Vanaf dit moment kan ik zelf in de studio van Bloomline gaan waarnemen hoe Leo dit opgelost heeft. De OmniDrive luidsprekers stralen uniform af in een vlak van 360 graden. Om nu de Omniwave fantoomluidspreker te realiseren wordt één OmniDrive luidspreker op hoogte geplaatst en naar beneden gericht. Laag bij de grond komt eenzelfde luidspreker maar die kijkt juist naar opzij. De 360 graden patronen van de ‘top’ en ‘bottom’ speakers combineren zo tot een nagenoeg vlakke golf, wat zich gehoormatig vertaalt tot een stabiele fantoombron zonder enige waarneembare kleuring ten gevolge van interferentie. Zelfs al lopen we rond en/of draaien we ons hoofd dan zal er niets veranderen in het verticale fantoombeeld. Zouden we op onze zij gaan liggen en dan verplaatsen, dan zijn we terug bij de bovengenoemde problemen.
Gelukkig luisteren we met ons hoofd verticaal en niet horizontaal. Het resultaat van deze ongebruikelijke stereo luidsprekeropstelling met vier speakers voor twee kanalen is dat de ruimtelijke informatie die ik eerder waarnam met één enkele OmniDrive luidspreker in dezelfde balans terugkomt, alleen vele malen groter en dus realistischer afgebeeld. Bij het luisteren naar een orgelopname kan ik als het ware door het kerkje lopen, dichterbij of verder weg van het orgel komen en er zelfs onderdoor lopen zonder dat het orgel verschuift in het stereobeeld. Een wonderlijke ervaring die zo overeenkomt met de werkelijkheid dat mijn brein niet langer luidsprekers hoort (zoals we gewend zijn luidsprekers toch te lokaliseren) maar de indruk verwerkt als aanwezig te zijn in de opname ruimte.
Venster op de zaal
Bloomline streeft niet naar het maken van de ‘beste’ luidspreker maar richt zich juist op het bieden van het beste alternatief en dat is transparantie. Omdat Omniwave daarbij de akoestiek benut en die niet hoeft te veranderen, vindt Omniwave zijn toepassing in concertzalen, vergaderruimtes, studio’s en uiteraard in de huiskamer. Eigenlijk is het principe simpel en maakt het gebruik van de interferentie tussen twee coherent stralende speakers in de stereo opstelling: richt één speaker naar voren, de tweede naar opzij. Tussen de speakers is dan een lang fantoombeeld te horen bij gebruik van een mono ruis als bron. Vervolgens kantel je de luidsprekeropstelling 90 graden en voer je het dubbel uit voor stereoweergave. Het nu verticale fantoombeeld tussen de hoger en lager geplaatste speaker wordt daarmee compact en voilà, je krijgt de onhoorbare luidspreker, een fantoombron zonder sweetspot. Dat laat Leo horen met een opname van filmmuziek voor de film ET gecomponeerd door John Williams, afkomstig van en geripte cd waarbij de ruimte informatie en de dynamiek volledig behouden blijven.
Vervolgens laat een oude opname van twee wasplaten, die synchroon draaiden tijdens de opname, heel veel ruis, vervorming en spetters horen, maar dankzij Omniwave weten mijn hersenen de muziek en de akoestiek feilloos te filteren uit de brij aan geluid. Vier kleine speakers en toch een zo groot geluid, dat komt door het rondstralen wat de speakers groter maakt dan dat zij in werkelijkheid zijn. Dat de speakers zowel hoog als laag staan heeft een positieve invloed op staande golven die wij zo graag vermijden. Dankzij psycho-akoestiek onderscheiden we nu de opnameruimte en plaatsen we solo-instrumenten zo correct alsof we een venster op de zaal hebben. Dat alles danken we aan het afstraalpatroon van de Omniwave dat eruit ziet als een grote bol waarvan de resultante als een vlakke golf naar de luisteraar komt, met een diffuus patroon van frequenties over de gehele oppervlakte tussen de hoog en laag geplaatste units. Enigszins vergelijkbaar met de weergave van een magnetostaat, alleen is die beperkt in afmeting en een fantoom luidspreker kent die beperking niet. Heel goed hoorbaar met een opname uit de achtertuin van Onno Schulze waarin verkeer, vogels en een vliegtuig te beluisteren zijn, waarbij het vliegtuig Dolby Atmos gedachten oproept terwijl ik virtueel door de tuin kan lopen zonder dat de vogels wegvliegen.
Maatoplossing
Bloomline levert altijd een maatoplossing in samenwerking met een dealer uit Nederland of België. Die maatoplossing kan bestaan uit vier units die aan de wand worden bevestigd met beugels of vrij mogen staan op statieven. Er is ook een lange behuizing verkrijgbaar, de Phantom Two, die verticaal op de wand komt en waarin twee units zijn geïntegreerd met twee transmission lijnen voor de extra lage tonen. Voor dieper laag is er natuurlijk het alternatief van een actieve subwoofer. Bij het gebruik van een subwoofer of de transmission lijn beveelt Bloomline Lyngdorf roomcorrectie aan (of een ander merk) voor een actieve cross-over. Een bijpassende versterker is de Lyngdorf 2170, want er is ongeveer 2 x 120 Watt aan 4 Ohm nodig om de Omniwave goed aan te sturen.
Het installeren van de Omniwave begint altijd met een live test van de ruimte, daarna worden voor de installateur tekeningen gemaakt en na het plaatsen van de definitieve oplossing en inregelen wordt het systeem overgedragen aan de klant. Die klant kan een particulier zijn maar evengoed een professionele omgeving. Omniwave is een tussen 2004 en 2007 ontwikkelde uitvinding en geen toepassing van willekeurige luidsprekers en daarom wereldwijd gepatenteerd. De units die in eigen beheer worden geassembleerd uit toegeleverde onderdelen, kunnen in elke RAL kleur worden geleverd omdat Omniwave C (huiskamer versie) altijd maatwerk is. De kosten bedragen voor een basis set ongeveer € 7.000,-, met de garantie dat het in elke huiskamer gaat werken en er geen sprake is van een sweetspot.