De operator of director achter de mixer of switcher wil uiteraard precies zien wat de cameramensen opnemen. Bij voorkeur via voor elke camera een aparte LCD-viewer of andere monitor. Hiervoor zijn diverse technieken beschikbaar. Als eerste gewoon een rekje (rack) met een aantal kleinere LCD-schermpjes. De fysieke omvang beperkt het aantal aan te sluiten cameras. In de praktijk geven dergelijke LCD-viewertjes een goed scherp, snel en kleurecht videobeeld.
Rackjes met monitorvenstertjes vindt u in drie vormen:
1. Al ingebouwd in de mixer of switcher zelf. Dit beperkt het aantal displays. Wel tevens geschikt om de mixer/switcher per menu in te stellen.
2. Als opsteek rack.
3. Ingebouwd in de flightcase van de portable studio.
Een beetje "poormans-oplossing" is het switchen tussen de cameras met een kleiner aantal schermpjes. U kunt dan echter gebeurtenissen missen doordat de desbetreffende camera nu net niet aan stond! Weer een andere oplossing is om een grotere monitor op te knippen in een flink aantal kleinere cameravensters. Let er op dat de cameravensters niet te klein worden.
Kabels en afstand
De meeste opstellingen voor video-switchers/mixers zullen heden ten dage nog met kabels werken. Dat betekent de toepassing van goede bedrijfszekere kabels die ook wat langere afstanden slechts weinig signaal verliezen. Zo nodig een versterker (booster) inzetten. Let op de volgende eigenschappen van de switcher/mixer in deze: het corrigeren van signaalverlies c.q. kleine optredende signaalfouten. Het accuraat detecteren van de uitval van een verbinding. Bij 3D het detecteren van twee afzonderlijke of een ingebedde videostroom. Idem bij het geluid. Is het mogelijk om vanuit de switcher ook de cameramensen te instrueren via een ingebouwd intercom-feature (talkback) of is hiervoor een apart audio-systeem nodig?
Draadloos cameras verbinden aan switchers/mixers is in opkomst. Doorgaans nog via het aansluiten van externe zenders- en ontvangers. In de nabije toekomst zullen draadloze modellen die met AV-netwerken communiceren gemeen goed gaan worden.
Als spin in het web
Met de juiste videomixer -of switcher zit u als videoregisseur als een spin in het web bij het opnemen van meerdere cameras. Optimaal in gevoelsmatige interactie met de beeld- en geluidsbronnen, een uitgekiende workflow onder handbereik, pakkende effecten en overgangen of keying plus een kwalitatief hoogwaardige correctie en/of signaalconversie. Eigenschappen die menig notebooksysteem nog niet kan bieden.
Het behoeft niet duur te zijn
Wie de specificaties van videomixers/switchers leest denkt al gauw aan peperdure apparaten. Dat hoeft echter helemaal niet. Van zowel Datavideo als Roland zijn al voor een paar honderd euro handige apparaten te koop. Meer dan S-VHS-kwaliteit is vaak niet nodig. En ook digitaal DV valt qua prijs best mee.
Voor de doorsnee amateurtoepassingen zijn twee tot vier camera-ingangen meer dan voldoende. Let er wel terdege op dat de drukknoppen, T-bar en schuifregelaars lekker en solide werken. Ook of de effecten en overgangen voldoende kwaliteit bieden.Probeer een mixer/switcher daarom altijd eerst uit en/of kijk naar de ervaringen en reviews op internet. Ook een studio in een flightcase behoeft bij Datavideo geen vermogen te kosten. Lekker handig zo’n videomixer, beeldschermpjes al het geluid en een voeding in het compacte draagkoffertje. Heel geschikt voor de videoclub of lokale omroep.
Hoe werkt het?
Stel eerst de cameras op. Naar keuze worden de cameras bediend door een cameraman/vrouw maar automatisch opnemen kan ook. Plaats de mixer op een geschikte locatie waar u goed zicht heeft op de gebeurtenissen.
Leg de kabels tussen de cameras en de mixer. Plak deze goed met tape vast. Verbindt de mixer met een projector (live weergave) of een opnamerecorder. Sluit voor de controle van de beelden een rack met LCD-schermpjes of een monitor aan om het beeld te kunnen beoordelen.
Instrueer de cameramensen over hetgeen van hen verwacht wordt. Tijdens de opname is daar een talk back-systeem voor te gebruiken.
Test vooraf alle op de ingangen van de mixer aangesloten cameras uit. Komt alles correct binnen?
Tijdens het optreden of evenement schakelt u tussen de aangesloten cameras. Dat kan via een:
- Druk op de knop voor een harde overgang.
- Als overvloeier met het hendeltje (T-bar).
- Voeg desgewenst een overgang effect en of grafische teksten, logos/symbolen of plaatjes toe.
Wat zijn keying en overlays?
Onder keying wordt het invoegen van beeld in een videobeeld verstaan. De bekendste methode is de chromakey. Daarbij staat een persoon of object voor een groen of blauw scherm. Deze groene of blauwe kleur vervangt de mixer softwarematig door het beeld vanuit een andere videobron. Zo ontstaat een digitaal opgebouwde virtuele studio. Een andere vorm is down stream keying. Als de beelden al gemixt zijn leggen de software en hardware daar nog eens een extra grafische opmaak overheen.Bij een overlay wordt het ene beeld over het andere heen gelegd. Bij een mixer gaat het daarbij veelal om graphics die bovenop het oorspronkelijke videobeeld gelegd worden. Bijvoorbeeld een logo, uitslaglijst tekst of een plaatje.