Samen met Onno Praalder bezoek ik aan de Appelstraat 133-143 zijn winkel. Veel groen en een ruime opzet zorgen ervoor dat deze wijk, gelegen nabij Kijkduin, er vriendelijk en open uitziet. Prettig is ook het feit dat de winkel in een zone ligt waar gemakkelijk én zonder betalen geparkeerd kan worden.
Wanneer ik met Onno op het grasveld van het tegenover de winkel liggende plantsoen sta om foto’s van de winkel te nemen valt op dat naast de naam Praalder in het groot ook nog klein de naam Krenning gevoerd wordt. “Krenning is een naam die hier zo’n 60 jaar bekendheid genoot en direct geassocieerd wordt met Audio en Video apparatuur. Toen we deze winkel een jaar of 5 geleden hebben overgenomen hebben we een tijdje beide namen gevoerd, wat tot onnodige verwarring bij de klanten leidde. Daarom hebben we er later voor gekozen de naam Krenning naar de achtergrond te laten verdwijnen en Praalder A/V prominent op de gevel te zetten”, vertelt Onno.
Inmiddels bestrijkt de winkel drie panden, maar toen Krenning in 1941 met de winkel begon was het er slechts een. In de loop der jaren is er fors uitgebreid tot de huidige situatie. Net als de firma Praalder was ook de firma Krenning een echt familiebedrijf. Deze overeenkomst tussen beide bedrijven was dan ook mede van doorslaggevende betekenis om positief te reageren op de vraag van dhr. Krenning aan Onno Praalder om de zaak over te nemen. Gedurende de jaren na de overname werden de assortimenten van de Theresiastraat en de Appelstraat zo veel mogelijk gestroomlijnd maar overlappen elkaar bewust niet 100%.
Omdat beide winkels in een compleet andere wijk liggen met een afwijkend koperspubliek zijn er een aantal specifieke producten in de winkels te vinden. Waar de vestiging aan de Theresiastraat beschikt over een compleet assortiment Bang & Olufsen producten is er in de Appelstraat een complete ruimte beschikbaar voor Bose apparatuur en speakers. De inrichting en het assortiment zijn uniek voor Nederland, de firma Praalder voorziet hiermee in een voorbeeldfunctie naar andere winkels. De voorbeeldfunctie is zelfs zodanig dat ook de Amerikaanse marketing mensen van Bose een bezoek gebracht hebben om te kijken hoe Bose producten in Nederland optimaal worden gepresenteerd. Om te zien hoe deze ruimte er in het echt uit ziet lopen Onno en ik samen naar de Bose afdeling voordat we de rest van de winkel bekijken.
De ruimte ziet er inderdaad indrukwekkend uit en overal staan sets speelklaar opgesteld inclusief speakers. Er is veel ruimte en licht in de showroom waardoor het geheel bijzonder toegankelijk oogt en er een prettige sfeer heerst. Een klant kan in alle rust zijn keuze maken uit het rijke assortiment. De verkopers van het filiaal aan de Appelstraat zijn volledig op de hoogte van de vaak specialistische, maar wonderlijk eenvoudig en intuïtief te bedienen, functies van de Bose systemen. Net als Bang & Olufsen is ook Bose een specifiek merk dat aanspreekt en klanten komen dan ook uit de wijde omtrek naar de showroom.