Merkgeschiedenis en -toekomst

Bart Nijman | 29 juni 2011

“Hardware bestaat uit doosjes. Maar die doosjes moeten wel alles wegspelen, dan pas wil ik ze hebben.” Chris doet luchtig over zijn assortiment, maar de eis ‘alles wegspelen’ is een bloedserieus uitgangspunt. “Merken die wij verkopen, moeten naam hebben, state of the art techniek gebruiken, goede service en garantie bieden, een eigen cultuur projecteren, geschiedenis hebben en bovenal ook naar de toekomst toe een lange adem hebben. Dat laatste is minstens zo belangrijk als de kwaliteit die een merk biedt. Wij willen mensen die tien jaar geleden iets bij ons hebben aangeschaft ook vandaag nog kunnen helpen als er onderhoud of service nodig is.

Het mag niet zo zijn dat je een groot bedrag besteed bij ons en vervolgens nergens meer terecht kunt als er wat stuk gaat, omdat het merk niet meer bestaat.” Wie als klant bij Wilbert Hifi binnenloopt, wordt niet alleen verticaal van de kelder tot de hoogste verdieping door het assortiment geleid, maar krijgt dus bij aankoop ook horizontale garantie mee: Wilbert heeft de blik te allen tijden naar voren gericht en daar profiteert de consument van. “Anno nu krijg je meer kwaliteit voor je euro vanwege de technologische ontwikkelingen, schaalvergroting en inflatie, die allemaal in evenwicht zijn”, vertelt hij. “Maar ook merken moeten blijven specialiseren. Wij werken bij voorkeur met de merken die daar ook daadwerkelijk mee bezig zijn, dat specialiseren.”

(foto: PHOTO40)

Chris grijnst als hij vertelt dat ook klanten eerst door een soort ‘intakegesprek’ moeten voor hij ze helpt. “Ik wil namelijk niet snel en makkelijk geld verdienen, ik wil weten waar de klant wat aan heeft. Of het in huis past, waar het moet komen te staan, wat het moet doen, wat het moet kunnen en natuurlijk wil ik weten hoe mensen het zelf in gedachten hebben. Hun bestedingsruimte is daarbij geen eis. Je zult ons niet horen zeggen ‘Oh, u heeft twee ton te besteden? Ja dan hebben we tijd hoor’. En korting geven als de klant voorstelt om afstand te doen van service en garantie doen we ook niet. Een thuisdemo vooraf, bijvoorbeeld, voorkomt dat de klant thuis een veel minder goede ervaring heeft dan in een proefopstelling in de winkel.” Chris wisselt een lach en een anekdote soepel af met een serieuze toon en dito blikken.

(foto: PHOTO40)

“Sowieso is uitleg en hulp erg belangrijk geworden, zeker in deze tijd van digitalisering, streaming en netwerkspelers. In termen van gebruiksgemak en waar voor je geld is Sonos werkelijk top. Dat komt omdat het geen audiomerk is, maar een computerfabrikant die snapt hoe je goede, functionele streaming-apparatuur in elkaar moet zetten. Alles werkt, alles doet het altijd en de fabrikant zorgt zelf geregeld voor updates. Bovendien hebben ze succesvol op twee paarden gewed door een eigen controller te maken én een App te ontwikkelen waarmee hun product bediend kan worden”, vertelt Chris bijna liefdevol over de zoneplayers van het Amerikaanse merk. “De toekomst is begonnen, zeker nu HD en master quality beschikbaar komt, met een Linn DS of PS Audio Perfect Wave DAC hoor je wat er nu maximaal mogelijk is “, vervolgt hij. “Het is bovendien lekker makkelijk muziek luisteren op een netwerkspeler.

(foto: PHOTO40)

Maar nog niet alle merken hebben even duidelijke user interfaces of goed ontwikkeld gebruiksgemak. Muziek goed laten klinken is het punt niet meer bij streaming, goede bediening valt echter nog niet altijd mee. Instappers als Sonos wijzen zichzelf. Maar anderen moeten nog wat stappen zetten op, bijvoorbeeld, het gebied van Apps voor Apple’s iOS of voor Android. Wij proberen in de tussentijd onze klanten zo goed mogelijk uitleg te geven. Daarvoor moet je weten wat de klant zelf kan en wil, maar daarvoor moet je ook specialiseren”, benadrukt Chris nog één maal. “Daar zijn we bij Wilbert Hifi continu mee bezig.”

Hifi Studio Wilbert
Korte Janstraat 11
3512 GM Utrecht
030 2319874
Website

 

(foto: PHOTO40)






EDITORS' CHOICE