REVIEWATI

Review ATI 1827: serieuze aanrader van Amplifier Technologies INC

Ronald de Boer | 13 september 2022 | Fotografie Fabrikant | ATI

Amplifier Technologies INC maakt al jaren top of the line -versterkers, maar pas sinds kort deze made in the USA -krachtpatsers ook in ons taalgebied te koop. Voordat mij gevraagd werd om de ATI 1827 te testen had ik dan ook nog nooit van het merk gehoord, maar toen ik eenmaal de specificaties en de andere producten van ATI onder de loep nam was ik daar aardig verbaasd over. In het portfolio van ATI bevinden zich versterkers van verschillende klassen, vermogens en formaten gemaakt van high end componenten met als doel maximale prestaties voor een lange tijdsduur.

ATI 1827: Groot… Erg groot…

Toen de koerier aanbelde en vroeg of ik hem even wilde helpen, wist ik al wel hoe laat het was: de ATI 1827 was gearriveerd. De reden dat ik de beste man even moest helpen was omdat het pakket een heuse 49 kilo woog, maar wees gerust: de versterker zelf weegt maar 43 magere kilootjes...

Deze unit is niet alleen zwaar maar ook fysiek erg groot, zo is hij 43,2 cm breed, 44,8 cm diep en 19,6 cm hoog. Mijn advies is om van tevoren goed te checken of de plek waar je de versterker wil plaatsen wel voldoende geschikt is. Ook zal hij voldoende koeling nodig hebben, dus tel bij alle kanten een goede 5 centimeter erbij op.

De ATI 1827 is onderdeel van de 1820-serie, verkrijgbaar in 6 verschillende uitvoeringen van 2- tot en met 7-kanaals. Het laatste cijfer in het typenummer staat gelijk aan het aantal kanalen, dus dit beest is geschikt voor de volle 7. Garantie op alle modellen is standaard 2 jaar, maar na registratie bij ATI wordt dat in totaal 7 jaar.

Aansluitingen

Om de 1827 aan te sluiten heeft ATI flink uitgepakt. Voor ieder kanaal is een vergulde RCA en XLR aansluiting aanwezig, speakerkabelaansluitingen van hoog niveau met een beveiliging zodat je ze er niet per ongeluk helemaal afdraait, en voor dat extra beetje handigheid is er ook een trigger aansluiting van de partij én nog een vergulde aarde aansluiting. Let wel op met de stroomkabel, want dit monster gebruikt niet de standaard IEC C13 aansluiting die we allemaal zo goed kennen. Voor de 1827 heb je een kabel nodig die voldoende vermogen aankan en die over een IEC C19 connector beschikt, deze wordt niet meegeleverd.   

Technologie

De ATI 1827 is een klasse AB eindversterker die beschikt over 7 kanalen die tegelijk 200 watt op 8 ohm en 300 watt op 4 ohm kunnen leveren. Dat is onder andere mogelijk door de twee gigantische koperen ringtransformatoren die voor een groot deel ook meedragen aan het gewicht van de ATI 1827.

Daarnaast worden er ook hoge kwaliteit printplaten gebruikt van dubbelzijdig fr-4 glasepoxy. Deze printplaten kunnen twee keer het vermogen aan wat een standaard printplaat aankan. De verbindingen zijn hierdoor een stuk beter, waardoor fouten minder snel voorkomen. ATI gebruikt ook een optische beveiliging op ieder versterkingskanaal om de speakers en andere elektronica te beveiligen; wanneer er iets wordt gedetecteerd zal de spanning naar het kanaal direct verbroken worden. Daarna controleert het systeem iedere 10 seconden of de overspanning nog steeds aanwezig is. Dit alles minimaliseert de kans dat de ATI versterker de geest geeft en maximaliseert de mogelijkheid dat je er jaren plezier van zult hebben, want die duurzaamheid is een belangrijke pijler.

Test scenario’s

Voor deze review heb ik meerdere maanden met de ATI 1827 doorgebracht. Ik heb een tijdje de ATI aangesloten gehad op de nieuwe Yamaha Aventage A6A en mijn eigen nieuwe surround processor, de Marantz AV7706. De speakers voorin en aan de zijkanten zijn ingesteld op full range op zowel de receiver als de processor aangezien dit grote towers zijn die makkelijk een aardig dotje laag zullen weergeven indien goed aangestuurd.

ATI 1827 en de Yamaha Aventage A6A

Het luisteren naar de ATI 1827 begon op de Yamaha Aventage A6A receiver, waarbij ik al vanaf het begin merkte dat de ATI iets bezit wat ik persoonlijk niet vaak tegenkom in de apparatuur waar ik naar luister – maar daarover straks meer. Zo ongeveer alle soorten media die je kan bedenken heb ik aan de ATI gevoerd, maar één van de avonden staat mij nog erg vers in het geheugen. Het was de avond dat ik de finale keek van de nieuwe Star Wars serie Kenobi. Ik was niet zo onder de indruk van de geluidskwaliteit van de andere afleveringen, maar in de finale hebben ze volledig uitgepakt en waarschijnlijk is hier dus ook een groot deel van het budget naartoe gegaan. Vanaf het moment dat Obi-Wan en Darth Vader elkaar te lijf gaan hoor en voel je de bas van de brommende lightsabers en iedere zwaai komt uit een andere speaker; boven, naast, voor en achter, ze worden allemaal gebruikt. Naast een kwaliteit Dolby Atmos mix hoor en voel je vooral het geluid op een moeiteloze en grootse manier. In mijn ogen zijn dat de twee perfecte woorden om de ATI 1827 te omschrijven: moeiteloos en groots.

