NIEUWS

HD DVD is dood, lang leve Blu-ray

Marc Brekelmans | 08 januari 2008
Na de aankondiging afgelopen vrijdag van Warner Bothers om over te stappen naar het Blu-ray kamp lijkt de strijd tussen HD-DVD en Blu-ray in het voordeel van de laatste beslecht.
Foto: Jiri Buller

De geplande persconferentie van het HD DVD consortium tijdens de CES werd zelfs door het consortium afgeblazen…als dat niet de handdoek in de ring gooien is dan weet ik het niet meer. Desondanks werd op de stand van HD DVD uitvinder en grootste promotor Toshiba gedaan alsof er niets aan de hand is. In een gesprek met een vertegenwoordiger van het merk gaf Toshiba aan vol vertrouwen te zijn over de toekomst van het formaat…maar ja, wat kunnen ze anders?
Ron Sanders, CES Warner Home Entertainment - Foto: Jiri Buller

Tijdens de persconferentie van het Blu-ray forum, welke gisteren gehouden werd, liet het forum klinkende cijfers zien in het voordeel van Blu-ray, maar de overwinning uitroepen bleef achterwege. De keuze van Warner zou, volgens Warner CEO Ron Sanders, ingegeven zijn door de keus die de consument gemaakt heeft voor het Blu-ray formaat. Zich blijven scharen achter een formaat dat niet de voorkeur heeft van de consument zou simpelweg te veel omzet kosten. 
Met de keuze van Warner voor het BLu-ray kamp wordt het concurrerende HD DVD formaat alleen nog door Universal en Paramount ondersteund.
Foto: Jiri Buller

Volgens de gepresenteerde cijfers is de verhouding in de verkopen tussen de twee concurrerende formaten in het voordeel van Blu-ray beslecht. In de Verenigde Staten ligt de verhouding in de verkoopaantallen op 2:1. In Europa zou deze verhouding volgens Blu-ray promotor (en Senior Director van Philips) Frank Simonis zelfs op 3:1 zitten. Nog wat cijfertjes vanuit de Amerikaanse markt: inmiddels zijn in de VS 500.000 Blu-ray spelers verkocht. De verkopen van de Playstation 3 – de PS3 is een volwaardige Blu-ray speler - voegt daar nog eens 3 miljoen exemplaren aan toe. Voor 2008 is de verwachting dat daar nog eens 2 miljoen Blu-ray spellers en 4 miljoen Playstations bij gaan komen. ‘ Brand Awareness’ van Blu-ray zou volgens het forum ruim 80% bedragen. Inmiddels zijn er in de VS al 5,6 miljoen schijfjes verkocht, en dat zou in 2008 op moeten gaan lopen naar 40 miljoen exemplaren.
De grote bazen in de filmindustrie waren allemaal aanwezig - Foto: Jiri Buller

Goed nieuws trouwens voor de mensen die een Blu-ray speler bezitten: alle aanwezige filmbazen gaven aan op korte termijn titels uit de ‘ back catalogue’ en tv-series op Blu-ray uit te gaan brengen. Bob Chapek, President Worldwide van Disney Studios gaf aan eind 2008 de klassieker ‘ Sleeping Beauty’ op Blu-ray disc uit te gaan brengen.

Conclusie: eenieder die wil wachten met de aanschaf van een High Definition speler totdat er duidelijkheid bestaat over het winnende formaat kan met een gerust hart naar zijn lokale winkelier gaan en een Blu-ray speler bestellen. De kans dat de balans omslaat in het voordeel van HD DVD is te verwaarlozen.


EDITORS' CHOICE