XTZ? Nooit van gehoord. Dat is mijn eerste gedachte op het moment dat ik een mail binnenkrijg van hoofdredacteur Max Delissen met daarin de vraag of ik zin heb om de eerste eindversterker van dit Zweedse merk te recenseren. Zoekend op internet vind ik al snel de reden waarom deze merknaam mij niet eerder opgevallen is. Die heeft alles te maken met de uitgangspunten van XTZ. En laten die nu mijn nieuwsgierigheid aanwakkeren. Reden dus om die Viking maar gewoon te laten komen.
Waar XTZ voor staat wordt duidelijk aangegeven in de ‘Bruksanvisning’ oftewel gebruiksaanwijzing van de AP100. De referentie en het startpunt van XTZ is het reproduceren van een natuurlijke klank, waarbij rekening gehouden wordt met de aanname dat akoestiek altijd een kwestie van smaak is. Het bieden van ‘best value for money’ wordt als het belangrijkste doel geformuleerd. Om dat te kunnen realiseren wordt een concept gehanteerd dat vier kenmerken heeft.
(Foto: XTZ)
Het eerste en het tweede kenmerk verklaren waarom ik nooit eerder van het merk gehoord heb; ‘Reduceer het aantal tussenpersonen’ en ‘Stop meer geld in productkwaliteit en minder in adverteren’. Dit moet de gemiddelde consument als muziek in de oren klinken. Ook het derde kenmerk moet hem aanspreken; ‘Kosteneffectieve fabricage in grote aantallen’. En zelfs het laatste kenmerk is klantgericht; ‘Biedt perfecte technische oplossingen’. De reden waarom ik hier zo uitgebreid op in ga zal (hopelijk) duidelijk zijn. Hiermee legt de fabrikant de lat voor zichzelf namelijk wel heel erg hoog. Op grond hiervan meen ik te mogen verwachten dat de eindversterker, die volgens de prijslijst van de importeur slechts 590 euro bedraagt, presteert op een niveau dat voorbehouden is aan versterkers waarvoor de koper een veelvoud van dit bedrag op moet hoesten. Ik ben benieuwd of het merk dit waar kan maken.