What’s in a name? Ruim een week na het leerzame gesprek met Sander Tinnemans, Managing Director van Music Matters dringt de betekenis van de gevleugelde uitspraak van Johan Cruijff “je gaat het pas zien als je het doorhebt” pas tot me door.
Terwijl ik werk aan het verslag van het bezoek aan het bedrijf galmt de naam van het bedrijf keer op keer door mijn hoofd. “Music Matters” zo echoot het telkens weer totdat ik me plots realiseer dat het meer dan een naam is. Meer dan dat! Als ik het uitgebreide producten- en dienstenpakket al schrijvende nog eens de revue laat passeren begrijp ik dat men met deze naam niet mooier heeft kunnen weergeven. Het draait uiteindelijk maar om één ding … Music Matters! Laat ik u kennis maken met een bedrijf in de audiobranche met een brede visie die in al zijn veelvuldigheid nooit deze belangrijke kern van haar activiteiten uit het oog verliest.
Het is laat in de morgen als ik arriveer in Zoetermeer. “Gelukkig geen files gehad realiseer ik me als ik de auto op de parkeerplaats voor het pand van Music Matters parkeer. Eenmaal binnen is goed te zien dat er “werk in uitvoering” plaatsvindt. Een deel van het pand wordt verbouwd, geschikt gemaakt als luisterruimte, nee liever gezegd als woonkamer die voorzien wordt van de nieuwste domotica-voorzieningen.
Sander kijkt me lachend aan als ik een beetje vragend het woord domotica in de mond neem. Ik heb het gevoel dat hij me wel begrijpt en antwoord op mijn vraag die ik hem nog niet eens stelde. Music Matters staat voor mij immers symbool voor hoogwaardige 2-kanaals muziekreproductie. Sander: “Hoogwaardige muziekweergave is en blijft onze kern. De laatste jaren heeft Home Cinema echter behoorlijk aan terrein gewonnen en wordt domotica steeds meer een issue. Uiteraard volgen we alle ontwikkelingen in de AV-branche die er toe doen, en in het geval van DAB (Digital Audio Broadcasting) bepalen we deze ook. We kunnen er echter niet omheen dat de AV-branche afgelopen jaren sterk is veranderd., Het vereist als bedrijf ook een actieve houding om slagvaardig te kunnen opereren in een markt die sterk in beweging is. Vandaar dat wij naast de traditionele hoogwaardige 2-kanaalsweergave ons de laatste jaren sterk hebben geconcentreerd op deze nieuwe ontwikkelingen.
Ontwikkelingen waar ook de dealer, de belangrijke brug naar de consument, mee te maken heeft. Deze gaan zo snel dat het voor hem niet altijd makkelijk is de klant goed te informeren laat staan hem van dienst te kunnen zijn. Daarbij werkt een dealer vaak met een lage bezetting, soms in zijn eentje. Zelfs als alle kennis in huis is is er daarom niet altijd genoeg tijd de klant goed van dienst te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het aansluiten van een stereo-set bij iemand thuis tot het aanleggen van een volwaardig domoticasysteem in iemands woning.
Als importeur beperken wij ons aan niet alleen tot het leveren van AV-componenten aan de dealer . Wij ervaren ook steeds meer dat de dealer vaak uiterste inspanningen moet verrichten om de klant van dienst te zijn. Vandaar ook dat wij een samenwerking zijn aangegaan met het bedrijf “Homeworx”. Dit bedrijf heeft al jarenlang ervaring met het ontwerpen, plannen, aanleggen en onderhouden van home automation/domotica systemen. In die situaties waarin de dealer niet alle kennis in huis heeft om dit goed te doen en/of simpelweg geen tijd heeft, kan Homeworx daarin ondersteunen als de dealer daarom vraagt. Vaak hoeft dat alleen advies te zijn, maar in die gevallen dat de dealer besluit alles uit handen te geven kan hij Homeworx de opdracht geven tot het aansluiten van het hele systeem, van 2-kanaals tot home automation/domotica aan toe.
Om nog even op 2-kanaals terug te komen: je hebt echter wel gelijk, onze roots liggen in de hoogwaardige twee-kanaals muziekweergave. In de buizen wel te verstaan.”
Sander schetst de geschiedenis van Music Matters. Ongeveer tien jaar geleden werd Sander tijdens zijn HTS studie uitgenodigd bij het bedrijf “Stoet’s Radio” in den Haag. Hij leerde daar Rik Stoet kennen die werkte in het voorgenoemde bedrijf van zijn vader. Uit deze kennismaking ontstond de eerste samenwerking én een gemeenschappelijke interesse voor het betere buizengeluid. Tegen het eind van de jaren negentig begon de vraag naar analoog buizengeluid toe te nemen terwijl de markt slecht bediend werd; vrijwel alleen door de fraaie, maar kostbare buizenversterkers van Audio Innovations. Als tegenhanger werden dus de buizenbouwkits geïntroduceerd die men destijds bij Rik Stoet High End Audio kon bestellen via postorder of - later - in de winkel kopen kon. Helaas waren de bouwkits die men in deze beginperiode importeerde uit met name China niet van constante kwaliteit, vandaar de keuze om een eigen fabriek – of liever gezegd: “workshop”- te beginnen waar buizenbouwkits van betere en constantere kwaliteit werden geproduceerd: beter bekend onder de naam: “Heart Audio”.