Ik praat steeds over een versterker maar eigenlijk zijn het er twee. Zoals hiervoor al aangegeven kan er namelijk geschakeld worden tussen klasse A en klasse AB. Kijken we even naar de specificaties dan bieden de vier eindtransistors per kanaal de AP100 in klasse A bij 8 Ohm tweemaal 50 Watt. In klasse AB is dat bij 8 Ohm tweemaal 110 Watt, bij 4 Ohm tweemaal 180 Watt en bij 2 Ohm tweemaal 350 Watt. Geen getallen om zich voor te schamen en de cijfers voor de bridged mode vormen daarop geen uitzondering; bij 8 Ohm eenmaal 370 Watt en bij 4 Ohm eenmaal 500 Watt. Ook qua specificaties wordt door de AP100 weer de nodige punten gescoord.
The Playground
Ik neem aan dat deze eindbak mijn grote luisterruimte op adequate wijze met muziek zal kunnen vullen. Is het niet in klasse A dan toch wel in klasse AB. Echt benieuwd ben ik naar de manier waarop hij om zal gaan met subtiele kenmerken in de weergegeven muziek. Kracht is mooi maar wanneer dat niet gepaard gaat met finesse blijft het in mijn oren onvoldoende.
En wat kun je dan beter koppelen aan zo’n eindbak dan een mooie voorversterker als de Lyngford DPA-1. Een voorversterker die zich in mijn luisterruimte reeds eerder in enkele combinaties bewezen heeft en waarvan ik de klanksignatuur ken en waardeer. Bijkomend voordeel van deze voorversterker is dat hij zowel single ended als gebalanceerd aangesloten kan worden op de AP100. Het lijkt misschien vreemd om een voorversterker van 3690 euro te gebruiken bij het testen van een eindversterker die nog geen zesde deel van dit bedrag kost maar op deze manier wordt wel blootgelegd welk – if any - effect de AP100 op het mooie signaal heeft dat de DPA-1 aanlevert.
Ook de MC Systems M3 luidsprekers met hun hoog oplossend vermogen zijn hiertoe in staat. Om van de bronnen nog maar te zwijgen; een Esoteric SA-10 SACD speler en een TW Acoustic Raven Two draaitafel waarvan de SME 309 arm met Clearaudio Discovery MC element zijn signaal afwisselend aanbiedt aan een Phono 2 van het Italiaanse Goldenote en een Phono 2Ci van het Duitse Aqvox .
Â