Het voorjaar is één dag oud als we in Breda zijn voor een bezoek aan Kharma. De lente staat voor bloei, vernieuwing, de volgende stap. Treffend dus dat we net vandaag aanschuiven bij Charles van Oosterum, de pionierend oprichter van het high-end merk. In een biografie van de man zou ‘vooruitstrevend’ toch zeker één van de drie eerste trefwoorden zijn - naast perfectionistisch en eigenzinnig.
De rijke geschiedenis van Kharma, dat ooit begon als O.L.S. of Oosterum Loudspeakers Systems, leest als die van een merk dat internationaal al ruimschoots gearriveerd is. Dat mag geen verrassing zijn, en een terugblik op de afgelopen decennia is dan ook niet waar we voor naar Brabant gereden zijn. Dat verhaal tekenden we bovendien vijf jaar geleden al op. En ook de vele nieuwe producten die de Nederlandse ‘hifi-international’ recent op de markt bracht zijn niet de aanleiding voor ons bezoek vandaag – want ook dat is al op HiFi.nl te vinden; in het verslag van de beursvisit in München, bijvoorbeeld. De nadruk vandaag ligt noch op het verleden, noch op het heden. We willen met Charles graag vooruitkijken. Niet ’waar komt het onverzadigbare streven naar beter vandaan’, maar ‘wat gaat dat ons nog brengen?’
Ok, dat is iets teveel stijlfiguur. Natuurlijk moeten we even bij heden en verleden stilstaan. Een toekomstperspectief heeft een kader nodig. Charles vertelt er graag over. We gaan dan doorheen jaren van ontwikkeling en productlijnen. Instapmodel Butterfly, dat je al onder de 10.000 euro in huis haalt. De Elegance-serie, lezers van HiFi.nl toch wel bekend – we hebben op de redactie een behoorlijke tijd van een paar dB7’s mogen genieten, alvorens ze een permanentere plaats kregen op het hoofdkantoor in Limbricht. Vervolgens de Exquisite range, waarbij een complete set al langzaam in de buurt van de zeven cijfers komt. En dan nu de Kharma Enigma Veyron, waarvan het eerste paar van vlaggenschipmodel EV-1 zojuist een nieuw onderkomen in China heeft gevonden. Inclusief vier monoblokken en acht subwoofers.
Kharma Enigma Veyron
‘A riddle, wrapped in a mystery, inside an enigma’. Dat zei Winston Churchill ooit over het Rusland van Stalin eind jaren 30. We zouden het met een beetje fantasie ook aan de Enigma Veyron kunnen koppelen. Want als we even teruggaan naar High End München 2013, dan schuiven we bij Charles in zijn luisterruimte aan voor een Exquisite-systeem van zo’n 800.000 euro. Maar nu blijkt dat een prijskaartje van zes cijfers niet voldoende is. ’s Werelds kostbaarste high end luidsprekersysteem voor in de huiskamer kost je anno 2016 ‘gewoon’ 1.300.000 euro. Laat dat even bezinken. Het grote mysterie: wat heeft een set van 1,3 miljoen euro dat een systeem van 8 ton niet heeft? Want een budgettair stapje omhoog in de keten brengt altijd het aantal (hoorbare) beperkingen van een set omlaag. Concessies in de échte high-end zitten immers vaak in de kostprijs, niet in de mogelijkheden. Maar welke compromissen maakt een systeem van 800.000 euro nog? En welke mogelijkheden zijn er met een half miljoen extra?