Met een uitdraai van de route op de passagiersstoel naast mij rijd ik op een zaterdag in september via de A15 naar Nijmegen. Volgens deze zou ik bij knooppunt Ressen de A15 naar Nijmegen moeten volgen. Omdat de ANWB borden echter een andere route aangeven naar de vierdaagse stad besluit ik om die borden te volgen. Daardoor kom ik via een andere weg de keizerstad binnen en ben ik verplicht om een groot deel van de stad te doorkruisen alvorens ik bij de, vlak achter het Keizer Karel plein gelegen, Hertogstraat aanland. De straat loopt een beetje vreemd en, mede omdat de straat slechts vanuit één richting ingereden kan worden, moet ik een extra rondje rijden alvorens ik aan de linker zijde op nummer 139 het statige pand ontdek waar met grote letters boven de buitendeur en aangrenzende, eigentijds ogende, etalages ‘Mijn HiFi’ geschreven staat.
Het is net tien uur geweest en door de voordeur van ‘Mijn HiFi’ zie ik dan ook al een drukke bedrijvigheid binnen. Wanneer ik de deur open en over de drempel stap loop ik vrijwel direct tegen een balie aan waarachter Peter Bodde, de man waarmee ik telefonisch een afspraak gemaakt heb voor deze hi-visit, verdiept is in de tekst die hij op dat moment op het voor hem staande beeldscherm leest. De begroeting is allerhartelijkst.
Peter is nog maar enkele maanden verbonden aan deze winkel. Hij is een goede vriend van Henk van der Mijn, de eigenaar van ‘Mijn HiFi’, en de huidige zaakvoerder. Jij vertelt mij dat Mijn Hifi op dit moment met hernieuwd elan een doorstart maakt. Visueel komt dat tot uitdrukking in de vernieuwde inrichting van de winkel; vloerbedekking in een warme kleur rood en onlangs geschilderde wanden lijken een nieuwe periode aan te kondigen. Een periode waarin vanuit een duidelijke visie gewerkt zal worden. Peter blijkt naast Mijn Hifi ook betrokken te zijn bij bedrijven buiten de hifi branche. In tegenstelling met de audio wereld, waarin veel ondernemers starten vanuit een passie voor audio en/of muziek, is het hebben van een duidelijke visie in zijn metier een levensvoorwaarde en het is één van de pijlers waar zijn bedrijfsvoering op rust.
Een tipje van de zorgvuldigheid waarmee men hier te werk gaat was me al duidelijk geworden toen ik een afspraak met hem maakte. Hij benadrukte het belang dat ik uitgebreid met de beide vaste krachten kennis zou maken die verantwoordelijk zijn voor het dagelijkse reilen en zeilen van de winkel. Dat dit geen loze kreten waren blijkt wel wanneer ik hoor dat er voor deze zaterdagochtend geen luisterafspraken gemaakt zijn. Zowel Marcel als Erik - die door Peter intensief betrokken blijken te zijn bij alle zaken binnen Mijn Hifi – nemen ruimschoots de tijd nemen om hun visie duidelijk te maken. Mede omdat part time medewerker Berry deze ochtend ook aanwezig is.
Het gesprek met Marcel, en een deel van mijn gesprek met Peter, vindt plaats in de grote ruimte die het hart van de winkel vormt. Voorin een aantal kleine opstellingen met audio of audiovisuele apparatuur. Het visuele stuk wordt nu gevormd door televisies van Loewe. Men overweegt echter om over te gaan op Flatscreen apparaten waarbij Fujitsu als één van de kandidaten wordt genoemd. Achterin aan beide kanten moderne stellingen met daarin ter linkerzijde apparatuur van Denon en NAD; met onder andere de door Erik liefkozend als ‘Daddy Denon’ betitelde 7 x 170 Watt leverende top receiver van de lijn.
Ter rechterzijde zie ik meerdere merken waaronder de allernieuwste, in de actuele zilveren kleur uitgevoerde, topproducten van het merk Marantz. Het blijkt dat ze hier staan om uit te zoeken of ze in het assortiment van Mijn Hifi passen. Andere merken die ik zie zijn o.a. Unison Research, Graaf, KR, en de fraai vormgegeven elektronica van Primare. In een klein audio rack ernaast nog een verzameling Linn componenten. Her en der draaitafels van de merken Clearaudio, Linn en Project. Namen die deel uitmaken van het totale aanbod dat als zodanig ook te vinden is op de eigen internetsite www.mijnhifi.be . Achter de grote winkelruimte een tussenruimte die plaats biedt aan een grote hoeveelheid luidsprekers die in twee groepen opgesteld staan. Zij vormen een soort erehaag waar tussendoor gelopen moet worden om de grote, achterin de winkel gelegen, luisterruimte de bereiken. In beide groepen ontdek ik bekende en grote namen als Avalon, Martin Logan, Thiel, Dynaudio, Diapason, Totem en Chario. Net voor die grote luisterkamer ligt aan de rechterzijde nog een kleinere die meestal voor twee kanaal demo’s gebruikt wordt.