REVIEWArcam

Niet te verbeteren

Redactie HiFi.nl | 29 september 2013 | Fotografie Fabrikant | Arcam

Aan 1411 kbps Apple Lossless audiobestanden valt - binnen deze set althans - weinig geluidskwaliteit toe te voegen, ook niet door de SonLink. Zowel Daft Punk als The National nemen de productie van hun albums serieus, dus de bronbestanden hebben van zichzelf al een hoge geluidskwaliteit. Maar dat de SonLink daar geen onderscheidende verbetering in weet te leggen, komt vermoedelijk voornamelijk door de diverse bottlenecks in het parcours: een Mac Mini is geen dedicated NAS, bijvoorbeeld, en de bekabeling in deze set is van instapkwaliteit.

Dat de SonLink dat gat niet weet te dichten, lijkt ons geen schande. Er is simpelweg niet veel te verbeteren aan deze audiobestanden van Daft Punk en The National. Heeft Arcam daarmee troublegevonden? Nee hoor, helemaal niet. Er zit nog een hele wereld tussen 128 kbps MP3'tjes van ouwe meuk en nieuwe releases die met de modernste middelen zijn geproduceerd voordat ze in hoge kwaliteit geript werden. Ruggenspraak met Arcam bevestigt bovendien ons vermoeden dat de beperkingen voornamelijk in de bottlenecks van deze set zitten. Bij gebruik van apparatuur en bekabeling uit een hogere prijsklasse weet de SonLink volgens Arcam wel degelijk verschil te maken in de strakheid van laagweergave en de lucht & ruimte in het midden en hoog bij het afspelen van lossless audiobestanden.

De gemiddelde Sonos-gebruiker heeft - vermoeden wij althans - nog dozen vol aan oude MP3'tjes (en aanverwante 'mindere' formats) uit grijze verledens van de vroege digitale muziek op zijn of haar computer, externe schijf of NAS staan. 128kbps, 256kbps, 320kbps, variabele bit rates: alles wat onder FLAC of Apple Lossless (of vergelijkbare formaten) valt, profiteert duidelijk van een in de setup geplaatste SonLink. MP3'tjes van diverse pluimage in genre en kwaliteit krijgen stuk voor stuk een voller geluid met diepere klanken. Het geluid voelt vloeiender en helderder aan - zeker in combinatie met de luchtig spelende Dali's. Het werd een klein feestje om oude, nog met Napster binnen getrokken liedjes terug te zoeken in de muziekbibliotheek om ze aan de SonLink voor te leggen. We schaamden ons zelfs niet voor Lou Bega'sMambo No 5. (OK, misschien een beetje dan.) Een enkele keer werd ook de testmethode 'met SonLink, zonder SonLink' weer toegepast, om ons te verbazen over het verschil. Hoe kan een oude liveopname van een grungehitje in 128kbps nog zo veel terrein winnen? Nou ja, door zo'n SonLink dus. Ook Spotify-songs en oude live-opnames uit de archieven van Wolfgang'sVault, abonnementsdiensten die via de Sonos software benaderd en gebruikt kunnen worden, hebben profijt van de bemoeienis van de SonLink.

Conclusie

De ArcamSonLink is geen speeltje voor mensen die er echt op uit zijn om hun Sonos in te ruilen voor een hoogwaardiger systeem in een hogere prijsklasse. Dat zullen ook geen mensen zijn die hun streaming opgezet hebben met een Mac Mini of 'confectiekabels'. Voor de gemiddelde gebruiker die een aantal ruimten in zijn of haar huis van Sonos Zone Players heeft voorzien en er eentje of twee van een betere geluidskwaliteit wil voorzien, is een SonLink van 269 euro zeker het overwegen waard. Want qua gebruiksgemak, toepassingen en veelzijdigheid doet Sonos nog altijd niet onder voor nieuwere systemen. Arcam heeft met de SonLink een prima stuk gereedschap in huis om de audiokwaliteiten van een Sonos-setup wat bij te sleutelen.

MERK

EDITORS' CHOICE