Kharma, het exclusieve high-end merk uit Breda, heeft de wereldpers in Las Vegas kennis laten maken met de Enigma Veyron EV-2. In de EV-2 vind je naast 1” en 2” diamond tweeters ook (door Kharma zelf ontwikkelde) Omega-F 7” en 11” drivers.
Omega-F staat voor 0-Focault, wat betekent dat er voor het eerst geen ijzer is gebruikt in het magneet-motorsysteem. Verder wordt er in deze driver gebruik gemaakt van koolstofvezels in de conus, voice coil én het chassis. De motor is geplaatst in een carbon chassis en stuurt een enorm stijve en lichte carbon conus aan. Al met al zorgt het hele systeem voor een systeem dat snel en zonder vervorming werkt. Het isoleren van de behoorlijk massief ogende EV-2 was een behoorlijke taak. De oplossing werd gevonden in een spike disc suspensiesysteem met Carborundum ballen op een diamanten oppervlak. Dit garandeert minimaal contact.
Achtergrond
Als we even teruggaan naar High End München 2013, dan schuiven we bij Charles van Oosterum in zijn luisterruimte aan voor een Exquisite-systeem van zo’n 800.000 euro. Tegenwoordig blijkt dat een prijskaartje van zes cijfers echter niet meer volstaat. ’s Werelds kostbaarste highend luidsprekersysteem voor in de huiskamer kost je nu ‘gewoon’ 1.300.000 euro. Maar het was natuurlijk nooit de intentie om bewust dat astronomische bedrag van 1 miljoen euro te bereiken, of zelfs ruim te overtreffen. ,,Het was vooral tijd voor iets nieuws,” legt Charles uit als we in de zomer van 2016 in Breda op bezoek gaan. Want als je het beste nastreeft en de techniek is weer nét dat stapje verder, dan moet je blijven vernieuwen.
,,Het doel van de Exquisite,” zo glunderde Charles, was het volgende: ‘we gaan laten zien wat we kunnen, zonder op de kosten te letten’.” De Grand Exquisite was in die zin wel degelijk een plafond. Het best mogelijk met het op dat moment beschikbare aan kennis, technieken en materialen. ,,En dat is ook altijd het basisprincipe geweest. Kharma is niet op zoek naar een duur productieproces en dure eindproducten, puur gericht op de verkoopprijs en de marge. We willen het beste wat nu mogelijk is, en zijn blij dat die eindproducten daarnaast ook een markt vinden. Want zo kunnen we er meer bouwen. En weer verder kijken.”
Kharma maakt kunst. Het verschil is dat kunst een subjectieve prijsstelling heeft, terwijl Kharma alle kosten – en dus het prijskaartje – kan herleiden tot het onderzoek, het productieproces en de gebruikte materialen. ‘Het beste wat nu mogelijk is’ kan niet in een luidspreker van een paar duizend euro. De EV-lijn is daarom ‘back to the drawing board’, maar wel vanuit de bestaande filosofiën. De naam Enigma komt dan ook van de Grand Enigma, een soort überproduct uit de Kharma-geschiedenis.
Gaandeweg de ontwikkeling van de Enigma Veyron ontstond er als vanzelf weer een hele familie. De EV-2 is dan ook niet het enige model dat het merk nu op de markt zet. ,,We konden het weer niet bij één model laten,” grapt Charles. Dus bestaat de serie uit vijf weergevers; van ‘instapper’ EV-5 naar vlaggenschip EV-1. ,,Ik ben graag met ontwerpen bezig. Grenzen verkennen. Het ultieme bedenken, en het best mogelijke uitvoeren.”