Ik praat liever over een produkt
Het valt niet mee Ad zover te krijgen dat hij over zichzelf gaat vertellen. Zijn interesse gaat veel meer uit naar zijn produkten, die zijn trots vormen en waar hij zelf aan de voet heeft gestaan van de ontwikkeling. Maar het lukt om zijn levensloop deels in kaart te brengen. Het prille begin ligt in de winkel van Ad`s vader. Hij was de eigenaar van een muziekinstrumentenhandel. Dagelijks liepen de musici daar over de vloer en speelden op de instrumenten. Op enig moment deden ook de elektronische orgels hun intrede en Ad, met interesse in muziek en in elektronica, werd de rechterhand van zijn vader op dat gebied. Zijn opleiding ging ook in die richting, naar de MTS-elektronica en later uiteraard nog vele cursussen op dat gebied. Gedurende de studietijd begon Ad voor het eerst te werken met audio produkten bij een importeur. Hij heeft zich heel lang beziggehouden met de professionele kant van audio, de studio`s en met name de microfoontechniek. Hij was vertegenwoordiger van onder meer AKG en Audio Technica. Op die manier leerde hij heel veel van installatie techniek, opnametechniek en het maken van de opnames zelf. Hij was een van de mensen die vanaf het begin de PCM opname techniek van Denon mee maakte.
In 1985 werd het eigen bedrijf Audioart opgericht. De eerste luidspreker van de hand van Ad zag het licht, de vM CD 2.5. Dynamische systemen als AD+BD volgden al snel. Later kwam daar de EE/EB electrostaat bij, die toen al in ontwikkeling was. De eerste versterker, de MA220 kwam op de markt, ontwikkeld voor het aansturen van complexe belastingen zoals de elektrostatische speakers nu eenmaal vormen. Het duurde niet lang voor de stap werd gezet naar een gescheiden voor- en eindversterker en de CA220 met de PA220 werd geboren. Snel gevolgd door een krachtiger mono versterker de PA330. Deze lijn is gebouwd in de jaren 1989 tot ongeveer 1995. Naast het eigen produkt was Ad zeer actief voor Denon. Hij modificeerde de cd spelers en bracht ze naar het EX niveau. Die moesten het in die tijd opnemen tegen de SE series van grote merken als Sony, Marantz CD10 en Teac VRDS-10SE en deden dat met succes. Het idee werd op die manier geboren om een eigen elektronica lijn op te zetten, deels ter aanvulling van de eigen luidsprekers, deels om nieuwe markten te benaderen. Na 1995 werd het tijd voor vernieuwing en het onderscheid werd gemaakt door de 0 in de type nummers te vervangen door een 2, 3 en 4. En een eigen d/a converter werd in huis ontwikkeld, de zeer succesvolle en muzikale vM DA222, later gevolgd door een zwaar gemodificeerd Teac loopwerk ter aansturing. De produktrange werd uitgebreid en steeds zwaardere versterkers kwamen erbij met type nummers eindigend op 222, 333 en 444. Straks komen we nog terug op de hedendaagse lijn, 230, 340 en 450.