REVIEWMytek

Review: Mytek Brooklyn AMP - veel power uit compacte set

Jamie Biesemans | 05 augustus 2018 | Fotografie Fabrikant | Mytek

SAMENVATTING

Samen vormen de twee Brooklyns een indrukwekkende combinatie met een verleidelijk transparante weergave. Dat het geheel verdomd compact is, maakt het allemaal nog straffer. Het prijskaartje is wel niet bepaald bescheiden. Het is ook ergens spijtig dat je de set (eventueel) moet ‘ontsieren’ met een niet-passende streamingoplossing. Toch, zoek je een minimalistisch systeem op hoog niveau om je draaitafel en luidsprekers optimaal te laten presteren? Dan biedt Mytek met dit duo een bijna unieke, compacte oplossing.

PLUSPUNTEN

  • Uiterst compact
  • Fijn afgewerkt
  • Transparant en ritmisch
  • Het ideale gezel voor de Brooklyn DAC+
  • Verrassende vermogensreserve

MINPUNTEN

  • Combinatie is prijzig
  • Aan bronzijde moet je verder dan Mytek kijken
  • Zekere warmte-productie

Toen we de Brooklyn DAC+ begin dit jaar testten, beloofden we een follow-up review met de bijhorende Brooklyn Amp. Samen vormt dit duo een pre/power-combinatie die even krachtig als compact is.

Mytek Brooklyn AMP

Zoals de naam al aangeeft is de Brooklyn AMP bedoeld als gezel voor de bejubelde Brooklyn DAC+, die we reeds eerder bekeken. Dit veelzijdig ding kan veel meer dan het etiket ‘DAC’ suggereert, want het bezit meer talenten dan je zou verwachten van wat op eerste zicht een doordeweekse USB-DAC lijkt te zijn. Naast een zeer zuivere DA-conversie met ondersteuning voor MQA, biedt de Brooklyn DAC+ een AD-converter via de ingebouwde phono-voorversterker, heeft het een zeer respectabele hoofdtelefoonversterker aan boord en kan het fungeren als digitale pre-amp (met digitale of analoge volumeregeling, jij kiest). Het is die laatste rol die maakt dat de Brooklyn DAC+ perfect past bij de AMP. Aangezien we de DAC+ uitgebreid besproken hebben in een aparte review, gaan we dat toestel hier niet helemaal opnieuw belichten. We raden je aan om gewoon hier te klikken en dan de test van de DAC+ te lezen, liefst vooraleer je aan deze review van de 2.495-euro kostende dual mono AMP begint.

Door de aard van de Brooklyn-eindversterker is deze review ook wat korter. Niet omdat de Brooklyn AMP oninteressant is, maar omdat het per definitie monofunctioneel is. Bij een eindversterker draait het uitsluitend rond het versterken van een signaal - al het andere gebeurt in de voortrap. Dat wordt ook weerspiegeld in het design van deze Mytek. De Brooklyn AMP heeft een – overigens fraaie – voorkant met exact één knop: de aan/uit-toets.

Compacte stereoset

Door hoe het op de markt wordt gebracht, lijkt de AMP bijna een accessoire voor de DAC+. En ja, het is inderdaad primair bedoeld om samen met de Brooklyn DAC+ gebruikt te worden, al is er niets dat je tegenhoudt om de AMP te combineren met een andere DAC/voorversterker. Voor deze test hebben we het toch gewoon op de Mytek-combinatie gehouden. Wat de AMP vooral doet, is je een heel interessante en elegante manier bieden om de kwaliteiten van de Brooklyn DAC+ naar een speakeropstelling te brengen, en dat met een toestel met dezelfde vorm en grootte en met een weergave die trouw is aan de Mytek-filosofie. Kenners van de Brooklyn-reeks weten dat de DAC+ (en dus ook de AMP) zeer compact zijn. Het is amper 21,6 x 24,1 x 4,4 cm groot – iets kleiner dan een A4’tje. Iedereen die voor/eindtrap-combinaties schuwt omdat ze teveel plaats innemen, heeft in dit geval dus ongelijk. Zet de DAC+ en AMP op elkaar, en het torentje is nog geen tien centimeter hoog.

