Even werken
We konden niet wachten om de CL1 gebalanceerd op de Dacamp L1 aan te sluiten. Luisteren doe je echter niet zomaar. Eerst moet je de gepaste kabel koppelen aan de driverbehuizingen. RHA levert trouwens fraaie gevlochten kabels mee die visueel veel indruk maken, ook aan de zijde van de stekker. Zowel de mini-XLR als jack-stekker zijn grote, kostbare dingen. Door de kleine vorm van de armaturen en de plugs is het wel een gefoefel van jewelste om alles aan te sluiten.
Naar goede gewoonte levert RHA een groot aantal tips mee, incluis drie paar Comply-tips. Die breng je aan zoals een oorplug: bij elkaar persen en in het oorkanaal stoppen. Na ongeveer 10 seconden zijn ze weer uitgezet en heb je een goede pasvorm. Aangezien iedereen andere oren heeft (het ene oor kan zelfs verschillen van het andere) is het positief dat je zoveel tipmogelijkheden in de doos vindt. Het kenmerkende aluminium plaatje waar je ongebruikte tips in kunt klikken is de kers op de taart.
De CL1 is een in-ears van het type dat achter je oorschelp wordt aangebracht. De eerste keer vraagt dat wat oefening, maar na wat tijd steek je ze zonder nadenken in.
Detail, detail, detail
We hadden de RHA-spullen op hetzelfde moment op bezoek als de nieuwe koptelefoons van Audioquest. Dat maakte het extra schrikken toen we de CL1’s voor het eerst beluisterden. De NightOwl en co zijn heel laid-back en nogal warm, en dat zijn twee woorden die ongeveer het omgekeerde zijn van wat de RHA-in-ears laten horen. Gehoor is een relatief zintuig en je brein fixeert zich snel op grote contrasten. Onze eerste indruk was dus: “Wow, dit klinkt wel wat hot.” Snare-drums, cymbalen, de hogere tonen bij snaarinstrumenten, allemaal waren zeer present. Maar zoals gezegd zit dat ook wel wat in de tegenstelling met andere hoofdtelefoons.
We luisteren wat langer, naar meer genres. Het plaatje begint dan ook snel meer te kloppen. Ja, uit de metingen die RHA zelf publiceert zie je duidelijk dat de CL1 de midrange wat onderdrukt en vanaf circa 2,5 kHz wat pieken toont. Dat geeft inderdaad een zeker gevoel van detail, maar maakt je ook sneller attent op bijvoorbeeld artefacten van slechte compressie. Denk dan aan artificieel klinkende hi-hatsymbolen. De CL1 moet je dus bij voorkeur voeden met goed bronmateriaal. Het hoeft niet per se hi-res audio te zijn, maar we zouden toch lossless materiaal aanraden.
Omdat we persoonlijk meer houden van een lichtwarme klank, draaien we de treble-knop op de Dacamp L1 naar -1. Toch als we luisteren naar rocktracks zoals ‘Roses’ van deUS of ‘Head Carrier’ van Pixies, die anders te aggressief klinken. De geluidssignatuur van de CL1 past wel heel mooi bij meer jazzy albums en klassiek. ‘Salt’ van Lizz Wright bijvoorbeeld krijgt wat meer sprankel en klinkt heel wat meeslepender op de CL1. Het dartele pianospel op ‘Afro Blue’ wordt op het voorplan neergezet, heel ritmisch, terwijl de (stille) backing vocals, acoustische gitaar en djembes achteraan op het podium staan, zonder dat hun bijdrage afgezwakt wordt. Ook bij ‘Mongolia’, een nerveuze track uit Armand Amars soundtrack bij de film ‘Human’ (ALAC, 44 kHz / 16 bit), zet de CL1 in combinatie met de L1 een mooie prestatie neer. De vele melodielijnen die heel dynamisch op en af komen, vaak met exotische fluiten en snaarinstrumenten, klinken heel meeslepend. Nu is het genieten van het vermogen van de CL1 om kwiek veel details te laten horen.
Het is een moeilijke vergelijking om te maken, maar bij de CL1 krijgen we een gelijkaardig gevoel als bij de Sennheiser HD 800. Een referentie onder de circumaurale hoofdtelefoons – dus iets helemaal anders – maar wel op dezelfde manier in staat om heel strak en correct muziek weer te geven. Je mag dus gerust stellen dat de CL1 een zeer goede in-ears is, maar ook een onvergeeflijke.
Conclusie
Als we even de Dacamp L1 en de CL1 apart beschouwen, dan zijn we onverdeeld positief over de DAC en vinden we de in-ears zeker het beluisteren waard. De Dacamp is een van de veelzijdigste toestellen die we over de vloer kregen, met een zuivere klank die niets verhult. Qua mogelijkheden zijn alle mogelijke scenario’s en formaten afgedekt. Voor mobiel gebruik is hij wel wat zwaar, maar dit is een apparaat dat ook thuis bij je pc een plek verdient. De toonregeling lijkt misschien een detail, maar het maakt deze DAC ook in staat om hoofdtelefoons naargelang je eigen smaak en genre af te regelen.
De CL1 verdient een prijs voor innovatie. Het is een heel bijzondere in-ears die inderdaad voor RHA een stap hoger betekent. RHA gaat ook voor zijn eigen geluidssignatuur, die natuurlijke bassen die net genoeg aanwezig combineert met een doorgedreven zin voor detail en met een sterke weergave van vocals op het voorplan. Dat maakt hem voor sommige luisteraars minder universeel misschien, maar als je graag alle aspecten van een opname hoort dan is de CL1 voor jou. Hou er wel rekening mee dat je de CL1 quasi onmogelijk zomaar kunt gebruiken met een smartphone. Een versterker is broodnodig.
En dan die combinatie van de CL1 en Dacamp L1. Is het als het ware een match in made in heaven? Toch wel, zij het met een bepaalde prijs. De Dacamp L1 stuurt de CL1 probleemloos aan en laat de in-ears op zijn best presteren. De toonregeling is de kers op de taart. Als een bepaalde opname inderdaad net te agressief klinkt, dan kun je dat wat bijregelen.