REVIEWRega

Review: Rega Aethos - Doet (gelukkig) zijn eigen ding

Jamie Biesemans | 29 december 2020 | Rega

SAMENVATTING

De Rega Aethos is een onconventioneel ogende versterker met een puristische, analoog-only filosofie. Wat het vooral doet is een naar neutraal neigende versterking bieden – en dat met heel veel vermogen op overschot. Combineer de Aethos met de juiste luidsprekers – moeilijk mag, een tikje warmte is wat ons betreft een goed idee – en je kunt feest vieren.

PLUSPUNTEN

  • Behoorlijk neutraal van klank
  • Ongewoon design, prachtige bouwkwaliteit
  • Puristisch versterkerontwerp
  • Bakken vermogen

MINPUNTEN

  • Geen digitale ingangen
  • Loopt warm
  • Volumeregelaar remote is wat verraderlijk

Rega staat synoniem voor een reeks bekroonde draaitafels, met aan de top de oogstrelende Planar 10. Iets minder bekend is dat het Britse merk ook andere hifi-apparatuur bouwt dat goed wordt ontvangen. Het bijna-topmodel bij de versterkers is de Aethos, in het afgelopen jaar geïntroduceerd en nog op de valreep in 2020 getest op HIFI.NL en HIFI.BE.

Made in Britain

Platenspelers van Rega hoeven we je wellicht niet voor te stellen. Toeval (en een voorliefde voor streaming) wil dat we tot op heden nooit met de draaitafels van de Britten aan de slag zijn gegaan, maar als we de reviews van collega Jan nalezen blijkt snel dat vinyl beluisteren via een Rega de moeite is. En hoe zit het met hun andere producten? Want ondanks die mooie reputatie op vlak van draaitafels is Rega een volwaardig hif-merk dat alles aanbiedt, van cd-spelers (die andere schijven, weetjewel) tot speakers. En versterkers, natuurlijk.

Dankzij de forse metalen behuizing met de grote koelvinnen aan de zijkant komt de boodschap in heldere tonen over: de Aethos is een potige aandrijving voor je luidsprekers. Een blik op de specificaties bevestigt dat dit inderdaad een kloeke geïntegreerde versterker is, met 2 x 125 Watt (bij 8-Ohm speakers) onder de gordel. Een imposante verschijning, dit toestel uit Rega’s Reference-lijn. En toch is het niet het absolute topmodel bij de Britten. Boven de Aethos torent nog de Osiris uit, een 27,5 kg wegende stereoversterker van 8.000 euro-plus. Maar als je niet van het bestaan van de Osiris afwist, zou je er niet aan twijfelen de Aethos van 3.799 euro een vlaggenschip te noemen. Het heeft die premiumuitstraling.

Diversiteit is welkom

De Aethos is niet zo plat en dun als de Devialet Expert Pro 220 die een vaste parkeerplek heeft in onze testruimte. Het is zeker ook niet zo glanzend als de Fransman die opgetrokken is uit een blinkend metaal dat al vingerafdrukken toont als je er naar kijkt. Rega koos voor een stoerdere, brutere behuizing uit zwaar en dik aluminium, met grote vlakken die via een gebogen uitsnede afgewisseld worden met massieve koelvinnen en een blinkend voorpaneel. De CNC-machines in de fabriek in Essex hebben hard mogen zwoegen om dit allemaal te realiseren. Het voorpanaal pronkt met – en dat is de Rega-DNA die zich laat gelden – een logo en knoppen die felrood oplichten. Naargelang welke input geselecteerde wordt, zie je een klein nummertje rood kleuren. Mooi, maar echt aflezen lukte ons niet op een drietal meter afstand. Nu ja, deze informatie is vooral relevant bij het oplossen van problemen.

De Aethos is dus echt een heel ander beest dan de Devialet, en toch bezitten ze alle twee een uitstraling die vooral uitroept: “Ik ben anders dan de rest”. Daar vallen we wel voor. De bescheiden hoogte en grotere diepte, samen met de eigenzinnige designelementen maken de Rega Aethos een aparte verschijning.

Zijn afmetingen geven je bovendien plaatsingsopties die conventionele hifi-toestellen je ontzeggen. Door de geringere hoogte raak je de Aethos misschien nog wel kwijt op een AV-meubel bij een muurgemonteerde televisie. Ook kabels kun je op een nette wijze aansluiten, dankzij het achterpaneel dat iets verzonken is.

Puristische aanpak

We hebben de laatste tijd voor geïntegreerde versterkers op bezoek gehad die echt alles kunnen. Je ziet het gewoon al aan de featurelijst van apparaten zoals de Arcam SA30, NAD M33 of Linn Majik DSM. Die is uitgebreider dan het afhaalmenu bij de lokale Chinees. Eigenlijk zijn dit geen versterkers, of liever: het zijn niet enkel versterkers. Het zijn ook DAC’s en streamers, eventueel aangevuld met DSP-gedreven kamercorrectie. De Aethos gooit het over een heel andere boeg. Dit is wel ‘gewoon’ een versterker.

