Het logistieke epicentrum van Coolblue is een steenworp verwijderd van het hoofdkantoor. Een paar maanden geleden werd hier een pakhuis van maar liefst 5000 vierkante meter betrokken. Binnen heerst er een relaxte bedrijvigheid. Vrachtwagens worden in- en uitgeladen, aan een band pakken medewerkers pakketjes in. ‘Beloofd: vandaag besteld morgen in huis’, staat er achter op hun shirts. Zo’n drieduizend artikelen gaan er dagelijks van de schappen naar de inpakbanden.
“Het is nu nog rustig”, zegt Hartman. “Moet je vanavond ’s komen kijken, tussen negen en tien, als Nederland met de laptop op bank zit en nog snel iets wil bestellen.”
Thuiswinkel Awards
Het vertrouwen in online winkelen neemt onder de Nederlandse en Belgische consument nog met de dag toe, merken ze bij Coolblue tot hun grote vreugde. Binnen het online-segment kunnen de shops van Coolblue op een groot vertrouwen rekenen. Dat het bedrijf vele prijzen won, waaronder verschillende felbegeerde Thuiswinkel Awards, doet de zaak veel goed.
Online-specialisme
Toch zullen sommige mensen nog sceptisch zijn over een online-winkel, zeker in de traditionele hifi-wereld. Want hoe werkt dat; waar kun je beluisteren, krijg je wel goed advies? “Dat begrijpen we wel”, zegt Jeroen Hartman, zelf groot audioliefhebber. “Maar wij geloven in deze branche ook in een belangrijke vertaalslag van offline naar online. We hebben zeven dagen per week een team van specialisten aan de helpdesk zitten die mensen heel goed kunnen voorlichten. Dat is uniek in de online-wereld.
Al het demo-materiaal wordt bovendien door ons zelf uitgetest en we hebben direct contact met de leveranciers als er vragen of problemen zijn. Bovendien kunnen apparaten binnen veertien dagen kosteloos terug gestuurd worden.”
High-end
Martijn Stoelhorst vult aan: “Wij weten waar we over praten. De teksten zijn door onze specialisten zelf geschreven. Daarnaast kunnen klanten putten uit veel reviews van andere klanten en van onze specialisten.” Coolblue richt zich weliswaar op de betere hifi-merken, maar mikt niet op het allerhoogste high end-segment. Hartman: “Een B&W Nautilus bijvoorbeeld zul je hier niet aantreffen, voor een Zeppelin Air kunnen klanten wel bij ons terecht.”
Fysieke winkels
Naast de online-store heeft Coolblue ook vier fysieke winkels, in Rotterdam, Eindhoven, Groningen en Antwerpen. “Een verlengstuk van de websites”, licht Stoelhorst toe. Klanten kunnen er bestellingen afhalen, sommige mensen vinden het prettiger om iemand te zien, weet de productmarketeer. “En als er iets is, weet je waar je terecht kunt. Dat wordt gewaardeerd.”