Rondje Herenweg 15
Samen met Ad wandel ik door het pand. Via het kantoorgedeelte kom je langs de testruimte waar de huidige produktie apparaten worden getest en afgeregeld. De produktie ruimte zelf laat lange tafels zien waar versterkers in diverse stadia van afbouw klaar liggen om straks in de behuizing te worden gestopt. Het is er licht en de muziek speelt uit een vM set in de hoek. De printen zijn van hoge kwaliteit en de gebruikte componenten zijn handgesoldeerd door een van de medewerkers. Je ziet de aandacht en zorg terug in elk stukje werk. Heel anders dan de massa fabricage van grote bedrijven. Het uitval percentage is dan ook minder dan 1 procent claimt Ad. En dat in een produktsegment waar uitval en defecten soms oplopen tot tientallen procenten. Elk component wordt vooraf gecontroleerd, kostbaar maar op de lange duur besparend voor fabrikant, distributeur en consument. In dezelfde ruimte worden ook de "service beurten" gegeven aan apparaten die na vele jaren spelen eens flink onderhanden worden genomen om weer een even lange periode aan de slag te mogen voor Bach, Mozart, Era, Corrs etc.
Het magazijn is grotendeels leeg. Ad heeft ervoor gezorgd dat zijn klanten ruim zijn beleverd voor de kerst periode. De huidige produktie moet dat weer op peil brengen, terwijl een flinke export order voor Taiwan ook geassembleerd wordt. In de kleine zagerij worden prototypes van luidsprekers met de hand gebouwd en kunnen kasten worden gespoten in elke gewenste kleur. Een grote luisterruimte maakt de benedenverdieping vol. Naar boven en naar de volgende afluisterruimte. Daar staan trots de Reference versterkers te glimmen met daarnaast de huidige lijn. Achter deze tweede ruimte komt de keuken, die nog in aanbouw is. Een derde deur leidt naar een testruimte voorzien van professionele meetapparatuur. Hier en in de zwaar gedempte en afgeschermde kamer ernaast vindt ontwikkeling plaats en worden CE en EMC metingen verricht. In hoeken en gaten tref ik spul dat nostalgische gedachten oproept als Iono Fane tweeters en de vM buizenversterker. Hebberigheid mijnerzijds leidt tot niets en Ad is niet zo gek dat ik dingen mag uitzoeken voor een audio museum thuis.
Ten einde
Ook mijn bezoek loopt te einde. De tijd is omgevlogen, bijna vier uur zijn we samen in gesprek geweest en heb ik veel geleerd van een gedreven muziekliefhebber. Opgegroeid tussen muzikanten en knutselend aan radio`s heeft Ad de basis gelegd voor zijn huidige onderneming. Alle produkten zijn door hem zelf ontworpen of hij heeft er stevig de hand in gehad. Tegenwoordig bijgestaan door twee zoons, die elk een HTS opleiding achter de rug hebben. Een van de twee elektronica digitale techniek en de andere zoon analoge techniek. Gekscherend zegt Ad nog twee zoons te hebben, dus de continuïteit van Audioart is zeker gewaarborgd. Het huidige team bestaat uit zes mensen. Die doen alles, van ontwikkeling, via component controle, bouw, afregelen tot verkoop aan de dealers. Het is mij nogmaals een wonder dat zulke fraaie produkten op deze manier gemaakt kunnen worden. Niets is terug te vinden van de Britse Cottage Look. En waar mogelijk zijn het altijd discrete componenten die het hart van de elektronica lijn vormen. Elk apparaat straalt uit dat het jarenlang zijn taak kan verrichten. Waar nodig zorgen toeleveranciers voor halffabrikaten als cd/dvd loopwerken, gespoten kasten of luidspreker behuizingen.
Een paar laatste uitspraken van Ad tot slot en dan laat ik de deur achter mij dichtvallen. Weet je, een gebruiker van vM heeft plezier aan luisteren. Wie ooit begon met mijn speakers, heeft nu veelal ook mijn versterkers in huis. Of andersom. Mijn filosofie gaat verder dan losse kastjes maken. Ik produceer een compleet concept. Los bruikbaar maar de synergie kun je als consument zelf bereiken door een set op te bouwen. Van goedkoop tot kostbaar, overal staan wij volledig achter. Het is ons produkt, onze trots. Onze onafhankelijkheid geeft de vrijheid datgene te produceren waar wij plezier aan beleven, dat de consument wil gebruiken voor muziekweergave en dat de dealer kan verkopen. Maar ook voor specials draaien we de hand niet om. Daar leren we zelf ook van en al vele malen hebben wensen van klanten geleid tot ontwikkeling van nieuwe produkten. Zo zit in de huidige series behalve knowhow heel veel van wat een muziekliefhebber wil aantreffen. Tegen een concurrerende prijs en zonder onnodige gimmicks.
Het enige commentaar dat ik nog kan geven na dit bezoek is: "Wat je dichtbij haalt kan ook heel lekker zijn". Nederlands fabrikaat is zo gek nog niet. Zeker niet sinds de euro zo onder druk staat van de Amerikaanse dollar en de Britse pond. Voordeel ligt om de hoek. Succes Ad en ik zal met plezier nog eens gebruik maken van je uitnodiging om uitgebreid te komen luisteren in Maarssen.