Voor deze HiVisit toog de auteur naar Stein in het zuiden van Limburg. Het is een middelgrote gemeente, grenzend aan België, waar vele pittoreske dorpen aan de Maas deel van uitmaken. De binnenhaven van Stein is jarenlang de grootste van Europa geweest, iets wat niet veel mensen weten. Het is deze kleine havenstad waar Jack Waayen Beeld & Geluid is gevestigd en waar ik een afspraak heb voor deze HiVisit.
Daar aangekomen word ik verwelkomd door Marco Trum, die naast de verkoop in de zaak ook de verantwoordelijkheid heeft over de operationele aangelegenheden. Daarbij stippelt hij samen met Jack het beleid uit. De zaak is eigendom van Jack Waayen, die naast de leiding van de zaak hoofdzakelijk de website van de zaak beheert. Deze speelt een centrale rol in de bedrijfsvoering, iets waar we gedurende het gesprek nog dieper op zullen ingaan. Daarnaast kent het bedrijf nog een viertal medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de verkoop of reparaties.
Men heeft net een verbouwing in de zaak achter de rug. Eén ruimte is nu ingericht als demonstratieruimte waar een REVOX M51 modulair systeem beeld en geluid aanstuurt. Al lopende in de zaak valt op hoe ruim deze is. De zaak telt meerdere demonstratieruimtes. Zo is achterin de zaak een hoek ingericht als demonstratieruimte van BOSE. Meer centraal in de zaak is een ruimte te vinden waar diverse systemen van LOEWE staan opgesteld. Aan de andere kant van de zaak, geheel links, is een luisterruimte te vinden waarin diverse systemen van ondermeer NAD en B&W staan opgesteld.
Jack Waayen, bij velen (nog) bekend als EP Jack Waayen (alhoewel deze zaak geen relaties meer heeft met EP), bestaat reeds meer dan 20 jaar. Dientengevolge heeft de zaak een grote bekendheid opgebouwd en heeft daarbij een goede reputatie getuige het omvangrijke klantenbestand dat onlangs de 15.000 is gepasseerd, aldus Marco.
Marco geeft aan dat er sinds de komst van de homecinema, ongeveer zes jaar geleden, veel veranderd is in de zaak. Nadat homecinema aanvankelijk een veelbelovende zaak was kwamen er steeds meer goedkope en inferieure multi-channel systemen op de markt die tegen weggeefprijzen aangeboden werden, met name in de grootwinkelbedrijven. Het werd op een zeker moment niet meer interessant om nog een aandeel in die markt te hebben. Daarbij was het volgens Marco dan ook tijd om het roer radicaal om te gooien, “geen frutsels meer te verkopen” zoals hij het omschrijft en weg te gaan uit de markt waar het volgens hem gaat om de aantallen in plaats van de kwaliteit van de producten.”