In alle jaren die ik mij bezig houd met platenspelers zijn vele merken en types de revue gepasseerd. Thuis en bij vrienden. Het is te krankzinnig voor woorden dat daar nog nooit een Rega platenspeler tussen heeft gezeten.
Wel vele varianten Rega armen zoals de RB250 en RB300, al dan niet gemodificeerd met contragewichten of bedrading. Hoe aangenaam daarom dat een P5 ten tonele verscheen zodat ik eindelijk mijn eerste keer met een Rega kon beleven. Een ervaring die bijgeschreven wordt in het boekje met fijne herinneringen.
De aanblik van de P5, als hij op het rek staat te blinken, is zacht glanzend en chique. In zekere zin zelfs sexy omdat ik hem opwindend vind. De buitenrand van de speler is van blank aluminium (optioneel zwart) met aan de hoeken zwarte kunststof verbindingen. Binnen de aluminium randen vormt een zwart massief deel van geperst microvezel de basis van de P5.
In de basis is zonder verend subchassis het lager gemonteerd die de as draagt van een kunststof schijf met daarop een 15 mm dik glazen plateau. Afgedekt met een viltmat. Op de basis rust tevens de RB700 arm, opvolger van de RB600. De arm is een buis gemaakt uit aluminium en is uitermate stijf. Het contragewicht is in rubber opgehangen op een metalen as die achter in de arm schroeft.
De lagers zijn volkomen vrij van speling en geven een gevoel van stabiliteit zonder de arm te beperken in zijn bewegingen. Zoals altijd bij Rega wordt dwarsdruk en naaldkacht ingesteld met draaiwieltjes aan de arm. Wie dat wil kan uiteraard met het contragewicht de naaldkracht instellen. In de arm bekabeling als in het topmodel RB1000 en eraan een mooie interconnect.
In de plint zit elektronica die bestemd is om samen te werken met een TT PSU optionele voeding. De voeding voert een dubbelfase stroom naar de motor waarbij de fases ten opzichte van elkaar kunnen worden verschoven. Op die manier elimineert Rega motortrillingen en is het niet meer noodzakelijk om chassis en motor t.o.v. elkaar gescheiden te houden. Wie ooit met een stethoscoop het effect heeft beluisterd weet hoeveel trillingen van een platenspelermotor af kunnen komen en hoever Rega die met de TT PSU kan verminderen. Het belang van een goede voeding en motor is dan in één klap duidelijk.
De bediening van de P5 is kinderlijk eenvoudig. Het element laat zich gemakkelijk inbouwen en het afstellen van de arm is simpel. Jammer dat de arm niet in hoogte instelbaar is voor de recensent, een koper kan bij de dealer onderlegringen bestellen om de arm wat hoger te krijgen. Heerlijk is dat arm exact recht zakt, ook met ingestelde dwarsdrukcompensatie. Dat zie ik helaas vaak anders. Wie geen losse motorvoeding gebruikt zal voor de overgang van 33 naar 45 toeren het plateau moeten verwijderen en de snaar omleggen. Met de voeding erbij is het een kwestie van een knopje indrukken. Het is niet de bedoeling de speler af te zetten met de voeding aangesloten. Aan en uitzetten moet op de voeding zelf geschieden.
Erop, eraan, eronder
De Rega P5 staat te glimmen op zijn eigen voetjes op de bovenplaat van een Spectral TV915 meubel. In de arm heb ik een Sumiko Blue Point Special EVO III gemonteerd die eerder voor een recensie is gebruikt. De phono versterker is een Rega Fono MM omdat de Sumiko een high output MC is die afgesloten hoort te worden op 47 kOhm. Aan de P5 is een interlink van Rega gemonteerd, dus daar hoef ik mij niet druk om te maken. De phono trap sluit ik aan met een Linn Analogue op een Marsh P2000b voorversterker/A200s eindversterker. Luidsprekers zijn Focal-JMlab Electra 927 Be met ondersteuning van een Electra SW900 subwoofer. De meeste bekabeling komt van Crystal Cable, interconnects, ls-kabel en netsnoeren. De stroomvoorzienig is schoon gehouden met Kemp filters. Bij de Rega P5 is als optie een TT PSU motorvoeding geleverd die standaard is bij de hogere P7 versie. Van de TT PSU is veelvuldig gebruik gemaakt.
Ter vergelijk staat een Garrard 301/Pro-ject 9c/Benz Micro Glider L2/vM PHM3 ter beschikking waarbij de PHM3 gewisseld kan worden met een Rega Fono MC versterkertje.