Luisteren
De MB-1 monitoren zullen met veel verschillende versterkers uitstekend kunnen presteren. In elektrische zin zijn ze niet kritisch, maar met betrekking tot de kwaliteit van de versterker natuurlijk wél. Een algemene uitdaging met vrijwel alle mini-monitors ligt in het laagbereik. Verschillende mini’s kunnen best de lagere frequenties weergeven, maar uiteraard niet met de impact en drive van grote luidsprekersystemen. Het is vaak méér horen dan voelen. Geen probleem, want de keuze voor een mini is een erg bewuste, al dan niet onder zware diplomatieke druk van de huisgenoten.
Maar, voor de liefhebbers van moderne dance-music of klassiek in grote formaties, zijn de mogelijkheden natuurlijk beperkt. In het hoog en midden hebben mini’s nagenoeg geen beperkingen in vergelijking met grotere systemen. De keuze voor een ribbon-driver is ook heel plezierig. Ribbons zijn neutraal en kennen door de lage massa geen vertraging. Het zijn snelle drivers die fraai gedetailleerd kunnen presteren. De betere ribbons kunnen dynamisch enorm uithalen, waarbij de vervorming minimaal blijft. In de professionele wereld worden ook ribbons gebruikt, die moeiteloos SPL’s van 140dB halen. Een ribbon kent geen cone-breakup en resonanties zoals dome-tweeters die kennen. De MB-1 scoort dan ook meteen in het hoog/midden met een fenomenale stage, neutraliteit en angstaanjagende dynamische uithalen. Deze luidspreker kan uiterst subtiel manouvreren en laat elk detail op een natuurlijke manier horen, zonder het foute hyperdetail dat feitelijk ontstaat vanwege fouten in het filter en daardoor vaak een lift van de hoog-output ten opzichte van de rest van het frequentiegebied. Ook stemmen en instrumenten in het middengebied worden overtuigend neergezet. Het is opvallend dat de MB-1 een behoorlijke transparantie, organisatie en overzicht houdt op het moment dat muzikale structuren erg complex worden, maar tijdens het draaien van erg grootschalige werken met enige luidheid, lijkt het of deze monitoren enigszins gaan knijpen.
De meeste mini’s zullen vooral uitblinken in de weergave van kamermuziek, solo-instrumenten, singer-songwriter en ander overzichtelijk repertoire. Dat is met de MB-1 niet anders. Klein-ensemble wordt met een sprookjesachtig realisme en ruimtelijke afbeelding neergezet. Vervolgens blijft de laagweergave nog over. De MB-1 balanceert daarmee net op de grens. De kwaliteit van het laag is erg goed, maar voor sommige muziek gaat het net niet diep genoeg. Voor veel andere muziek is het daarentegen gewoon oké. De MB-1 is natuurlijk een luidspreker met een beperkt intern volume. Toch kan er voldoende gemanipuleerd worden om het laag erg acceptabel te krijgen. Een solid state versterker die enige stroom kan leveren, kan uit de MB-1 voldoende laag halen. Maar eigenlijk presteert deze Scansonic veel overtuigender met een buizenversterker. Het resultaat is dan buitengewoon fraai, plastisch en realistisch. De juiste buizenversterker klinkt ook neutraal, snel, gedetailleerd en dynamisch. Maar, buizen en laagweergave staan doorgaans op gespannen voet. Daarin zijn dan ook weer veel kwaliteitsverschillen. Er zijn ook buizenversterkers die loeistrak klinken in het laag. Het beste resultaat werd hier bereikt met een solid state voorversterker en een buizen-eindtrap. Met deze ‘best of two worlds’combi presteerde de MB-1 uitermate goed.
Overigens is de plaatsing van mini’s van grote invloed op het laag en speelt ook de akoestiek mee. Wie daar even mee experimenteert zal deze luidsprekers binnen een uurtje naar de top van hun kunnen bewegen. De bron speelt in deze hele excercitie geen rol. De keuze voor een bron heeft alleen te maken met het ambitieniveau ten aanzien van de maximale kwaliteit die u uit een systeem wilt halen. De interactie tussen de luidsprekers en de versterker is complex en heeft invloed op het laag. Met betrekking tot de MB-1 kan de keuze van de luidsprekerkabel van enige invloed zijn op het laag. Daarmee beschikt de consument over een derde mogelijkheid om deze luidspreker goed aan het spelen te krijgen. Als alle factoren zijn geoptimaliseerd, dan staat er in formaat een bescheiden luidspreker met grootse prestaties. Vooral de innemende en levendige manier waarmee de MB-1 zich manifesteert, maakt het luisteren tot een feest.
Conclusie
De Scansonic MB-1 is een buitengewoon luxe en fraai gebouwde monitor met zeer bescheiden afmetingen. Ze zijn in staat tot kwalitatief hoge prestaties maar dat vergt, net zoals met andere luidsprekers, enige aandacht. Wie de MB-1 beschouwt als luxe eyecatcher, die vooral geen opvallende plaats mag hebben en hoofdzakelijk bedoeld is voor achtergrondgeluid, geeft per definitie teveel geld uit en kan beter iets glimmends gaan kopen bij de Action. Wie volledig gaat voor geluidskwaliteit en de fraaie ruimtelijke en andere geluidsmatige prestaties van de MB-1 wil maximaliseren, krijgt het advies om bezig te gaan met de plaatsing en de juiste aansturing.
Met de gemiddelde Japanse receiver of een willekeurig geïntegreerd versterkertje zal er soms een bovengemiddeld geluid uit deze Scansonics komen, maar deze mini kan echt shinen door iets heel goeds te gaan zoeken. Dat heeft vooral te maken met intelligente keuzes en niet altijd met prijs. Zodoende kan het goed uitpakken met een integrated tube-amp van 1000 euro en ook met een setje van 80K. De MB-1 is feitelijk bedoeld voor consumenten die een fraai vormgegeven en niet opvallend grote luidspreker zoeken, streven naar een zeer goede geluidskwaliteit en daartoe niet noodzakelijkerwijs willen bezuinigen op elektronica. Dus: focus op geluidskwaliteit en denk vrij.