Het nieuwe denken
Dat deze riante 120 m2 grote ruimte verder is aangekleed, blijkt al snel een waar understatement te zijn. Want terwijl dit vertrek tijdens mijn vorige bezoek nog tamelijk provisorisch was aangekleed en ingedeeld, zie ik nu een totaal andere ruimte. Ondanks de duidelijk meer in verschillende gedeelten onderverdeelde ruimte en een drastisch aangepakte akoestiek, is toch heel mooi en met respect voor de oorspronkelijke sfeerelementen, de mooie lichtinval en oorspronkelijke grandeur van de ruimte bewaard gebleven. Hoewel ten tijde van mijn bezoek nog niet alle nieuwe meubels zijn gearriveerd, kan ik toch al heel goed zien dat het einddoel van deze ruimte inmiddels bijna is bereikt. Iets waar ook mijn gastheer duidelijk mee in zijn nopjes is. ‘Het gebruik van deze prachtig grote ruimte is een langgekoesterde wens van Fokke en mij. Niet alleen omdat hij direct naast ons winkelpand ligt en binnendoor is te bereiken, maar ook omdat Overgaauw nog verder wil doorgroeien. Oorspronkelijk is deze winkel namelijk in het lagere prijssegment begonnen. Op zich niets mis mee natuurlijk en begin zestiger jaren absoluut een perfecte keuze. Maar toen Fokke en ikzelf halverwege de negentiger jaren langzaam de zaak instroomden, was onze beste en duurste luidspreker van dat moment een BNS Soundcolumn en bestond de elektronica uit merken als Marantz en Kenwood. Hoewel internetverkoop in die periode nog in de kinderschoenen stond, was voor ons al snel duidelijk dat dit in de toekomst nog wel eens een grote vlucht zou kunnen gaan nemen. Overgaauw moest dus in beweging blijven om ook in latere jaren een speler van betekenis te blijven.
Na flink te hebben gebrainstormd, hebben we uiteindelijk de keuze gemaakt om te upgraden. Uiteraard wilden wij hierbij wel de bekende Overgaauw filosofie van ‘veel waar voor het geld bieden’ handhaven, maar ook ons vizier vooruit en omhoog richten. Gaandeweg vinden hierdoor nog steeds meer nieuwe serieuze merken hun weg naar onze winkel en kunnen we niet alleen onze vaste klanten, maar ook nieuwe belangstellenden nog beter helpen dan voorheen. Ook omdat het nu mogelijk is om onszelf anders en vooral breder te profileren. De ruimte waar we ons nu in bevinden, is zeker in deze vorm met al deze mooie high-end merken, de ultieme verwezenlijking van dit nieuwe denken. Uiteraard geloven wij heilig in deze kwalitatieve uitbreiding en vinden ook dat tijd er nu gewoon rijp voor is. We hebben immers inmiddels de kennis en kunde om er mee te kunnen werken en beleven er met z’n bovendien enorm veel plezier aan. Vooral om klanten en serieuze belangstellenden dit prachtige hoge niveau van muziekbeleving aan te kunnen bieden.’
The proof of the pudding
Om zelf met alles kennis te kunnen maken, maken we vervolgens een rondgang door de complete winkel en beginnen met de ruimte waar we ons op dat moment in bevinden. Het is de zeer grote, in open akoestisch geoptimaliseerde compartimenten onderverdeelde high-end demo zaal met set opstellingen van € 15.000,- tot € 100.000,-. Naast de duurdere modellen van Marantz en Music Fidelity, is er ook elektronica te vinden van Classé, Hegel, Esoteric, Rega, beChocolate en de nieuwste loot in het assortiment: het prestigieuze Amerikaanse McIntosch. Op luidsprekergebied ontwaar ik de betere modellen van Piega, Dali, Bowers & Wilkins, Focal, KEF en Totem. Mede door de geraffineerde inrichting is de presentatie een lust voor oog en als we even later kort enkele luisterklare opstelling aanhoren, constateren we dat dit ook voor het oor geldt. Daarna is het de beurt aan de eigenlijke winkel die in het naastgelegen pand is gesitueerd. Erg praktisch (want het regent op dat moment buiten) is dat we inderdaad binnendoor kunnen doorsteken. Hiermee komen we in het Sonos / Denon Heos / Blue Sound en TV gedeelte terecht.
HI-VISITOvergaauw
Overgaauw - Art Nouveau presentatiezaal
Werner Ero |
01 november 2015
| Fotografie Werner Ero
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 30 oktober 2015