ATI 1827 en de Marantz AV7706

We spoelen een paar weken vooruit… Ik wist dat de Yamaha A6A de ATI 1827 te kort deed, hoe goed de receiver ook is wilde ik de ATI echt aan de tand voelen en kijken waar de maximale potentie van deze versterker ligt. Ik zat al een tijdje te denken om een losse surround processor te kopen en te onderzoeken hoe deze zich onderscheidt in kwaliteit naast een receiver. Dit was dus het perfecte moment, en niet veel later was ik de trotse eigenaar van een Marantz AV7706, trappelend om deze aan te sluiten. Zo gezegd zo gedaan, als eerste heb ik één van mijn favoriete films gekeken, de 4K DTS: X remaster van Jurassic Park. Ik merkte direct dat de ATI 1827 meer ademruimte had gekregen in de gebieden zoals ruimte, kracht en dynamiek, maar ik moet wel zeggen dat ik de ATI aangesloten heb via XLR kabels waar voorheen de Yamaha A6A aangesloten was via RCA.

Ik begon nu in de gaten te krijgen waar de ATI 1827 écht toe in staat is, en dat brengt mij tot de mooiste ervaring die ik gehad heb met de 1827, namelijk Jurassic World: Dominion in Dolby Atmos.

De meningen zijn sterk verdeeld over de inhoudelijke kwaliteit van de film maar in mijn ogen mag er niet getwijfeld worden aan de Atmos mix. Vanaf het laag van de dino’s op het terrein van de houtzagerij tot de surround effecten van de achtervolgingen in Malta en met tot slot het enorme spektakel van het gevecht op het binnenplein kan ik zeggen dat ik de film in totaal al drie keer gezien heb en telkens verbaas ik me weer.

Één van de meest indrukwekkende delen van de film vond ik de achtervolging in Malta waar Owen en Claire achtervolgd worden door een groep ontsnapte raptors. Tijdens de achtervolging hoorde ik uit alle richtingen de voetstappen van die raptors met een solide en snelle lage toon. Dit is voor een groot deel te danken aan de reserves van de 1827. Het geeft een ontzettend natuurlijk en betrokken gevoel bij het geluid en dit zorgt ervoor dat je nog meer in de film gezogen wordt.

Natuurlijk is dit allemaal erg goed, maar als je mij vraagt wat ik het meest indrukwekkende vind van de Marantz en ATI combinatie is dat wel hoe ze het voor elkaar weten te krijgen om al mijn 12 speakers in mijn kleine 20m2 aan het werk te zetten. Ik had echt het gevoel in een veel grotere ruimte te zitten, met nóg meer speakers.

Naast krachtig ook muzikaal

Naast een goeie filmbeleving is muziek en de emotie van muziek natuurlijk minstens zo belangrijk. Meestal is dit de achilleshiel van een home cinema set, want vaak komen ze niet in de buurt bij een losse stereo setup. Dit is niet het geval met de combinatie van de Marantz en de ATI.

Om de kwaliteiten van de ATI 1827 hierop te beoordelen heb ik gebruik gemaakt van meerdere bronnen. Zo heb ik via mijn Nvidia Shield vooral stereo muziek afgespeeld via YouTube of Deezer via de ingebouwde Chromecast, maar heb ik ook een aantal mooie digitale concerten opnieuw beleefd, waaronder het bekende ´Live in Praque´ concert van de meester Hans Zimmer. Ook hier zijn de woorden 'moeiteloos' en 'groots' weer van toepassing. Zo kwamen alle details erg mooi en helder naar voren zonder een scherp randje en het stereobeeld had een goede diepte en natuurlijke presentatie. Het concert was geupscaled naar Dolby Atmos, heel erg mooi en groots. Ook wist hier de Marantz/ATI combi al mijn speakers als het ware te verbergen en er een mooi geheel van te maken.

Conclusie

‘Moeiteloos en groots’, dat zijn de woorden die de ATI 1827 voor mij perfect omschrijven. In de maanden dat ik de versterker heb mogen gebruiken heeft hij geen enkele steek laten vallen en heeft hij mij altijd op een perfecte film- of muziekervaring weten te trakteren.

Als je op zoek bent naar een surround eindversterker voor het leven zonder compromissen is de ATI 1827 in mijn ogen een serieuze aanrader.

ATI 1827
3.990 euro | JVB Digital
Beoordeling 5 / 5

MERK

EDITORS' CHOICE