Er zijn enkel analoge aansluitingen, geen digitale. De bronnen die je gebruikt moeten dus zelf voor die DA-conversie zorgen en geluid analoog naar buiten sturen. Of gewoon honderd procent analoog zijn. Platenspelers – Rega – weetjewel? Al moeten we wel zeggen dat we verbaasd opkeken toen er geen phono-ingang achteraan te vinden was. Het is verrassend dat Rega er geen gaf, maar in een interview in Absolute Sound ten tijde van de lancering van de Aethos gaf de fabrikant aan dat een phono-voorversterker inbouwen het pure versterkerconcept zou ondermijnen. Rega stelt dat een externe phono-voorversterker de allerbeste prestaties levert. Wie bij het Britse merk in de Reference-lijn shopt komt zo bij de highend Aura terecht, maar die is wel prijzig vergeleken met de Aethos. De Aria Mk.3 is wellicht de logischere partner voor deze versterker.

Met een back-to-basics-concept is in elk geval niets mis. Een pluspunt: bij een apparaat zoals deze Rega betaal je voor de versterking en niet voor een DAC- of streaminggedeelte dat je misschien amper gaat gebruiken. Een puristischere aanpak heeft tevens het voordeel dat de ontwerper niet allerlei stoten moet uithalen om een digitaal luik storingsvrij in dezelfde behuizing als de analoge eindtrap te stoppen.

Onder de massieve motorkap zit een klasse AB dual mono-versterker die voortbouwt op de techniek uit de Elicit-R. De voortrap en volumeregeling zijn ontworpen om zo transparant mogelijk te zijn. Zie ook de beslissing om geen phono-ingang te voorzien. De eindtrap doet zijn best om de naam ‘beestachtig’ te verdienen. Het wordt van stroom voorzien door een gigantische ringkerntransformator in het midden van de Aethos, met vier zware transistors per kanaal in het outputdeel. Hierdoor kan de versterker volgens de fabrikant ongeveer 125 Watt per kanaal (8 Ohm) leveren.

Geschikt voor de Queens

De Aethos hingen we enkele weken aan onze Focal Sopra N°2’s. Het is nu eenmaal het einde van het jaar, met wat meer tijd om echt in de playlist met nog te beluisteren albums te duiken. Dat doe je dan het liefst met je machtigste speakers. Het plan was eerst om dat te doen met de NAD C 658- en C 298-combinatie, maar we klagen niet: deze Rega bleek snel een waardig alternatief. Als voornaamste bron voor muziek gebruiken we de Mytek Brooklyn Bridge, die we opnieuw bovenhalen om nader kennis te maken met de nieuwe regelbare Ferrum Hypsos-voeding. Maar dat is een ander verhaal. We sloten ook de Primare PRE35 aan, voornamelijk omdat dit toestel een heel andere DAC implementeert en toch net iets anders klinkt dan de Mytek. We waren nieuwsgierig of we een van de twee zouden verkiezen in combinatie met de Rega (het korte antwoord: niet echt).

We merken snel dat de Aethos een versterker is die je helpt concentreren op je muziek. Naar de versterker kijken heeft weinig zin, al is het aanvankelijk wel knap om die volumeknop zo geruisloos te zien bewegen als je op de remote de knop indrukt. Wel zachtjes en met de nodige voorzichtigheid drukken, want de volumeveranderingen gaan snel als je via de afstandsbediening werkt.

De Britten hebben voor deze versterker gekozen voor een strakke, heldere geluidssignatuur, concluderen we na het beluisteren van heel wat tracks. Het is zeker niet klinisch of kil, verre van, want er is voldoende body om de gitaarkunsten van bluesrockheld Walter Trout op ‘Ordinary Madness’ meeslepend neer te zetten. Tandje bijsteken? ‘Songs for the Deaf’ is nog altijd een van de beste worpen van QotSA, en die geluidsmuur op de eerste track van dit invloedrijk album staat er ook echt. Bij ‘No One Knows’ overrompelt de staccato gespeelde gitaar en is de ritmesectie kurkdroog, meeslepend om te horen, dicht op je vel. Als we dichter in de buurt komen bij de Aethos merken we wel meer warmte dan verwacht – dit is toch klasse AB? – maar niets problematisch.

Het iets heldere, neutralere karakter klinkt bepaalde mensen mogelijk saai in de oren, maar dat is de Aethos zeker niet. De kwaliteiten die zo goed passen bij rockmuziek, laten ook intimistische klassieke en folkwerken mooi uit de Sopra’s rollen. De knappe interpretatie van het klassieke ‘She Moved Through The Fair’ door gambaspeler Carolyn Surrick op ‘Fermi’s Paradox’ vonden we wel heel geslaagd klinken.

Conclusie

De Rega Aethos is een onconventioneel ogende versterker met een puristische, analoog-only filosofie. Wat het vooral doet is een naar neutraal neigende versterking bieden – en dat met heel veel vermogen op overschot. Combineer de Aethos met de juiste luidsprekers – moeilijk mag, een tikje warmte is wat ons betreft een goed idee – en je kunt feest vieren.

Rega Aethos
3.799 euro | www.rega.co.uk | www.joenit.com
Beoordeling 4,5 op 5

MERK

EDITORS' CHOICE