Bij het radio station in Columbus is er behoefte aan een betere phono stage voor de gebruikte draaitafels. Paul had al wat technische klussen gedaan in Munchen en hij stort zich dan ook op het onderwerp phono stage. Zonder een technische opleiding maar met zijn tegendraadse maar heel open aard duikt Paul letterlijk de boeken in om alles over phono stages, hun RIAA circuits, voedingen enzovoort te leren. Zijn motto van leren als het nodig is komt hem weer van pas. Het resultaat is een phono stage met batterij voeding in een sigarenkistje.
Maar hoe beoordeel je nu dit resultaat? Via het radiostation kreeg Paul de naam van een muziekliefhebber door die een heel fraaie stereoset zou hebben. Paul gaat naar deze man toe met zijn sigarenkistje en vraagt hem of hij de phono stage wil proberen. Geen sprake van! Dat prul komt niet in mijn set, reageert de muziekliefhebber. Paul druipt dus af maar ontmoet wel een andere persoon, Stan Warren. Hij heeft naast een leuke audio set ook een open geest en wil Paul graag helpen en eens naar zijn ontwerp luisteren. Het resultaat is dat Stan Paul $500 voorhoudt met de opmerking “Ik wil je bedrijf kopen”. Paul antwoordt dat hij helemaal geen bedrijf heeft. “Dat heb je nu wel, en ik ben mede eigenaar ervan voor $500” is het antwoord van Stan.
Zo is PS Audio begonnen. De P en de S gaan samen aan de slag en maken met de hand en stuk voor stuk de eerste phono stages die succesvol verkopen. Snel volgen ook andere ontwerpen die onder het motto Have Fun With HiFi het licht gaan zien. Het is betaalbare apparatuur van goede kwaliteit. PS Audio gaat door met Paul en Stan tot 1990. Dan stapt Paul op en voegt zich bij Anrnie Nudell’s Genesis Loudspeakers. Dit avontuur duurt tot 1997 wanneer de kans zich voordoet om PS Audio weer terug te kopen. Dat is dan alleen de naam en de prijs is een enkele dollar.
Met het bedrijf weer in handen gaan de twee aan de slag. Vanuit de eerste PS Audio periode liggen er nog diverse ideeen op de plank. Geheel in de denktrant van Paul gaan ze te werk. Dit houdt in dat je niet iets moet aanpassen, maar opnieuw bouwen. Dus begint PS Audio met de stroomvoorziening. De eerste Powerplants komen al snel op de markt en ze vallen direct in de smaak van het audio minnende publiek. Andere stroomverbeteraars filteren de stroom maar halen gelijk ‘het leven’ uit de muziek. In Paul’s idee is het veel beter de stroom zelf opnieuw op te bouwen. In feite is een Powerplant een audio versterker die maar 1 frequentie versterkt, 50 of 60Hz, maar daarbij wel veel stroom levert.