Als je de twee Myteks op elkaar ziet staan, denk je misschien: “Wat een leuk minisysteem.” Maar er is eigenlijk niets mini of micro aan wat de AMP levert. Het Amerikaanse merk, met de Poolse ontwerper Michal Jurewicz aan het roer, bedacht een klasse D-ontwerp dat zij high-end noemen en volgens Mytek kan wedijveren met de klank van een klasse A-systeem op basis van triodes. Eén ding is zeker: je zou met een klasse A-versterker met deze afmetingen moeilijk het vermogen van de AMP evenaren. Sluit speakers van 8 ohm op de AMP aan, en je kunt rekenen op 2 x 250 Watt – met een piekvermogen van 2 x 1.200 Watt. Wie daar niet voldoende aan heeft, kan trouwens twee AMP’s combineren in een dubbele monoblokconfiguratie.

Dip-schakelaars 

Op een eindtrap moet je niet enorm veel aansluitingen verwachten. Bij de Brooklyn AMP is dat niet anders. Mytek geeft je de optie om de DAC+ (of een andere voorversterker) ongebalanceerd te verbinden met cinch-snoeren of gebalanceerd met een paar driepolige XLR-kabels. Tijdens onze test kozen we voor dit laatste. Je kunt bovendien nog een 12v-triggerkabel leggen tussen DAC+ en AMP, zodat je beide toestellen met één druk op de knop kunt inschakelen. Twee paar zeer degelijke en – gegeven het formaat van de AMP – forse luidsprekerterminals nemen het meeste plaats in op de achterkant.

Wie goed loert naar de achterzijde zal onder de centrale aansluiting voor de powerkabel een reeks dip-switches bespeuren. Dip-switches zijn één van de hatelijkste uitvindingen die de CE-industrie ooit bedacht, maar als we ons over die afkeur zetten moeten we toegeven dat je via deze kleine schakelaars aardig wat extra mogelijkheden van de AMP kunt ontsluiten. Wie echt heel het kruip-op-je-knieën-en-probeer-met-iets-fijns-de-juiste-schakelaar-te-verschuiven-ervaring haat, kan de eerste dip-schakelaar op de uit-stand zetten en de AMP configureren via een applicatie van Mytek (Windows of macOS). Daarvoor moet je wel even de AMP via een standaard micro-USB-kabel op je computer of laptop aansluiten.

Nu we het toch over die software hebben: via deze app kun je de kleur kiezen waarin het Mytek-logo vooraan oplicht. Ja, dat is een triviale functie, maar toch wel handig om te zorgen dat je Brooklyn DAC+ en AMP bij elkaar passen. Dezelfde app gebruik je voor de DAC+, incluis voor het aanpassen van de logokleur maar vooral als softwarematige remote.

Het laatste wat je moet doen is nog zorgen dat je een afstandsbediening hebt. De DAC+ fungeert als voorversterker, waarbij je kunt kiezen tussen de volumeregeling digitaal of analoog te laten verlopen. Ja, de jongens van Mytek geven je graag mogelijkheden om wat te experimenteren. Er is geen Mytek-remote, maar de DAC+ kan werken met een standaard Apple-remote of een RC5-compatibel kastje. We verstaan dat Mytek tegenwoordig een Apple-remote meelevert als je een Brooklyn DAC+ aanschaft.

Klein ontmoet groot

Aangezien het Mytek-duo één van de kleinste voor/eindtrapcombinaties is die we ooit zagen, vonden we het ergens wel gepast om ze te verbinden met de grootste luidsprekers in de testruimte: de Focal Sopra N°2. Premiumspeakers die niet extreem moeilijk zijn om aan te sturen, maar die wel nood hebben aan de juiste versterker om echt te presteren en goed te klinken. De tegenstelling is natuurlijk visueel een voltreffer. Het heeft wel iets geinigs om gasten te verrassen die vragen met wat je die enorme luidsprekers aanstuurt. Gewoon wijzen naar het minihoopje Mytek-toestellen en dan kijken naar hun reactie. Noem het hifi-humor.

Liefhebbers van minimalistische setups zitten dus helemaal goed bij de Myteks, in het bijzonder als ze ook van vinyl houden. Denk er aan, de Brooklyn DAC+ heeft een uitstekende phono-voortrap en door het compacte formaat kun je een fraaie draaitafel naast de set parkeren zonder dat de aandacht van de platenspeler wordt afgeleid. De Myteks zijn nu eenmaal discrete dingen. Een systeem op volle grootte zou bovendien wellicht verder van de draaitafel staan en daardoor een langere phono-kabel vereisen. En dat hebben we liever niet, een korter signaalpad is bij een platenspeler een goed idee.

