Dit is in alle opzichten het vlaggenschip van de serie. Het aantal functies is zeer uitgebreid. Om te beginnen beschikt de AU-D250 over een a-synchrone usb-ingang en zet hij alle inkomende signalen niet alleen om naar analoog (RCA of XLR), maar ook naar optisch en coaxiaal digitaal. Bovendien heeft hij een tweeregelig OLED display waarop onder andere informatie wordt getoond over de gekozen ingang, de sampling-rate van het aangeboden signaal en het volume. Deze dac kan namelijk ook de rol van (digitale) voorversterker op zich nemen en kan, via zijn gebalanceerde of ongebalanceerde uitgangen, rechtstreeks op een paar actieve luidsprekers of op een eindversterker worden aangesloten.
Wanneer je hem op een voorversterker aansluit kan de volumeknop als gain-instelling dienst doen, maar je kunt ook via het menu het uitgangsvolume vastzetten. Je opent het menu door de volumeknop in te drukken, maar je kunt het ook via de kleine afstandsbediening doen die wordt meegeleverd. De mogelijkheden van het menu worden in de vrij summiere handleiding wel genoemd maar niet toegelicht. Een klein gemis voor completisten en totale digi-noobs, maar in de praktijk kun je weinig fout doen als je er gewoon lekker mee aan de slag gaat om te kijken wat er gebeurt.
Het menu op zich is trouwens niet wat de AU-D250 bijzonder maakt, dat zijn vier andere features. Om te beginnen de instelbare upsampling die op alle binnenkomende signalen kan worden toegepast. De gebruiker kan kiezen uit een samplingfrequentie van 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4 en 192 kHz. De gekozen frequentie wordt in het display weergegeven. CYP past hier een speciale low-jitter clock toe, die vóór het upsamplen het digitale signaal ontdoet van fouten in het tijdsdomein.
De tweede bijzondere feature is de ingebouwde hoofdtelefoon-versterker met instelbare impedantie. De Ti PA6120A2 module van Texas Instruments die hiervoor wordt gebruikt kan worden ingesteld op een impedantie van 16, 32, 64, 200, 300 en 600 Ohm. Altijd een goede match dus.
De derde opvallende feature is de HDMI doorvoer. Achterop de AU-D250 zitten een HDMI in- en uitgang en je kunt in het menu kiezen of je het digitale geluid op de HDMI-uitgang wil laten verschijnen (bypass) of dat je het door de AU-D250 wil laten omzetten en desnoods eerst wil laten upsamplen. Vanwege deze functie kan de AU-D250 overigens ook overweg met LPCM stereosignalen voor mensen die een multispeler hebben en daar dus ook hun cd's op afspelen, maar in bypass-modus worden surroundsignalen die op de HDMI ingang binnenkomen gewoon doorgezet naar de uitgang.
De laatste en mijns inziens meest bijzondere feature is de ingebouwde a/d converter. Hierop kun je bijvoorbeeld een phonotrap aansluiten en daarna het signaal (al dan niet ge-upsampled) digitaal naar een AV-receiver sturen. De kwaliteit van de conversie door de AU-D250 is zeer adequaat. Echte analoog aangelegde audiofielen zullen er sowieso hun bedenkingen bij hebben, maar zij behoren volgens mij niet tot de doelgroep. Onder de streep denk ik dat er weinig situaties zullen zijn waarin de AU-D250 niet als een uiterst veelzijdige centrale hub in een modern entertainment-systeem kan fungeren. Tijd om het trio eens aan een luisterproef te onderwerpen.
Luisteren
Omdat de AU-D150 en AU-D160 door hun fysieke verschijning en door hun specifieke functionaliteit vooral zullen worden gebruikt om muziek via een computer af te spelen besloot ik dit tweetal op mijn werkkamer aan de tand te voelen en de AU-D250 in de grote set in de huiskamer plaats te laten nemen. Als eerste verving ik dus mijn onvolprezen AudioQuest Dragonfly met de AudioQuest Big Sur interlink door de AU-D150.
Mijn Mac werd er met een standaard USB-USB-mini-B op aangesloten. Daar had ik ook een duurdere AudioQuest tussen kunnen zetten, maar ik vermoed dat veruit de meeste gebruikers ook gewoon voor een standaardkabel zullen kiezen. De DAC werd via een QED Qunex 3 Anniversary Silver interlink aangesloten op mijn trouwe Marantz PM-80mkII die via Van Medevoort White Connection luidsprekerkabel mijn KEF LS50 luidsprekers aanstuurt. Een muzikale set die goed laat horen welke verschillen er zijn.