Ongeveer een half jaartje geleden hadden we in de grote luisterkamer van Hifi.nl, sinds er wat meubilair uit verdwenen is, een klein probleem. De ruimte van pakweg vijf bij zeven meter klonk namelijk nogal levendig. Er zijn sindsdien dan ook een paar (eenvoudige) akoestische maatregelen genomen worden om hem opnieuw geschikt te maken voor echte high-end weergave. Op dat moment gaf het echter gelegenheid om eens nader in te gaan op mogelijke oplossingen van elektronische aard, waar we toen dit artikel over publiceerden.
Want als het goed is zou een moderne surroundset van onbesproken gedrag met zijn digitale inregelmogelijkheden ook al veel leed moeten kunnen verzachten. Marantz durfde die uitdaging wel aan, en toen ook Kef en Audioquest hun medewerking toezegden konden we er eens flink de mouwen voor opstropen. Hoe dat afliep lees je in deze case-study over techniek, keuzes en de gevolgen.
Eerst de techniek
Het is gebruikelijk om in een geval als dit eerst de hoofdrolspelers even aan de lezer voor te stellen. Marantz stuurde de prachtige, zowel in formaat als mogelijkheden omvangrijke combinatie van de AV7005 7.2 voorversterker annex surroundprocessor, de vijfkanaals MM7055 eindversterker, en de onlangs gelanceerde UD5005 Blu-ray multispeler. Deze nieuwe telg in de UD serie kan alle beeld- en audioformaten afspelen, hoewel SACD en DVD-A alleen via de analoge uitgangen kunnen worden beluisterd, en niet via HDMI.
Marantz AV7005
Van Kef stond er een 5.1 set die bestond uit de XQ40 vloerstaande luidsprekers voor de frontkanalen, de XQ20 voor de surround, de XQ50 centerluidspreker en de fraaie XQ60b subwoofer. Allemaal uitgevoerd in chique hoogglans zwart. Op de subwoofer na zijn alle luidsprekers uit de XQ-serie voorzien van de gepatenteerde Uni-Q unit, waarbij de tweeter in het hart van de mid/laag unit is gemonteerd. De puntbron die zo ontstaat geeft een zeer stabiel geluidsbeeld, en kent een uitstekende timing omdat de geluidsgolven van alle frequenties de luisteraar op hetzelfde moment bereiken.
KEF XQ40 worden ingezet voor de voorkanalen en muziekweergave
De set is met elkaar verbonden door middel van Audioquest bekabeling, die gedeeltelijk op maat is gemaakt. De UD5005 is via de nieuwe Chocolate HDMI verbonden met de AV7005, zodat alle surroundkanalen van daaruit in hoge resolutie naar de eindversterker kunnen worden gestuurd. De geweldige, lichtsterke en haarscherpe Epson GB-W5200W projector wordt met een goede maar verder vrij normale HDMI kabel vanuit de voorversterker gevoed. Die kabel is nu eenmaal bij de inrichting van de ruimte door een pijp in het plafond getrokken, dus daar waren de mogelijkheden wat beperkter.
De nieuwe AudioQuest Chocolate HDMI
Vanuit de AV7005 loopt een Sub-1 kabel naar de subwoofer, terwijl de eindversterker met gebalanceerde Diamondback interconnects aan de voorversterker is gekoppeld. De dikke Type 8 custom LS kabel is op maat gemaakt voor de afmeting van de ruimte.