Het Amerikaanse HiFiMan staat bekend om zijn magnetostatische en elektrostatische hoofdtelefoons, in-ear monitors, draagbare muziekspelers en aanverwante producten. Het vlaggenschip is de Shangri-La, een combinatie van een buizenversterker met een non-compromis elektrostatische hoofdtelefoon voor een prijs in de VS van 50.000 dollar. Tijdens CanJam NYC komend weekend krijgen bezoekers de kans om een nieuw lid van de Shangri-La-familie te horen, de HiFiMan Shangri-La Jr.
HiFiMan Shangri-La Jr.: afgeleid van het vlaggenschip Shangri-La
Net als het veel duurdere vlaggenschip, maakt HiFiMan’s Shangri-La Jr.-versterker gebruik van vier 300B-buizen die op maat zijn ontworpen en in eigen beheer gemaakt door HiFiMan. De buizen werken in de direct-drive modus, zonder condensatoren of transformatoren in de signaalweg naar de hoofdtelefoon. De versterker is kleiner dan zijn grotere broer en meet circa 39,25 x 26 x 10,5 centimeter en weegt circa elf kilogram.
De bijpassende elektrostatische hoofdtelefoon heeft een frequentiebereik van 7 Hz tot 120 kHz met ultralichte membranen van 97 millimeter, die kleiner zijn dan die in de grotere Shangri-La. De nieuwe hoofdtelefoon weegt slechts 375 gram, waardoor urenlang moeiteloos kan worden geluisterd. Het vermogen van de Shangri-La Jr.-versterker is wat lager dan van het topmodel.
Volgens dr. Fang Bian, oprichter en CEO van HiFiMan, is “de Shangri-La de ultieme representatie van onze mogelijkheden voor persoonlijk audiogenot, met een prijs die onze benadering van het eindresultaat weerspiegelt. Maar we wisten vanaf het begin dat we ook een versie moesten maken die binnen het bereik ligt van een grotere groep muziekliefhebbers die de voordelen van elektrostatische prestaties tegen reëlere prijzen zullen waarderen.”
Dr. Bian zegt verder: “Het cumulatieve effect van het ervaren van goed opgenomen muziek via het Shangri-La Jr.-systeem plaatst de luisteraar op een tiende rij midden in een akoestisch correcte concertzaal. Elk onderdeel van het ontwerp van de Shangri-La Jr. is een integraal onderdeel van wat volgens ons de beste persoonlijke luisterervaring kan bieden onder een prijs van 10.000 dollar.”
De Amerikaanse verkoopprijs is bepaald op 8.000 dollar en dat is nog steeds veel geld voor een hoofdtelefoon en een bijpassende versterker. Het is wel “slechts” zestien procent van het vlaggenschipprijskaartje van de Shangri-La. We mogen veronderstellen dat de Jr-versie meer levert dan zestien procent van de prestaties van het vlaggenschip.
Het is nog niet bekend wanneer de hoofdtelefoon geleverd zal kunnen worden. Ook de prijs voor Nederland is nog niet bekend.