Remkes Beeld & Geluid
Hoewel het hoofdkantoor van Philips er al lang niet meer gevestigd is blijft de stad Eindhoven sterk verbonden met dit grootste Nederlandse elektronica concern. Doordat ik ergens een afslag gemist moet hebben rijd ik op een gegeven moment onbedoeld langs het stadion van de voetbalvereniging die ooit startte als de sportvereniging van datzelfde concern. Wanneer ik uiteindelijk de Aalsterweg gevonden heb zie ik op nummer 108 de modern vormgegeven gevel van het pand waarin zich de winkel van Robert Remkes bevindt.
Het is pas half negen en op deze mooie zaterdagmorgen zijn er dan ook voldoende parkeerplaatsen voorhanden. Het eerste halfuur is gratis maar vanaf negen uur zal er betaald moeten worden. Bij het maken van de afspraak voor deze hi-visit is bewust gekozen voor dit vroege tijdstip. Doordeweeks gaat de winkel, die op zondag en maandag gesloten is, om half tien open dus het eerste uur heb ik alle gelegenheid om uitgebreid met Robert en Wanda Remkes te praten zonder dat ik het risico loop onderbroken te worden door de komst van klanten. Sluitingstijd vandaag is vijf uur terwijl dit gedurende de rest van de week om zes uur plaatsvindt. Met uitzondering van de vrijdag wanneer in verband met de koopavond de deur pas om negen uur dichtgaat.
De straat overstekend zie ik een winkel met veel glasoppervlak die daardoor op het eerste gezicht al een open en daarmee uitnodigende indruk maakt. De deur is niet afgesloten en ik betreed een portaaltje dat de winkel afschermt van eventuele geluiden die vanaf de straat in deze speciaalzaak voor beeld en geluid door zouden kunnen dringen. Doordat dit gedeelte voor het overgrote deel uit glas opgetrokken is lijkt het echter in visuele zin zo te zijn alsof ik al in de winkelruimte sta op het moment dat ik de buitendrempel overstap. De eerste woorden die in me opkomen wanneer ik het interieur op me in laat werken zijn ruimte, overzicht en rust. Voor mij strekt zich een grote rechthoekige ruimte uit met daarin door paden gescheiden rijen van rode kubussen waarop apparatuur uitgestald staat. Links van mij zie ik tegen de zijmuur een beperkt aantal schappen met daarop componenten van het merk Marantz. Aan het overgrote deel van die wand ontbreken echter juist deze traditionele planken. In plaats daarvan een aantal plasmaschermen van de merken Fujitsu en Marantz en als objecten in de ruimte geplaatste apparatuur van diverse merken. Later zal Robert mij vertellen dat dit bewust gedaan is; op deze wijze kunnen klanten een versterker, cd speler, luidspreker of wat dies meer zij van alle kanten van nabij bekijken en ontdekken dat er naast een ‘mooie’ voorkant ook een ‘lelijke’(?) achterkant aanwezig is. Voorwaar een benadering die niet alledaags is in hifi land.