Een automobiel stelt ons in staat om van A naar B te reizen. Kleding om ons warm te houden en onze huid te beschermen. Zonder afbreuk te willen doen aan de juistheid van deze beweringen zal een ieder die dit leest met zijn wenkbrauwen gaan fronsen. De moderne consument hecht immers niet alleen waarde aan kwaliteit en functionaliteit. Esthetiek is minstens zo belangrijk. In die zin is het verwonderlijk dat diezelfde consument zich nog te vaak tevreden moet stellen met audiovisuele producten die niet of nauwelijks integreren in zijn eigen woon- en leefomgeving.
Gelukkig is er een audiofabrikant in eigen land die goed begrijpt dat het geheel meer is dan de som der delen. Dat de looks net zo belangrijk zijn als de value zogezegd. In deze HiVisit, en in dit kader, neem ik u dan ook graag mee naar het Brabantse Veghel. Maak kennis met een oer-Hollandse fabrikant van kwaliteitsluidsprekers die donders goed in de gaten heeft dat het bouwen van luidsprekers veel meer inhoudt dan het plaatsen van kwalitatief hoogwaardige luidsprekerunits in stevige panelen.
Woongenot
Made in Holland. Kwaliteit van Nederlandse bodem. Dat is, kort samengevat, de firma waar ik nu uitgebreid kennis mee ga maken. De eerste jaren, begin jaren negentig, ligt het accent voornamelijk op het ontwerpen van elektrostatische luidsprekers voor de audiofiel. De snelle groei van de markt van plasma’s, beamers, LCD en thuisbioscopen in het begin van het nieuwe millennium daagde Final uit om een productfamilie te ontwikkelen die naadloos aansloot op deze nieuwe marktontwikkelingen. Een mijlpaal in het bestaan van Final was de ontwikkeling van de Invertertechnologie in 2002, die het mogelijk heeft gemaakt om ook succesvol door te dringen in deze wereld van de homecinema en multichannel. Een technologie die een doorbraak betekende. Het principe is weliswaar eenvoudig, de technische realisatie ervan echter niet. Zo belangrijk voor Final echter, dat men samenwerking zocht met diverse partners waaronder de Technische Universiteit Eindhoven.
Joop Haarman, zelf muzikant (elektrische bas), en naast zijn werk als Service Manager van Final ook werkzaam als muziekrecensent voor een muziekvakblad, legt uit: “als een fabrikant er in slaagt een duidelijke meerwaarde in het product te leggen is er sprake van een succesvol product. In die zin geldt dit ook voor ons bedrijf. Ja, ons team bestaat uit zeer goede teamspelers waarvan de meesten hun sporen reeds hebben verdiend in de wereld van de home entertainment. Zo prijzen we ons zeer gelukkig key personen in ons midden te hebben die destijds bij Philips een grote rol hebben gespeeld bij de ontwikkeling van de CD en nu nauw betrokken zijn bij onze productontwikkeling. Een klein team dat werkt in een open structuur en duidelijke visie, heldere doelen en uitgangspunten hebben ervoor gezorgd dat we als kleine organisatie van 18 mensen een belangrijke plaats hebben verworven in de competitieve markt van hoogwaardige home entertainment.”
Ellen Minkels verantwoordelijk voor Marketing & Communications, voegt toe: “Het succes van kwalitatief hoogwaardige luidsprekers wordt daarbij niet ALLEEN bepaald door een goede materiaalkeuze en de akoestische en elektrische kwaliteiten ervan. De moderne consument stelt steeds hogere eisen aan zijn eigen leef- en woonomgeving. Snelheid, productie en prestatie worden in onze moderne maatschappij steeds meer de norm. Het is daarom niet verwonderlijk dat ons eigen domein, ons thuis, een steeds belangrijke plaats inneemt in ons leven. Natuurlijk verwachten van onze leefomgeving dat deze functioneel is ingericht en van alle gemakken en comfort is voorzien. Daarbij, maar zeker bovenal moet onze leefomgeving ook een juiste atmosfeer hebben die ons in staat stelt in een wereld van haast, productie en prestatie onze rust te kunnen vinden en onze balans te kunnen herstellen. Even de boel de boel laten, lekker wegkruipen tegen elkaar aan en plaats nemen in de eerste stoelen vooraan onze privé-bioscoop of concertzaal thuis. Telefoon van de haak, fles Cuvée Prestige op tafel vergezeld van een heerlijke Camembert. Genieten van elkaar en van het moment. Onze DESIGN luidsprekers voegen duidelijk een extra dimensie toe aan je leven.”
Volgens Gijsbert van de Brink, CEO bij Final beseft men zeer goed dat kwaliteit en design zeer goed geïntegreerd kunnen worden in het ontwerp. Het geheel wordt daarbij meer dan de som der delen. Ellen onderstreept de woorden van Gijsbert nog maar eens heel duidelijk: “Natuurlijk mag je van onze producten verwachten dat ze in staat zijn om een zo hoog mogelijke muziekreproductie mogelijk te maken. Op die momenten echter dat men niet in de gelegenheid is om actief naar muziek te kunnen luisteren merkt men onze luidsprekers wel telkens op in de woonkamer. Telkens als deze wordt betreden ziet men deze elegante ultraplatte zuilen staan en doen ze hun aanwezigheid op een zeer aangename wijze gelden. Iedere consument heeft andere opvattingen over het leef- en woongenot. Daarom beseffen we goed dat onze luidsprekers naadloos moeten passen in ieder interieur. Vandaar dat Final een uitgebreid productgamma aanbiedt afgestemd op iedere woonwens. Zo kan de consument kiezen uit een uitgebreid kleurenprogramma, en aangezien ook de voeten van de luidsprekers niet vergeten moeten worden kan men kiezen uit een reeks van elegante zilveren, zwarte, marmeren of glazen voeten. ”