Na de vele omzwervingen door heel Nederland om bij winkeliers en importeurs Hivisits af te leggen is het een verademing dat deze visit in de directe nabijheid is, sterker nog in mijn eigen woonplaats Oud-Beijerland. Ik heb een afspraak met Leo Kooijman de drijvende kracht achter Sharkwire Nederland.
Wanneer ik per fiets arriveer op de Anthony Fokkerstraat 3a zit Leo al buiten op me te wachten. We besluiten voorlopig nog even buiten te blijven zitten gezien het fraaie weer. Leo regelt een lekkere kop verse koffie terwijl ik mijn aantekenblok en pen te voorschijn tover. Terug aan de picknicktafel neemt het gesprek een aanvang. Leo is een makkelijke prater en met zijn onvervalste Rotterdamse tongval vertelt hij me die avond diverse leuke anekdotes en schets hij hoe hij de zaak opgebouwd heeft tot wat het nu is.
Hij groeide op in IJsselmonde, een deelgemeente van Rotterdam, waar zijn ouders een supermarkt runden. Leo had echter niets met levensmiddelen en had liever vuile handen zoals hij het zelf zegt. Zo kwam hij in de autobranche terecht. Na een aantal jaren voor een baas te hebben gewerkt deed zich de kans voor om zelfstandig ondernemer te worden. Lang hoefde hij niet na te denken, ondernemen zat blijkbaar toch in de genen, en begin 1991 werd gestart onder de naam Deko Carsystems. De eerste twee jaar werkte hij samen met een partner maar verschil van mening resulteerde in een breuk waarbij Leo de andere partij uitkocht. Tot 1998 hield Leo zich uitsluitend bezig met de inbouw en verkoop van alarmsystemen, navigatiesystemen en audioapparatuur in auto’s. In de loop der jaren had hij een grote schare vaste klanten gekregen waaronder veel, ook op het industrieterrein “de Bosschen” gevestigde, autodealers. In 1994 verwierf hij het importeursschap van het Taiwanese kabelmerk Sharkwire. Hoewel door eigenaar Song diverse malen werd gevraagd naast de kabels voor caraudio ook de kabels voor home audio te gaan voeren duurde het tot 1998 voordat de stap gezet werd.
Aanleiding was de nieuwe bedrijfswagen van Leo, die voorzien van uitgebreide reclame, voor het pand geparkeerd stond. Een medewerker van een naastgelegen bedrijf zag de bus staan met daarop ook de vermelding “Sharkwire home-hifi cables” en stapte bij Leo binnen. Dit was Gaston, die heden ten dage regelmatig bijspringt wanneer Sharkwire op beurzen acte de présence geeft en Leo ook op het technische vlak met raad en daad terzijde staat. Gaston vroeg Leo op zijn geheel eigen wijze: “Wat zijn dat voor kabels van dat Sharrukwire?” Wat bleek; Gaston had een high-end audioset en kon Leo een hoop meer vertellen over de diverse andere kabelmerken en de nukken en vooroordelen van sommige zogenaamde audiofielen. Leo had ooit van de heer Song wat demokabels voor home audio gekregen en deze sets gingen met Gaston mee naar huis om uit te proberen. Deze kwam enige dagen later enthousiast terug en niet veel later plaatste Leo de eerste proeforder home audio kabels bij Sharkwire.
Na een voorzichtige start en heel veel inzet en promotie begint het merk nu vaste grond onder de voeten te krijgen. Van alleen de verkoop in Nederland kan Leo nog niet leven maar de export neemt steeds grotere vormen aan, vooral Engeland en Denemarken kennen een paar grote afnemers. Dhr. Song houdt er een duidelijke filosofie op na, het merk wordt niet als blanco product of als klantenmerk op de markt gebracht maar uitsluitend onder de merknaam Sharkwire. Dit garandeert de klant een bepaalde mate van exclusiviteit en de wetenschap dat de kabel niet onder een andere naam voor hogere of lagere prijzen wordt aangeboden. Tijdens een fabrieksbezoek heeft Leo live mogen aanschouwen hoe een relatief klein team van ongeveer 10 mensen zorg draagt voor de productie van de kabels en connectoren. Dhr. Song beschikt over jarenlange ervaring in de kabelbranche en werkte bijvoorbeeld mee aan de ontwikkeling van een aantal ontwerpen van Monster Cable. Grondstoffen worden ingekocht door Sharkwire maar de specifieke verwerking wordt angstvallig geheim gehouden. Naast compleet geconfectioneerde kabelsets kan de klant alles op maat geleverd krijgen. Dat op maat hier letterlijk genomen moet worden blijkt uit een verhaal dat Leo me verteld. “Ik had een klant aan de lijn die via een dealer een interlink op proef had maar door de relatief diep liggende aansluitbussen op zijn versterker de connectors van de kabel niet goed vast kon zetten, of hier een oplossing voor was zo vroeg de klant.” Na overleg werd een set klemhulzen afgedraaid op de exact benodigde maat bij een bevriende draaierij. Deze werden opgestuurd naar de dealer alwaar de klant ze kosteloos kon omruilen. Dit is slechts één van de voorbeelden die Leo aanhaalt om te onderstrepen dat de klant koning is.