NIEUWS

Touch en live

Ulco Schuurmans | 23 oktober 2014

Het juiste intuitieve gevoel hebben met de beeldmix is nog altijd een belangrijke troef van de videomixer/switcher. Of de overgang tussen verschillende camcorderingangen op het mengpaneel nu met een knop, schuifregelaar of (T-bar-)pookje gaat, de hardware vormt een gevoelsmatig verlengstuk van de editor of video-operator. De toverstok van de beeldmagier. Bij NLE- of een andere montagevorm achteraf is een dergelijk interactief gevoel een stuk minder.
In geval van live-uitzendingen en weergave is er eigenlijk geen goed alternatief. De hardware videomixer, -switcher of portable studio zijn de manier om de beelden ter plekke te mixen en van overgangen en/of overlays te voorzien. Dat kan natuurlijk ook met geschikte software op een notebook. Toch beschikt de computer doorgaans over minder in/uitgangen en is wat minder gebruiksvriendelijk.


Overlays
Veelal voegt de operator aan de uitgaande beeldmix nog extra grafische informatie toe. Dat kan alleen een logo of station-ID zijn. Echter ook verklarende teksten, animaties, beeldinserts of PinP (beeld in beeld), een afzonderlijke opgemaakte lokale versie van de tv-uitzending of een eigen studio-lay-out. Mixers betrekken deze grafische informatie uit een eigen intern geheugen, vanuit een andere videobron of ingestoken geheugen (kaart of USB-stick).
Naast gewone chromakeying (de achtergrond wordt met een ander videobeeld ingevuld) gebruiken mixers Down Stream Keying (DSK). Een gewone keyer maakt een soort "grafisch gat" in het beeld/videolaag waarin het vervolgens de grafische plaatjes weergeeft. Bij Downstream gaat dit als allerlaatste, dat wil zeggen als alle andere video-inputs en gekeyde graphics al zijn aangebracht.
Andere overlaybewerkingen in deze zijn het aanpassen van de weergavegrootte, het op een bepaalde plek positioneren van beeldvensters en het aanbrengen van kaders of framelijstjes.
Vanuit de social media zijn overlays van het type Facebook, YouTube, Skype en videoconferencing interessant. U kunt hen rechtstreeks in de presentatie of live opname meenemen.

Format en conversie
Bij voorkeur schaft u een switcher, mixer of portable videostudio aan in de hoogst mogelijke betaalbare videokwaliteit. Voor de videoamateur zal dat DV of HD zijn. In geval van 4K of 3D kan dat een prijzige aangelegenheid worden. In geval van een disco of kleiner evenement is DV of SVHS ook toereikend en bovenal heel vriendelijk geprijsd.
Bij het gebruik van verschillende camcorders en videobronnen is het lastig als er sprake is van meerdere typen videoformaten door elkaar. Om deze mix te kunnen gebruiken dient er een videoformaat van gemaakt te worden. Een moderne videoswitcher/mixer lost dit probleem voor u op door het aangeboden signaal real time naar een bepaald gekozen output te converteren. Dat scheelt weer in een losse videoconverter of het moeten inhuren van extra camera's.


Overgangen en speciale video-effecten
De uitgebreidere videoswitchers of -mixer beschikt over een brede batterij aan overgangen en video-effecten. Deze grafische effecten zijn van een hoogwaardige kwaliteit, relatief snel aan te brengen (real-time) en overzichtelijk gerangschikt onder drukknoppanelen. Er valt onderscheid te maken in:
- Overvloeiers, dissolves of cross dissolve;
- Wipes en andere schuif- of push-vormige transitions;
- Speciale of particle achtige effecten.
Het aantal geboden effect- en overgangsmogelijkheden kan sterk per merk en type switcher/mixer verschillen. De bediening verloopt doorgaans via een T-bar, knopdruk of schuifregelaars. On the spot werken deze hardware effecten veelal beter dan met NLE-software op een notebook in het veld.

Synchronisatie en framebuffers
Een bekend probleem met eenvoudiger videomixers/switchers is het oplopen van interne vertragingen bij het te verwerken AV-signaal. Er kunnen verschillen tot meerdere frames tussen het beeld en geluid optreden. Professionele modellen zetten hiervoor slimme framebuffers en Time Base Correction (TBC) in die het AV-signaal opnieuw samenstellen en synchroniseren. Voor het gebruik in de studio valt de aanwezigheid van een genlock aan te bevelen.

Het geluid
Het standaard geluid kan net zo goed door een geintegreerde beeldmixer/switcher verwerkt worden als door het installeren van een aparte audiomixer. Steeds meer mixers/switchers kennen daartoe een ingebouwd audiodeel van hoge kwaliteit. Dit inclusief professionele schuifregelaars (de faders). Let op het verschil tussen losse apart via een eigen uitgang en in het videosignaal zelf opgenomen geluid.
Ook het aanbod aan mixers met audiofilters en effecten aan boord neemt gestadig toe. Koppeling aan MIDI-apparatur, notebooks en netwerken is vaak standaard al aan boord.


Chromakey studio en zaalinput
Een aparte tak van de mixer switcher-sport zijn de virtuele tv-studios op basis van chroma-key technieken. De presentator staat voor een een groen of blauw scherm welke kleur door een andere videobron kan worden ingevuld. Bijvoorbeeld een leuke dame in de studio voor een tropisch strand. Er zijn complete virtuele (= geheel grafisch door de software gemaakte) studio’s mee op te bouwen. De Tricaster van NewTek en Boinx
TV voor Apple zijn daarvan de bekendste voorbeelden. In beide gevallen zet de software in combinatie met de switcher-hardware een gelikt ogende grafische studio-omgeving op. Deze studio-setup kan via templates (standaard ontwerpen) of zelf vormgeven. Binnen deze virtuele studio zijn meerdere camerabronnen in te zetten:
- Via chroma-key het neerzetten van presentatoren, gasten en publiek voor de virtuele achtergrond;
- Aparte cameravensters te openen en te wisselen via de switcher;
- Input vanuit notebooks, tablets of smartphones vanuit de zaal of eventruimte;
- Streaming input vanuit internet;
- Het toevoegen van upstream of downstream grafische info via de keyer.
Zo kunt u ter plaatste met een realistisch ogende eigen tv- of event-studio starten. Ook heel geschikt voor onderwijs, digital signage en productpromotie.


EDITORS' CHOICE