Coolblue, een van de toonaangevende online-aanbieders van consumentenelektronica, maakt de vertaalslag van traditionele winkel naar online specialisme, nu ook op het gebied van AV. Beeld en geluid krijgen een steeds groter aandeel. Enkele toverwoorden: innovatief ondernemen, betrouwbaarheid, kwaliteit, service en (extreme) snelheid. Op Hivisit bij een inspirerende club met lef.
Eerst een paar actuele cijfertjes: 77 gespecialiseerde webshops in Nederland en België, 4 fysieke winkels, 23 awards, 279 medewerkers, 48 kilometer verpakkingstape, 700.000 digitale orders, ruim 100 miljoen omzet en 4800 liter bier. 4800 liter bier? Ja, dat is het jaarlijkse bierverbruik tijdens de Coolblue-borrels. Een coolfact waar het bedrijf zich niet voor schaamt, want zo kan haar eigenzinnige en jonge imago stiekem nog ’s onderstreept worden.
Studentenkamertje
“Ja, er kan veel gebeuren in tien jaar tijd”, lacht productmanager Audio Jeroen Hartman op het hoofdkantoor van Coolblue in Capelle aan de IJssel. Het begon allemaal rond de eeuwwisseling op een studentenkamertje in het Rotterdamse Kralingen.
Drie studenten Bedrijfskunde - Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers - kochten van hun studiefinanciering een voorraadje mp3-spelers. Via de site MP3man.nl probeerden ze de spelers te slijten. “Na de walkman en de discman dachten ze dat het volgende succes wel de ‘mp3-man’ moest zijn”, verduidelijkt Hartman. De site werd een succes, al kwam de mp3-man er niet; het ding bleek een ‘mp3-speler’ te gaan heten en wordt inmiddels op MP3shop.nl verkocht. Maar het balletje ging echt serieus aan het rollen nadat de oprichters het concept toepasten op mobiele telefoons en PDA`s op PDAshop.nl.
Succesnummers
Inmiddels is Coolblue een grote speler op het gebied van de consumentenelektronica. Voor elk product bouwt het bedrijf een gespecialiseerde webshop; de basis van haar unieke strategie. Want als iemand op zoek is naar een versterker, naar speakers of een televisie, dan heeft die geen zin om ook wasmachines, fotocamera’s of scheerapparaten te zien, is de achterliggende gedachte.
Telefoons en laptops zijn nog steeds de succesnummers, maar het specialisme van Coolblue groeit snel in andere sectoren, zoals audio en beeld. Gerenommeerde hifi-merken als Harman Kardon, Onkyo, Yamaha, Sonos, Bowers & Wilkins leveren steeds meer en steeds liever aan Coolblue.
Champagne
Uitgerekend op de dag van ons bezoek is de site Homecinemacenter.nl de lucht in gegaan. “We zitten hier aan de koffie, maar champagne was beter op z’n plek geweest”, juicht productmarketeer Entertainment Martijn Stoelhorst. Net als zijn collega Hartman is hij casual gekleed in blouse, spijkerbroek en sneakers. Coolblue doet niet aan zwarte pakken en vlinderdassen, behalve dan als ze weer ’s naar een Award-uitreiking moeten. Stoelhorst: “We krijgen hier wel eens accountmanagers over de vloer die strak in het pak zijn.” Lachend: “De tweede keer dat ze komen hebben ze toch iets minders formeels aan.”