Hoe moet hifi er juist uitzien? Voor sommigen is het antwoord ‘groot, machtig en klassiek’. Leuk als je inderdaad een audiosysteem het middelpunt van je woon- of luisterruimte wil maken. Maar in andere situaties moet het toch wat subtieler. En dan heb je het over toestellen uit de Design-lijn van Denon. Deze familie van compacte hifi-onderdelen bestaat al een tijdje en mag gerust een succes in het segment worden genoemd. De PMA-30 die we hier testen is een gloednieuwe versterker, de DCD-50 is een wat oudere maar nog altijd actuele cd-speler. Beide modellen zijn instapmodellen in de Design-lijn die je gerust betaalbaar mag noemen. Voor de volledigheid vermelden we nog dat Denon tegelijkertijd een krachtigere PMA-60-versterker uitbrengt en een hoogwaardige DCD-100-cd-speler.
Denon DCD-50 en PMA-30: Aardig design
In de drie jaar dat de Design-lijn bestaat is het ontwerp niet echt veranderd. Dat heeft alvast als voordeel dat je een nieuw component kunt combineren met een ouder. Min of meer toch, want het is wel zo dat bepaalde modellen wat breder zijn dan andere. Zo is de DCD-50 even breed en compact als de PMA-30, maar zijn de DCD-100 en DRA-100 (een netwerkspeler) toch wat omvangrijker. Dat is belangrijk omdat veel mensen toch snel de Design-toestellen gaan stapelen.
Het mooie aan het strakke ontwerp is dat je niet per se een stapeltje hifi-toestellen in de hoogte moet bouwen. De PMA-30 en DCD-50 kun je ook op hun zijkant plaatsen. Daar zijn ze helemaal op voorzien. Net als een smartphone kantelen de displays op de toestellen automatisch mee, zodat je ze altijd goed kunt lezen. Met het nodige oog voor detail heeft Denon ook voorzien dat je de meegeleverde voetjes kunt verwijderen, zodat de apparaten rechtopstaand er ook strak blijven uitzien.
Zoals je zou verwachten van hifi-onderdelen waarop de naam ‘Design’ prijkt, is er veel aandacht besteed aan alle designaspecten. De PMA-30 en DCD-50 hebben (als ze plat liggen) zowel boven- als onderaan een compleet vlakke aluminium plaat. De afgeronde hoeken, ook naar de achterkant toe, geven de indruk dat het metaal helemaal rond de toestellen lopen. Maar neen, het is een slimme optische illusie om de verschillende aansluitingen op de achterkant uit het zicht te houden. Een gelijkaardige truc wordt eveneens toegepast om de zwarte zijkanten en het voorpaneel één geheel te laten lijken. Het lijkt één zwarte band die met gracieus afgeronde hoeken mooi over de drie zijden doorloopt. Het voorpaneel is echter wat glanzend – het lijkt bijna glas – met metalen knoppen en accenten. Zo is er bij de PMA-30 een aluminiumkleurige ring rond de centrale volumeknop geplaatst. Ook de display zorgt voor een klasse gevoel. Het is een wit OLED-display dat perfect contrasteert met de zwarte voorkant.
Je mag dus zeker spreken van een stijlvolle, frisse verschijning die tegelijkertijd kan opgaan in een grotere context. Dat is zeker het geval als je de moeite neemt om kabels goed weg te werken, zodat hun strak design door niets ontsierd wordt.