Wat is het doel van HiFi.nl?
Jean-Pierre (JP): “Onafhankelijke en betrouwbare promotie van hifi. Zoveel mogelijk mensen moeten horen en zien hoe goed muziek en film weergegeven kan worden”
Voor wie maken jullie HiFi.nl?
JP: “Voor iedereen die geïnteresseerd is in hoogwaardige weergave van audio, video en film. Wij sturen ze vervolgens weer door naar de traditionele speciaalzaken, die kunnen zorgen voor een opmaat advies en alle service die een klant zich wenst.”
Marc: “Daarnaast proberen we ook niet-kenners enthousiast te maken. We zien graag dat mensen zorg besteden aan de manier waarop ze muziek en film weergeven. Die missie komt voort uit oprecht enthousiasme.”
Marc Brekelmans in Panorama
Marc: “Ons publiek is tussen de 15 tot 85 jaar. Ook de zogenaamde iPodgeneratie hoort erbij. De iPod kan een mooie instap naar echte hifi vormen. Bijvoorbeeld als iemand hogere bitrates gaat downloaden, kiest voor een betere hoofdtelefoon, een mooi docking-station koopt of de iPod aansluit op een echt hifisysteem.”
JP: “Ons publiek bestaat zowel uit mensen die eens in de vijftien jaar een goede installatie kopen, maar ook uit de echte hobbyisten. Vroeger was de aanschaf van een goede hifi-installatie bijna vanzelfsprekend. Een hifi-installatie stond in de top drie van meest gekochte zaken. Je kunt tegenwoordig veel meer doen met je geld en de tijd dat het vanzelfsprekend was dat je een hifiset kocht, is ver achter ons. ”
Hans (rechts) met naast hem JP tijdens AV Meeting Plaza 2003
Wat kan iemand aan HiFi.nl of aan High Fidelity Discs hebben?
Marc: “Iedere week publiceren we onder meer nieuwe hardware- en software recensies, achtergrondartikelen en showverslagen. Een belangrijk onderdeel van de site is de Hi-Find, een soort koopgids met veel relevante informatie over producten maar ook hoe iets getest is en waar je het kunt kopen”
JP: “Zo zag ik laatst bij iemand een schitterend plasmascherm staan. Maar het beeld zag er niet uit. Het moest nog gekalibreerd worden en ook de antenne was niet goed aangesloten. Dan is dat eigenlijk weggegooid geld. Op HiFi.nl kun je bijvoorbeeld lezen hoe je de beste kwaliteit uit muziek en beeldapparatuur krijgt”
Marc: “Via High Fidelity Discs bieden we daarnaast veel bijzondere platen aan. Onder andere audiofiele heruitgaves of gelimiteerde elpees. Interessant voor zowel de audiofiel, de ‘gewone’ muziekliefhebber als voor de verzamelaar. De laatste tijd komt er ook steeds meer commercieel vinyl uit, ook dat hebben wij.”
Waarom is hifi belangrijk?
Marc: “Als je muziek of film mooi weergeeft is de beleving veel intenser, veel dieper. Op mindere apparatuur mis je de details, de nuances, kortom de natuurgetrouwheid.”
JP: “Een slechte weergave van geluid en beeld betekent hoofdpijn, irritatie, vermoeidheid of zelfs misselijkheid. Mensen zijn er verschrikkelijk gevoelig voor als geluid of beeld niet klopt. Velen onderschatten dat.”
Marc (op de rug bezien) tijdens de uitreiking van de SAVA Award 2007.
‘Ik hoor echt geen verschil’ zeggen veel mensen…
JP: “Dat is een misvatting. Iedereen hoort het, maar niet iedereen heeft het door. Het is een wetmatigheid of geluid of beeld wel of niet een natuurgetrouwe reproductie van de opnames is. Dat is een technisch verhaal, maar ook eenvoudig te illustreren. Als je een bril hebt met verkeerde sterkte, dan zie je niet goed. Krijg je hoofdpijn van. Zo is het ook met muziek en beeld.”
Marc: “Iemand zei laatst tegen me: ‘allemaal onzin, die hifi, de enige echte muziekbeleving is het live-concert’. Die heeft wel een punt. Maar Miles Davis krijg ik echt niet meer live te zien. Maar ik kan wel naar een zo optimaal mogelijk surrogaat van hem luisteren in mijn huiskamer. Dát kan hifi voor je doen.”