Een al eerder aangekondigde heruitgave van één van de meest geliefde bluesalbums aller tijden is onlangs verschenen. Zoals eerder toegezegd door één van de bekendste audiofiele muzieklabels is het succesvolle tweede studioalbum van Stevie Ray Vaughan en zijn band Double Trouble voor het eerst verkrijgbaar op een hybride sacd. De originele mastertapes werden gebruikt om geremastered te worden voor deze reissue.
De vaste lezer weet inmiddels wel over welk muzieklabel ik het heb. Mobile Fidelity Sound Lab had de eer om de originele mastertapes van de vijf door Vaughan en co. uitgebrachte studioalbums te mogen bewerken middels hun beroemde GAIN2 System. Nu valt er muziektechnisch weinig nieuws meer te vertellen over het album. Het tweede album waarover deze recensie gaat is natuurlijk Couldn’t Stand The Weather uit 1984, dat werd opgenomen in negentien dagen in het Power Station in New York. Omdat het album onlangs nog is (her-) uitgebracht op plaat door Music On Vinyl en de persing op Pure Pleasure Records vijf jaar geleden ook al op dit medium terug te vinden is snijdt enkel de vergelijking met deze laatstgenoemde het meeste hout. Want Pure Pleasure Records gebruikte naar verluidt dezelfde masteropnames als MoFi deed voor deze gelimiteerde hybride sacd.
En de conclusie die volgt uit een directe vergelijking luidt als volgt. Waar de (overigens zeer goed opgenomen) persing op 180 grams ‘zwart goud’ kristalhelder en ruimtelijk klinkt, trekt de sacd van MFSL het laag toch wat dieper en verder door. Dit is zeker ook hetzelfde in vergelijking met de ‘gewone’ cd-persing van Epic (Sony) die ik eveneens bezit. De track bij uitstek om rust, plaatsing en diepte in het geluid te kunnen ervaren is natuurlijk Tin Pan Alley. Deze zesde track op het album met zijn rustige basdoorlopen intro wordt begeleid door Stevie’s fenomenale spel op zijn ’59 Fender gitaar. Het verschil met de lp werd hier wel degelijk duidelijker, hoewel het rauwe in de stem van de Texaan op de plaat weer te prefereren valt. Ook in de wat drukkere titeltrack blijft het geluidsbeeld mooi ‘open’ en prettig om naar te luisteren. Beide versies laten wel de originele cd achter zich in kwaliteit. Of het nu gaat om een luchtiger weergave, meer diepgang of de veelzijdige afspeelbaarheid, de tweede van de vijf door Mobile Fidelity Sound Lab op sacd uitgebrachte Stevie Ray Vaughan albums is een juweeltje om heel lang (van) te houden.
Aanvullende informatie:
Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 38:10 minuten
Website: http://www.srvofficial.com/