(Gesponsord artikel)



RAF Hilversum

Bert Dekker | 04 januari 2007

"Creativiteit is het vermogen tot herordenen." Ondermeer deze mooie uitspraak van professor Harm Askes weerklinkt in mijn hoofd als ik een leerzame middag bij RAF Hilversum afsluit. Zeker, er is sinds de vorige HiVisit aan RAF Hilversum, ongeveer twee jaar geleden, wel het één en ander veranderd in en aan de zaak. De volle impact van deze veranderingen dringt al naar gelang het gesprek vordert met Jeroen van Doorneveld, shopmanager bij RAF Hilversum, steeds meer tot me door. Tijd om voor een vernieuwde kennismaking met een betere AV zaak waar succesvol veranderen een constante factor lijkt te zijn.

RAF Hilversum

Nooit gedacht dat Hilversum een zo grote gemeente was maar ja, als zuiderling, wonende net iets boven Maastricht kom ik niet zo vaak in deze contreien. Desondanks is de weg naar RAF niet zo moeilijk te vinden en is ook het parkeren van mijn auto geen straf. De ruime parkeergarage met de naam “Gooise Brink” ligt op minder dan twee minuten loopafstand va RAF. Je kunt de zaak moeilijk missen als je de Langestraat inloopt. Let wel even goed op, in deze straat zijn twee panden van RAF te vinden. Ik zal dan ook wel niet helemaal met mijn gedachten erbij zijn geweest als ik het ruime pand dat er schuin tegenover ligt naar binnenloop. “Oeps, niet goed opgelet” besef ik me enigszins beschaamd als ik computers en digitale foto- en videoapparatuur in de schappen zie staan. Beleefd glimlachend verwijst men mij naar de overkant van de straat.


Succesvolle integratie

Eenmaal aan de overkant betreed ik het fraaie en overzichtelijk ingerichte ruime pand. Een ruime entree, en in één oogopslag is te zien dat het aanbod in de zaak groot is. Jeroen van Doorneveld: “De laatste jaren is de AV-branche volop in beweging. Twee-kanaals audio staat weer volop in de belangstelling. Maar ook de betere home-cimena is terug van weggeweest. Steeds meer is er sprake van een succesvolle integratie van het betere beeld en geluid. Het betere geluid en het betere beeld maakten altijd al bij RAF deel uit van het assortiment. De steeds verdergaande en succesvolle integratie van beeld en geluid is voor ons echter een belangrijke aanleiding geweest deze te verenigen in het pand waar we nu zijn.

RAF Hilversum

Tot het voorjaar van 2006 was alles wat met beeld te maken had te vinden in het pand aan de overkant, waar nu de computers en digitale foto/video verkocht worden. In het pand waar we ons nu bevinden kon men terecht voor alles wat met geluidsweergave te maken had. Er werden in onze zaak echter steeds meer vragen gesteld over AV- en homecinema toepassingen. Het geven van demonstraties was dan ook in voorkomende gevallen nogal onhandig: uit het pand aan de overkant moest men bijvoorbeeld een LCD- of plasmascherm laten verhuizen naar dit pand. Vervolgens moest een luisterruimte dan geheel voor de gevraagde set-up worden ingericht. Je kunt je voorstellen dat bij een toenemende vraag vanuit de consument dit steeds onhandiger en onpraktischer werd. Het was voor ons echter belangrijk in te spelen op de vragen van de consument waaruit steeds sterker een duidelijke behoefte vanuit de markt doorklonk: het samengaan van beeld en geluid. Deze twee gaan steeds meer samen, zijn in veel situaties niet meer los te koppelen van elkaar. Vandaar de noodzaak om beeld en geluid in één pand onder te brengen.

RAF Hilversum

Het is me duidelijk dat men door het aanbieden van een volledig assortiment op het gebied van beeld en geluid de klant volledig van dienst wilt zijn. Daarbij heeft deze volledigheid een belangrijke meerwaarde voor de klant. Jeroen licht toe: “In een zaak met een beperkt assortiment is voor de consument vaak moeilijk om producten goed met elkaar te kunnen vergelijken. Hoe kan men zich er immers van overtuigen dat bijvoorbeeld een DVD speler van hoge kwaliteit duidelijk beter presteert dan een eenvoudiger model in een goedkopere prijsklasse? Bij onvoldoende keuzemogelijkheid is de kans groot dat de klant een verkeerde keuze maakt. Pas als de klant zichzelf goed kan informeren en overtuigen door middel van een objectief productvergelijk zal de klant een goede keuze kunnen maken. Dat is juist datgene dat wij willen nastreven in onze zaak: bied de klant een ruim aanbod aan vergelijkingsmateriaal en hij komt tot een goede keuze.






EDITORS' CHOICE