JBL staat vandaag stil bij de 75ste verjaardag van het merk. En wie jarig is, trakteert. JBL -of in ieder geval moederbedrijf Harman- serveert geen taart of champagne, maar een onderzoek naar de rol van muziek in (pop)cultuur. "Gekeken wordt naar momenten die hebben bijgedragen aan de popcultuur en momenten die een blijvende indruk hebben achtergelaten op luisteraars overal ter wereld."
Aanleiding voor het onderzoek is Make Music Day, de jaarlijkse wereldwijde viering waar wordt stilgestaan bij de kracht van muziek, en de viering van de 75e verjaardag van het audiomerk. "Het pad van JBL heeft de muziekgeschiedenis zo vaak doorkruist dat het de hedendaagse popcultuur mede heeft bepaald en daarmee generaties muziekliefhebbers heeft beïnvloed."
Muzieksmaak komt met de jaren
Er zijn maar weinig mensen die nooit hun mening over muziek veranderen: terwijl de helft van de Nederlandse respondenten hun eerste favoriete muzikale artiest ontdekte tussen de leeftijd van 11 en 17 jaar, zegt 56 procent dat hun muzieksmaak in de loop der jaren aanzienlijk is veranderd. Dat komt, zo geven zij aan, grotendeels door invloeden van buitenaf zoals vrienden (33 procent), televisie (30 procent) en popcultuur (26 procent).
Dat laatste is ook terug te zien in de verandering van favoriete muziekgenres: waar klassieke muziek in de jongere jaren nog niet populair was, gaan respondenten het door de jaren heen meer waarderen. Zo is in bijna alle leeftijdscategorieën pop het meest populair, maar luisteren 65-plussers uiteindelijk meer naar klassieke muziek (38 procent), dan naar pop (32 procent). Ondanks de veranderende muzieksmaak van de luisteraars, gaf de helft van aan loyaal te zijn aan hun favoriete artiesten: 49 procent van de respondenten geeft aan dat hun favoriete artiest de afgelopen tien jaar niet is veranderd.
Terug naar live
Er bestaat geen ervaring die de emotie en sensatie van een live concert kan evenaren. "In de loop van zijn geschiedenis is JBL uitgegroeid tot een begrip op het gebied van de versterking van livemuziek. Zo hebben JBL-producten in de afgelopen decennia talloze concerten van stroom voorzien en heeft JBL samengewerkt met grote artiesten, waaronder recent met Martin Garrix en Bebe Rexha."
De herinneringen van Nederlandse respondenten aan concerten, met name hun eerste concert, zijn bijzonder sterk: meer dan een derde (35 procent) woonde tussen hun 11e en 17e jaar hun eerste concert bij en tweederde (67 procent) zegt zich elke seconde van het concert te herinneren. Het emotionele aspect was sterk tijdens dat eerste concert: van de Nederlandse ondervraagden geeft 58 procent aan zich gelukkig te hebben gevoeld. 40 procent voelde zich vooral energiek en 30 procent van de respondenten voelde zich vrij en/of relaxed.
Geluidskwaliteit stimuleert de muzikale ervaring
Als luisteraars optimaal van muziek willen genieten, is de kwaliteit van muziek van essentieel belang. In Nederland zegt een meerderheid van de respondenten (67 procent) dan ook dat geluidskwaliteit een belangrijke factor is om te kunnen genieten van muziek. Dat weerspiegelt één van de belangrijkste trends die zich tijdens de pandemie heeft voorgedaan, namelijk de groeiende vraag naar audio-apparatuur van hoge kwaliteit.
Het thuis moeten werken, studeren en sporten, in combinatie met de wens om via streamingsdiensten van live concerten en andere muziek te genieten, heeft de vraag doen stijgen. Hetzelfde geldt voor de groeiende belangstelling voor online gamen. De gamer heeft hierbij veel baat bij audio-apparatuur van hoge kwaliteit, zoals de Quantum-serie headsets van JBL die speciaal voor gamen zijn gemaakt.
"Met 75 jaar rijk muzikaal erfgoed op zijn naam biedt JBL luisteraars van alle leeftijden en muzieksmaken een breed scala aan hoogwaardige audio-apparatuur, die is ontworpen om te helpen het meeste te halen uit elke minuut die ze aan het luisteren zijn", aldus Dave Rogers, President van de Lifestyle Division.
"Of het nu gaat om draadloze hoofdtelefoons om te kunnen luisteren en gehoord te worden tijdens conference calls, draagbare Bluetooth-luidsprekers om muziek te delen met vrienden, gaming-headsets die een geheel nieuw niveau van meeslepende actie creëren, audiosystemen voor in de auto of soundbars die de woonkamer omtoveren tot een concertzaal, JBL is er en begeleidt luisteraars waar ze ook zijn en waar ze ook naartoe gaan."