In 1953 stichtte Saul B. Marantz officieel het bedrijf Marantz. Zoals veel andere oprichters van o.a. audiobedrijven was hij ontevreden over de verkrijgbare apparatuur en zat er niets anders op dan zelf producten te gaan ontwerpen en bouwen. Dat zijn visie een juiste was blijkt wel uit het feit dat Marantz door de jaren heen veel innovatieve en vooral muzikale apparatuur op de markt heeft gebracht.
Na een aantal, al dan niet succesvolle, overnames vaart Marantz de laatste jaren weer een eigen koers binnen de D&M Europe groep waaronder ook Denon valt. In de persoon van Ken Ishiwata heeft Marantz een Brand Ambassador die het merk een duidelijk muzikaal eigen gezicht geeft. Diverse fraaie ontwerpen kwamen uit zijn hoge hoed. Vaak gebaseerd op bestaande apparaten waar Ken verbeteringen in aanbracht die, omwille van de prijs, niet in de serieproducten konden worden doorgevoerd. Deze apparatuur kreeg dan de toevoeging “Ki”, voor de koper een garantie dat je iets bijzonder muzikaals in huis haalde.
Nu herintroduceert Ken Ishiwata de MusicLink serie welke voor het eerst in 1990 het licht zag. Kenmerken van de oorspronkelijke serie waren compact formaat met een designer-touch maar de essentie lag op de muziekweergave. Volgens Marantz was het uiteindelijk doel van de apparatuur: “de luisteraar laten genieten van alle emotie en muzikale details in combinatie met een elegante en luxueuze uitstraling.” Grote vraag is: doet de HD-AMP1 recht aan de destijds gestelde criteria?
In detail
Reeds bij het uitpakken kan ik een aantal van de criteria als geslaagd van het lijstje schrappen. Voor me staat een fraai vormgegeven bijzonder compact apparaat. Niet alleen de bescheiden afmetingen, 304 x 352 x 107 mm, maar vooral de juiste verhoudingen geven de HD-AMP1 iets extra’s. Aan de voorzijde is centraal het voor Marantz kenmerkende “patrijspoort” display te vinden op het massief aluminium front. Links en rechts geflankeerd door twee grote draaiknoppen. De linker fungeert als bronkeuze schakelaar, de rechter is de volumeregelaar. Van links naar rechts vinden we verder de aan/uit schakelaar, een setup toets, een USB aansluiting met ondersteuning van iDevices en een hoofdtelefoonaansluiting. Om de in mijn ogen retro chique uitstraling compleet te maken is deze HD-AMP1 voorzien van houtlook zijpanelen. Aan de achterzijde is een breed arsenaal aan aansluitingen beschikbaar. Zo is de versterker voorzien van twee optische ingangen, een digitale coaxiale ingang, een asynchrone USB-ingang (type B) en twee analoge ingangen. Marantz bewandelt hiermee een iets andere weg dan bijvoorbeeld NAD met zijn D7050. Die ontbeert analoge aansluitingen maar beschikt daarentegen over een netwerkaansluiting. Als laatste is de Marantz uitgerust met in eigen huis ontwikkelde en zeer serieuze SPKT-1 luidsprekeraansluitingen.
De Marantz HD-AMP1 is niet zomaar een compact uitgevoerde geïntegreerde versterker met DAC modus zoals de fabrikant dit apparaat duidt. Nee, deze AMP1 is de eerste Marantz versterker die gebruik maakt van klasse D versterkermodules. In de ogen van Marantz voldeed het klasse D versterkerprincipe niet aan de klankmatige eisen die ze voor hun versterkers voor ogen hadden. Echter het is de ontwerpers van Marantz gelukt de Hypex UcD versterker modules te combineren met de in eigen huis ontwikkelde en al jaren in gebruik zijnde HDAM-technologie. Voor de techneuten onder ons, het feedbacksignaal komt bij deze AMP1 niet van de uitgang van de versterkermodule maar direct na de LC-filtertrap. Bij een terugkoppeling voor het LC-filter wordt in principe geen rekening gehouden met de aangesloten luidspreker tijdens het versterken. Dit maakt dat de versterker gevoelig reageert op de luidspreker en hierdoor geen consistente prestaties kan leveren. Door de feedback te verleggen naar achter het LC-filter wordt de invloed van de aangesloten luidspreker sterk verminderd. Daar komt bij dat de dempingsfactor, die wordt bepaald door de uitgangsimpedantie van versterker en impedantie van de speaker, minder gevoelig voor de frequentie. Een hoge slew rate in combinatie met een kwaliteits LC-filter resulteren in een grote bandbreedte en vlakke frequentiecurve. Het vermogen wat de versterker weet te leveren is 2 x 35 Watt RMS aan 8 Ohm. Geen wereldschokkend getal, maar vooruitlopend op het luistergedeelte kan ik zeggen dat je met dit vermogen verrassend weinig te kort komt.
Verdere specificaties
Naast het hoogwaardige versterkergedeelte beschikt de HD-AMP1 over een DAC met meer dan uitstekende specificaties. De door Marantz gebruikte Sabre ES9010KM2 digitaal-analoog converter is een type wat normaal gesproken veelal te vinden is in apparatuur met een aanmerkelijk hoger prijskaartje. Naast de Sabre DAC is de AMP1 ook uitgerust met een dubbele klok voor extra nauwkeurigheid. De conventionele digitale ingangen werken met een maximale resolutie van 24-bits 192kHz, echter de asynchrone USB aansluiting gaat nog een forse stap verder. Deze kan hires files verwerken van 32-bits/384 kHz, maar dit is nog niet alles. DSD bestanden vormen ook geen probleem voor de HD-AMP1, naast 2,8 en 5,6MHz tot zelfs 11,2MHz.
Om de kwaliteit te waarborgen wanneer de HD-AMP1 via USB met een computer verbonden is heeft Marantz de USB ingang volledig geïsoleerd van de overige onderdelen. Dit om het eventueel binnendringen van hoogfrequente ruis tot een minimum te beperken. Verder is de HD-AMP met MMDF, Marantz Musical Digital Filtering. Dit geeft de gebruiker de keuze uit twee digitale filters al naar gelang de voorkeur van de luisteraar. De kast is voorzien van een aluminium front en een dubbele bodemplaat voor een zo hoog mogelijke stijfheid zodat eventuele trillingen van buitenaf geen kans krijgen de binnenzijde te bereiken. Al met al een behoorlijke brok techniek voor een apparaat van dit formaat en deze prijsklasse.