REVIEWOnkyo

Speelklaar maken

René Smit | 20 augustus 2012 | Fotografie Fabrikant | Onkyo | Importeur: Audioscape

Omdat de versterker niet in de schappen van mijn Quadraspire Q4L audiorack past moet de Funk Vector draaitafel noodgedwongen tijdelijk plaats maken. Zodat de A-9000R op de bovenste plank kan staan. Het aansluiten is verder een fluitje van een cent. De achterzijde van de versterker is logisch ingedeeld en bijzonder ruim bemeten. De zware luidsprekerklemmen zijn ook geschikt voor banaanstekkers zodat ik probleemloos de door mij gebruikte vM SC3R luidsprekerkabels kan aansluiten. Als bron dient een vM SA230 (SA)Cd-speler welke zowel analoog als digitaal aangesloten wordt op de versterker. Voor het analoge signaal wordt gebruik gemaakt van een vM SQ interlink, de digitale informatie krijgt de DAC van de A-9000R versterker via een Canare Digiflex coaxiale kabel.

De versterker wordt via een Supra Lorad netsnoer gevoed met “schone” stroom rechtstreeks vanuit de meterkast. Waar voor de audiogroep een AHP Klankmodule is geplaatst in plaats van een standaard schakelautomaat. Analoge en digitale apparatuur hebben beide een eigen Inakustik AC1506 verdeeldoos ter beschikking. Het is lastig kiezen aangezien de versterker van zowel analoge als digitale techniek gebruik maakt. Vanwege de betere bereikbaarheid van het analoge stekkerblok kies ik voor deze optie. Als weergevers dient een set Audiovector Avantgarde Arreté luidsprekers. Deze zijn weliswaar relatief gemakkelijk aan te sturen maar tegelijkertijd alles onthullend. Prima gereedschap om de kwaliteit van de gebruikte elektronica te beoordelen. Omdat ik niet weet of de geleverde versterker er al speeluren op heeft zitten laat ik deze eerst ruim een week inspelen met het signaal van een tuner. Daarna wordt het tijd om er eens goed voor te gaan zitten en de A-9000R aan de tand te voelen.

Luisteren

Ondanks dat het album Ray Sings Basie Swings volledig in de studio in elkaar gesleuteld is werd het klankmatig een topper. Het toevoegen van de stem van Ray Charles aan het orkest van Count Basie is door de heren technici briljant gedaan. Ten tijde van de opname was de stem van Ray nog heel krachtig en energiek, vol nuance en karakter. Ik luister eerst naar de Onkyo A-9000R versterker zonder gebruik te maken van de ingebouwde DAC en laat het omzetten van het digitale signaal over aan mijn vM SA230 Cd-speler. Ten opzichte van mijn twee maal duurdere vM versterker combinatie klinkt de stem van Ray lichter en kent minder karakter. Ook krijgt de piano een heel licht metalig randje mee. Plussen zijn er op te tekenen voor de bijzonder gedetailleerde en relaxte weergave. Overschakelen naar de interne DAC van de versterker zorgt ervoor dat het geluid directer wordt. Tevens verandert de laagweergave, deze wordt wat drukkender en minder gecontroleerd. Wel blijft de detailweergave overeind. Vermogen heeft de versterker in overvloed, moeiteloos wordt een volumeniveau gehaald waarmee de buren niet blij zijn…

Een grotere overgang dan van Ray Charles naar zangeres Duffy is bijna niet denkbaar. Hoewel haar zangcarrière geen lang leven beschoren was blijft haar debuutalbum Rockferry een prima plaat. De opvolger Endlessly flopte jammerlijk en deed Duffy bijna besluiten zich volledig uit de muziekscene terug te trekken. Steppin’ Stone is één van mijn favoriete nummers. Heen en weer switchen tussen de analoge en digitale ingang laat wederom horen dat de interne DAC van de Onkyo versterker het geluid wat meer “in your face” neerzet. De A-9000R weet de woofers van mijn Audiovector speakers net wat minder in de greep te houden dan de normaal door mij gebruikte vM PA350 eindversterker. Dit resulteert in een wat minder strak laag. De stem van Duffy neigt naar een kinderstemmetje in plaats van een jonge vrouw. Dit zorgt er voor dat de muziek wat minder spannend en muziekaal klinkt.

Typisch jaren ’80 is de muziek van de band Frankie Goes to Hollywood. Geproduceerd door Trevor Horn vertaalt dit zich in breed uitgesponnen arrangementen en een dito stereobeeld. De Onkyo A-9000R heeft geen moeite om in het nummer The Power Of Love een breed beeld op te bouwen wat reikt tot ruim buiten de speakers. Het maakt hierbij geen noemenswaardig verschil of de analoge of digitale ingang gebruikt wordt. Wederom is er flink wat detail in het hoog te horen. Kleine effecten en instrumentjes die door Horn in de muziek verstopt zijn worden feilloos ten gehore gebracht. De klank wordt gedeeltelijk bepaald door de interne DAC. Het geluid wordt wat meer analytisch en minder emotioneel dan wanneer de vM DAC uit de SA230 wordt gebruikt.

MERK

EDITORS' CHOICE