Hifi Studio Wilbert

Bart Nijman | 29 juni 2011

Hifi Studio Wilbert, aan de Korte Jansstraat tussen de Domtoren en het Janskerkhof in het historische hart van Utrecht, is mogelijk de meest centraal gelegen hifi speciaalzaak van Nederland. De winkel onderging onlangs een opfrisbeurt, waarbij de bovenverdiepingen van nieuwe vloer, plafond en/of verf werden voorzien.

Het gebouw, waar in het verleden onder andere een tapijtzaak en een pianohandel hun thuis hadden, valt onder monumentenzorg – zoals zo’n beetje de hele Utrechtse binnenstad. Bedrijfsleider Chris van Hal en zijn drie collega’s zijn dan ook zuinig op hun pand, dat er van binnen en van buiten piekfijn uit ziet. Maar uiteindelijk bezoeken we Wilbert Hifi voor de koopwaar en het verhaal daarbij. Chris vertelt het met plezier en enthousiasme terwijl we in comfortabele stoelen op de eerste verdieping aan een kop verse koffie zitten.

(foto: PHOTO40) Click voor een 360 graden Tour!

Opvallend genoeg is Wilbert Hifi niet alleen een zeer centraal gelegen hifiwinkel, het is ook de enige in zijn soort in Utrecht: in het monumentale pand aan het Vredenburg waar tot 2009 Staffhorst zat, is het informatiecentrum rondom de uitbreiding en vernieuwing van het Utrechtse stationsgebied gevestigd. Daar tegenover, in Hoog Catharijne, zit een MediaMarkt. Utrecht kent ook nog wat kleinere zaken waar audio/video en witgoed zij aan zij staan, maar Wilbert is de enige ‘echte’ hifi-winkel in de Domstad.

Chris speelt daar handig op in door in de kelder van zijn zaak betaalbare instapsets aan te bieden. Maar ook zijn etalage is er op ingericht: er staat een Zeppelin Air (“Het beste iPod-dock, maar geen high end”, aldus Chris) en een aantal Tivoli’tjes achter het glas. Groter dan een paar witte B&W CM8 luidsprekers wordt het niet in de etalage. Bij binnenkomst tref je aan de rechterwand een Finite Elemente Horizontal Soundboard aan.

 

(foto: PHOTO40)

Betaalbaar design als uithangbord: het werkt. “Omdat we de enige high end winkel in Utrecht zijn, maar er wel witgoed- en electronicawinkels als MediaMarkt en BCC zitten, krijgen we extra aanloop in de lagere klassen van hifi”, vertelt Chris.  “Daar spelen we op in, niet alleen met een kelder vol entry level hifi van tussen de duizend en tweeduizend euro, maar inderdaad ook door Tivoli’s, Zeppelins en bijzondere ‘boekenplankluidsprekers’ te verkopen. Utrecht is een universiteitsstad, dus we proberen ook studenten binnen te krijgen.” Die groep is het high end koperspubliek van de toekomst. “Ze horen het verschil heel goed tussen oordopjes en een goede hifiset”.

 

(foto: PHOTO40)






EDITORS' CHOICE