 5 units en een vormgeving, die op typische Serblin wijze, een enorme visuele schoonheid aan een diepgaande en afwijkende functionaliteit weet te koppelen. Maar daarmee was de koek nog niet op en maar amper een jaar later verscheen de Accordo monitor luidspreker. Minstens zo eigenzinnig als de Ktêma en wederom voorzien van een totaal afwijkend lijnenspel en ontwerpgedachte. Al vanaf de beginfase van dit merk wat zijn eigen naam draagt, heeft Franco nauw samengewerkt met zijn schoonzoon Massimiliano om onder licentie deze projecten in zeer gelimiteerde aantallen te produceren. Dit gebeurt bij de eigen familieonderneming die de bijzonder toepasselijke naam ‘Laboratorium’ draagt. Bij het aanschouwen van deze volledig met de hand vervaardigde producten, blijkt deze naam bijzonder goed gekozen te zijn. Want met de grootst mogelijke zorgvuldigheid, eindeloos geduld en tomeloze perfectie, worden deze bijzondere creaties geheel volgens de denkbeelden van de oude meester vervaardigd.
Accordo
Wie de Accordo monitor voor een allereerste keer ziet, zal waarschijnlijk net als ik diep onder de indruk zijn van zowel het werkelijk prachtige materiaalgebruik als de extreem verfijnde en smaakvolle vormgeving. Een styling die zoveel gebalde passie, grandeur en perfectie uitstraalt, is meer een kunstvorm dan een standaard audioproduct. Mede hierdoor roept de Accordo veel meer de associaties op van bijvoorbeeld een maatpak vervaardigd door een getalenteerde meesterkleermaker, een Patek Philippe horloge of een eindeloos geperfectioneerde supercar zoals de Italiaanse Pagani Huayra. Zoals misschien al wel verwacht, is de Accordo een 2-weg basreflex systeem met de (gedempt metalen) pijpopening op het smalle achterpaneel. De behuizing vervaardigd van massief walnoothout, is door zijn nauwkeurig bepaalde combinatie van holle, bolle en rechte vormen en ontkoppeling met gebruikmaking van aluminium-magnesium verbindingsdelen voor resonantiecontrole, een waar kunstwerk geworden. Door de afwijkende maten (36 cm hoog [110 cm met stand], 19 cm breed en 36 cm diep) en vooral de gekozen welvingen, oogt het ontwerp op mij in eerste instantie nogal vervreemdend. Want van welke hoek je ook kijkt, op de onder- en bovenzijde na, is er geen enkel parallel lopende zijde in het ontwerp te vinden! Ook staan de baffle en achterkant bewust onder een bepaalde en onconventionele hoek gedraaid.
In dit geval zijn al deze maatregelen niet genomen om maar een visueel zo afwijkend mogelijk product te maken, als wel de best mogelijke monitorluidspreker binnen zijn segment te ontwerpen. Bovenaan de ver ingedraaide voorzijde is een speciaal voor Serblin ontworpen 29 mm softdome tweeter met een zijden membraan van de inmiddels al legendarische driverontwerper Ragnar Lian te vinden. Ook de 15 cm mid-woofer is een maatwerkproduct die speciaal voor dit ontwerp is vervaardigd. Naast een scherpe en taps toelopende verchroomde metalen fase-plug, bestaat de conus uit nauwkeurig van te voren bepaalde stroken papier. Een constructie die niet alleen is bedoeld om enerzijds opbreekverschijnselen zoveel mogelijk te beheersen, maar ook de intrinsieke voordelen (hoge inwendige demping, gering gewicht, muzikaal) van papier als conusmateriaal maximaal te benutten. Het wisselfilter is bewust minimalistisch van opzet met een 1e of 2e orde filterhelling (6 of 12 dB per octaaf). Hierdoor ontstaat er mede door het extreem nauwkeurig matchen van de topkwaliteit filtercomponenten en vooral het bepalen van exact de juiste waardes en onderlinge samenstelling, een extreem gefocusseerd en gelaagd ruimtebeeld.
REVIEWRhapsody
Franco Serblin Accordo luidsprekers met PrimaLuna DiaLogue Premium HP versterker
Werner Ero |
06 mei 2015
| PrimaLuna