In Rotterdam heb ik in het kader van de Hi-Visit deze keer een bezoek gebracht aan HiFi-Studio Zwaard.
Michel Zwaard begon in september 1990 op de huidige locatie aan het Ambachtsplein 89 in Rotterdam zijn HiFi-Studio. Gedreven door zijn hobby muziek, zowel beoefenen als beluisteren, begon hij in 1989 met het schrijven van een bedrijfsplan voor het starten van een eigen onderneming. Na 13 jaar en 3 werkgevers in de branche werd het tijd de altijd gekoesterde droom van het drijven van een eigen hifi zaak te verwezenlijken. Als eis werd gesteld dat de winkel zich in Rotterdam moest bevinden maar niet in het centrum. De huidige locatie is nabij de snelweg en ook uitstekend met openbaar vervoer te bereiken in een klein winkelcentrum met voldoende gratis parkeergelegenheid. Na 10 jaar is het klantenbestand gegroeid tot circa 5000 en komt men vanuit heel Nederland richting Zwaard. Omdat de winkel in september 10 jaar bestaat organiseert Michel Zwaard 30 september en 1 oktober 2000 een luistershow in het nabij gelegen Barbizon hotel. Voor details verwijs ik u graag naar de eigen website van de firma, uiteraard te bereiken via de link op Hifi.nl. Kleine reparaties worden in huis gedaan, voor het zwaardere werk wordt een beroep op de technische dienst van de desbetreffende importeur gedaan.
Bij binnenkomst zie je direct dat HiFi-Studio Zwaard een echte audiodealer is, je zult bij Zwaard dan ook geen televisietoestellen of videoprojectoren aantreffen. De merken die vertegenwoordigd worden zijn Rotel, Teac, Van Medevoort, Pioneer, Cyrus, Audio Note, Audio Analogue, C.E.C, Musical Fidelity, Array en Unison Research voor de electronica componenten en Acoustic Energy, Dynaudio, Diapason, Heco, Link, Piega, Rel, T+A, Tannoy, Mission, Xanadu en Zingali voor de speakers ook is er nog een keur aan merken beschikbaar voor stands en audioracks. Bekabeling is van de merken Oehlbach, HZ Superlink, Ocos en Monitor PC. Alle merken zijn door Zwaard gekozen op basis van geluidsbeoordeling en zijn niet afhankelijk van de prijs. Het merk hoeft niet bekend te zijn maar moet op basis van geluid een toegevoegde waarde hebben. Het assortiment bestaat uit merken vanuit de gehele wereld zodat iedere klant zijn eigen muzikale smaak kan vinden en niet vastzit aan een bijvoorbeeld "Engels" of "Duits" geluid. Er is geprobeerd een balans te vinden in het assortiment tussen vernieuwende en gerenommeerde merken. Alvorens een merk wordt opgenomen in het assortiment wordt het eerst onderworpen aan uitgebreide luisterproeven door Michel en zijn medewerkers. Als raad naar de klant zegt Michel dan ook: doe altijd de zelftest, wees kritisch t.o.v. het produkt en gebruik recensies slechts als leidraad voor een eventuele aankoop.