Als bron voor onze test hebben we vooral onze Auralic Altair ingezet, verbonden via USB met de DAC+. Wij gebruiken een kabel van AudioQuest, maar vinden dit onderdeel niet het cruciaalste element in dit verhaal. Ergens vinden we het spijtig dat om streaming toe te voegen we moeten grijpen naar een ander merk en een toestel dat op standaard hifi-formaat is gebouwd. Het kan discreter, bijvoorbeeld met een Pro-ject Stream Box S2 Ultra (review volgende week!) of een Auralic Aries mini (of een doe-het-zelf Raspberry Pi), maar het zou het perfect zijn geweest als er een Brooklyn-streamer was van Mytek zelf. Zo hou je die compacte set echt klein en fijn.

We plaatsen de twee Brooklyns op elkaar, zoals ook de bedoeling lijkt te zijn. Het lijkt ons wel een goed idee om het systeem niet in een klein kastje weg te stoppen, want het duo wordt behoorlijk warm – meer dan we zouden verwachten van klasse D. In voldoende ventilatie voorzien is zeker de boodschap.

Eén van onze favoriete albums van 2017 was het zwoele ‘Freedom Highway’ van Rhiannon Giddens, een aanrader voor wie houdt van authentieke muziek van het zuiden van de VS. Het is een heel fraaie opname waarin Giddens’ stem centraal staat, uiteraard, maar waar je op een goed systeem zoals deze alle kleine nuances in de begeleiding ontdekt. In plaats van een goede zangeres die ondersteund wordt door snaren en blazers in de achtergrond, krijg je zoals bij een live-optreden echt een geheel gepresenteerd. De AMP kan dat, een bewijs dat Mytek niet puur met de spierballen wilde rollen door veel vermogen uit een klein doosje te sleuren – maar ook wilde zorgen dat het ook zeer goed klinkt. Mytek kiest duidelijk voor precisie en transparantie, wellicht vanwege hun lange voorgeschiedenis in de studiowereld. Dat levert een heel eerlijke klank op, ideaal als je vooral het karakter van je luidsprekers wil horen. Maar het is wel even wennen als je komt van een versterker die wel wat meer kleuring geeft. Voor de test van de Brooklyn AMP hingen de Sopra’s aan de Devialet Expert Pro 220, en die versterker gaf de Franse wereldmuziekbeats van M op ‘Lamomali’ iets meer body dan de Mytek-combinatie. 

Als er over de Brooklyn DAC+ wordt gesproken, gaat het bijna altijd over het DAC-gedeelte – niet bepaald gek, gegeven de naam van het ding – en het feit dat het MQA ondersteunt. Op dat vlak was Mytek nu eenmaal een echte pionier. Al die aandacht voor het digitale betekent wel dat er veel te weinig wordt ingezoomd op de bovengemiddeld goede phono-preamp op de Brooklyn DAC+, een onderdeel dat je niet vaak vindt in een toestel zoals dit. Ook voor deze test sloten we met plezier de ELAC Miracord 90 op de DAC+ aan. We ontvingen tijdens dit voorjaar de heruitgaven op vinyl van de eerste twee albums van ‘The Breeders’, de Kim Deal-spinoff van indiehelden The Pixies uit de jaren negentig. Ideaal om nog eens opnieuw te beluisteren in een nostalgische bui, in het bijzonder de geslaagde cover van ‘Happiness is a Warm Gun’ van The Beatles op ‘Pod’. Wederom valt die eerlijke, inzichtrijke weergave op die we al kenden door met de hoofdtelefoon naar de DAC+ te luisteren. Een verdienste van de AMP is absoluut dat het in de keten heel weinig toevoegt qua kleuring. Het doel van Mytek was transparante eindversterking, en die missie is wel echt geslaagd.

Conclusie

Samen vormen de twee Brooklyns een indrukwekkende combinatie met een verleidelijk transparante en detailrijke weergave. Dat het geheel verdomd compact is, maakt het allemaal nog straffer. De slimme klasse D-implementatie levert een voor/eindcombinatie op die je zal verrassen door zijn kracht en controle. Het prijskaartje is echter niet bepaald bescheiden. Het is ook ergens spijtig dat je de set (eventueel) moet ‘ontsieren’ met een niet-passende streamingoplossing. En toch. Zoek je een minimalistisch systeem op hoog niveau om je draaitafel en luidsprekers optimaal te laten presteren? Dan biedt Mytek met dit duo een bijna unieke, compacte oplossing.

Mytek Brooklyn AMP
€ 2.495 | www.mytekdigital.com
Beoordeling 4 op 5

MERK





EDITORS' CHOICE