Ik merk op dat het, als men een slecht beeldsignaal kan onderscheiden van een goed signaal, van groot belang is om ook over een goed videosignaal te kunnen beschikken. Een uitstekend plasma- of LCD scherm geeft dan pas een uitstekend beeld als ook het videosignaal van hoge kwaliteit is. Daarom heeft RAF een eigen HD distributiekanaal waardoor in elke ruimte een hoog oplossend videosignaal voorhanden is. Naast een “normaal” videosignaal overigens, dat indien de klant er om vraagt ook getoond kan worden. Ook hier weer is de mogelijkheid tot goed vergelijken en beoordelen aanwezig, de klant wordt zo uitstekend bediend.
Jeroen: “Naast het feit dat de bezoeker aan onze zaak veel keuzemogelijkheden kan benutten is er nog iets anders dat van groot belang is en hier het gevolg van is. Nooit krijg je hier het gevoel dat je een bepaalde richting in moet. Ongedwongen de tijd nemen, vergelijken en genieten van hetgeen je te horen en te zien krijgt. Op een heel plezierige wijze kun je je bij ons volledig op de hoogte stellen van de nieuwste ontwikkelingen op audio- en videotechniek. Want plezier aan film- en muziekbeleving, dat is een aspect dat onlosmakelijk verbonden moet zijn aan het onderwerp beeld en geluid.”
Volgens Jeroen houdt de goede service niet op bij de aanschaf van het gewenste. Gaat daar duidelijk verder: ”Hoe belangrijk is het niet dat het prettige gevoel en de goede indrukken die men in de winkel heeft opgedaan in de eigen woonomgeving ook ervaren worden? Het kan niet de bedoeling zijn dat, eenmaal aangeschaft, de apparatuur niet klinkt of slecht beeld geeft. Daarom verzorgen wij ook na de aanschaf ervan liefst zelf de installatie ervan.
Of het nu het plaatsen en bekabelen van een audio-installatie is, het plaatsen van de luidsprekers, het kalibreren van het plasmascherm (wat eigenlijk nooit standaard gebeurt na de aanschaf van een vaak prijzig scherm en eigenlijk wel zou moeten gebeuren. Erg goed! – red.) of wat dan ook betreft, wij bieden de klant aan dat wij dit bij voorkeur zelf monteren en aansluiten. Natuurlijk is de klant daar vrij in en kan hij zeker ook besluiten zelf alles aan te sluiten. Om echter voor de volle honderd procent garant te staan voor de kwaliteit die de klant ook in de winkel heeft ervaren adviseren wij echter de klant om dit door ons te laten verzorgen.”
Plezier
We besluiten tot een rondleiding in het ruime pand. Ik kan het niet laten en loop gevangen door fraaie orgelklanken (we zijn het niet eens over de uitvoering maar tot zover ik de muziek ken hoor ik hier toch echt orgelwerk van Maurice Duruflé) de ruimte in waar een zeer fraaie set B&W Nautilus 803 D met diamanttweeter op hoog niveau muziek aan het maken is. Zeer fraai overigens, ik ken deze speaker goed maar heb ze nog nooit zo fraai horen klinken als in deze situatie in deze ruimte, aangesloten op een Classé CDP –102 CD speler en Classe CAP-2100. Het geheel is verbonden met hoogwaardige Cardas Golden Cross bekabeling. Het is heel duidelijk hoorbaar dat deze fraaie versterker en CD-speler de Nautilus zeer goed in hun greep hebben. Het was zeker niet de bedoeling om ervoor te gaan zitten – er is immers nog zoveel om te beluisteren en te bekijken bij RAF – maar de verleiding is te groot om deze aansprekende muziekbeleving aan mijn oren voorbij te laten gaan.
Jeroen: “We zouden bijna voorbij gaan aan dit belangrijk deel van het assortiment. Het is namelijk niet zo dat sinds de laatste upgrade van de zaak het accent heeft gelegen op het integreren van beeld en geluid alleen. We hebben ook besloten niet alleen de betere audio- en video in het assortiment te houden maar er ook het topklasse segment er in op te nemen. Ook daarin willen een ruim en aansprekend aanbod hebben. B&W, Classé, Cardas, het zijn belangrijke spelers in dit belangrijke marktsegment. Ook Mark Levinson en Wilson Audio behoren tot ons High-End assortiment. Het is onvoldoende te zeggen dat onze zaak een upgrade heeft gehad. Samen met de integratie tussen beeld en geluid kunnen we daarom beter stellen dat onze zaak een behoorlijk kwaliteitssprong heeft gemaakt. Daarmee blijven we duidelijk vasthouden aan, beter nog, onderstrepen we een belangrijk uitgangspunt dat reeds eerder genoemd is: de klant zal dan pas de beste keuze maken als hij in de meest brede zin kennis heeft kunnen maken met audio en video.”
We vervolgen onze weg door het pand. In de luisterruime ernaast wordt Jeroen gevraagd te assisteren met de bediening van een receiver. Een wat oudere klant neemt in alle rust de indrukken tot zich die hij in deze ruimte krijgt. In de veronderstelling dat ik ook tot het personeel behoor wendt hij zich tot mij: “Ik ben van plan luidsprekers aan te schaffen die niet zo groot zijn en makkelijk uit het zicht te plaatsen zijn. Maar als ik hier rondloop en beluister hoe een grotere kan klinken ten opzichte van die eenvoudige die je eigenlijk overal kan krijgen ga ik me toch bedenken. Ik ben bang dat als ik goedkope speakertjes aanschaf, ik er binnen afzienbare tijd niet meer tevreden over ben. Daarom kan ik beter wat meer betalen voor goed geluid!” geeft de man vol overtuiging weer. Ik lach hem toe, verontschuldig me dat ik niet voor RAF werk maar geef hem wel aan dat het me deugd doet iemand te spreken die wil kiezen voor kwaliteit. Vervolgens verwijs ik hem door naar iemand van het personeel die hem vervolgens verder helpt.
En dat in duidelijke taal met een gemeende glimlach. Jeroen kijkt me aan: “het is heel belangrijk dat onze verkopers ook veel persoonlijke interesse hebben in de betere audio en video. Maar nog veel belangrijker: plezier in het onderwerp en ook plezier om mensen te woord te staan. Want het gaat eigenlijk nooit om het apparaat dat men hier wil kopen, liefst met een prettig en plezierig gevoel. Men koopt in feite een prettige avond samen op de bank met een lekker glas Chablis als men de afstandsbediening pakt om de film-van-de-avond te gaan bekijken. Of het gevoel van diep ontzag en ontroering als men de Vocaliste van Sergej Racmaninov wil beluisteren op de stereo-installatie. Daarom ook maakt “plezier” een belangrijk deel uit van onze benadering naar de klant toe.”