REVIEWSonus faber

Opbouw van kast, drivers en cross-over

Sonus faber Olympica Nova: techniek en opbouw van de kast

De kasten van alle zeven leden van de Olympica Nova productlijn zijn gemaakt van acht lagen gebogen hout. Aan de binnenkant zijn natuurlijk de nodige schotten en verstevigingen geplaatst waardoor ongewenste vibraties geen kans krijgen. De bovenkant van de leden van de oudere Olympica is van leer. De bovenkant van de nieuwe Olympica Nova is gemaakt van hetzelfde materiaal als de rest van de kast. De kasten zijn niet gelakt maar overtrokken met een laag hoge kwaliteit fineer, naar keuze uitgevoerd in walnoothout of het donkerdere wengé. Dit is dus een verschil met de leden van de duurdere Homage Tradition productlijn die niet zijn gefineerd, maar in totaal veertien polijst- en lakbehandelingen hebben ondergaan.

Ook de baffle van de Olympica Nova heeft dezelfde kleur als de rest van de kast. De leren baffle van de oudere Olympica heeft dus in de nieuwe Olympica Nova plaatsgemaakt voor een houtkleurige baffle. Omdat ook de bovenkant van de nieuwe productlijn dezelfde kleur heeft als de rest van de kast, oogt de Olympica Nova rustiger. Gebruik van verschillende materialen en/of kleuren kan immers optisch als onrustig worden ervaren. De leren baffle is overigens niet helemaal verdwenen. De middentoner en tweeter hebben nog wel een omlijsting van leer.

De dikke bodemplaat is gemaakt van aluminium. De vloerstaande modellen en de stands van de Olympica Nova I staan op roestvrijstalen spikes met onderleggertjes. Sonus faber heeft ook deze productlijn voorzien van afneembare driverbeschermers in de vorm van bogen waartussen rubber draden (strings) zijn gespannen. Deze beschermers hebben levenslange garantie. Mocht een string breken, wordt de draad op vertoon van de aankoopnota kosteloos door de fabrikant vervangen.

Alle leden van de nieuwe Olympica Nova productlijn zijn basreflex modellen, behalve de muurhangende Nova Wall. De baspoort bevindt zich aan de achterkant. Sonus faber heeft zijn basreflex techniek Stealth Ultraflex System genoemd. De baspoort is een lange sleuf gemaakt van aluminium en is afgeleid van de baspoort in de Homage Tradition productlijn. De oudere Olympica’s hadden een baspoort met een honingraatstructuur, maar volgens de fabrikant biedt de Stealth Ultraflex techniek voordelen zoals een betere beheersing van de luchtstroming.

Omdat de Nova Wall gemaakt is om aan de muur te hangen is een basreflex poort aan de achterkant niet mogelijk. De Nova Wall is een gesloten model, maar de middentoner/woofer wordt bijgestaan door een passieve radiator.

Ten slotte: de kasten van de modellen Nova I, II, III en V hebben een asymmetrische opbouw. Dit heeft als voordeel dat intern minder snel staande golven of andere ongerechtigheden kunnen ontstaan. Bovendien kan de gebruiker kiezen hoe hij of zij de luidsprekers neerzet. De keus is baspoort aan de binnenkant of aan de buitenkant. In het tweede geval is de basweergave iets prominenter volgens Sonus faber.

Sonus faber Olympica Nova: drivers en cross-over

Alle leden van de Olympica Nova productlijn zijn voorzien van dezelfde tweeter, type H28 XTR3. Het gaat om een silk dome tweeter van 28 millimeter. Sonus faber heeft de dome in het midden vastgezet met een boog en noemt deze techniek Damped Apex Dome (DAD). De magneet is gemaakt van neodymium.

De drivers voor middentonen en lage tonen zijn afgeleid van de drivers die worden gebruikt in de Homage Tradition productlijn. De middentoners hebben allemaal een diameter van 150 millimeter. De conus is gemaakt van een mix van cellulosepulp en andere natuurlijke vezels. De spoel is gemaakt van CCAW (Copper Clad Aluminium Winding), in essentie een verkoperde aluminium draad. Het frame is gemaakt van gegoten aluminium.

Vanzelfsprekend hebben alle modellen een middentoner aan boord. In de tweeweg modellen Olympica Nova I, Center I en Wall neemt de middentoner ook de lage tonen voor zijn rekening. De Olympica Nova V en III hebben een middentoner van het type M15 XTR-04 aan boord. Model II is voorzien van middentoner M15 XTR2-04, net als de Wall. Model I heeft de MW15 XTR2-04, die zoals gezegd ook de laagweergave voor zijn rekening neemt. In de Center II zijn twee middentoners van het type M15 XTR2-08 geplaatst. In de tweeweg Center II zijn dat twee stuks MW15 XTR2-08.

De woofers hebben een diameter van 180 millimeter en zijn te vinden in alle drieweg modellen. Dat zijn dus de modellen Olympica Nova V (drie woofers, type W18 XTR2-12), Nova III (twee woofers, type W18 XTR2-08), Nova II (één woofer, type W18 XTR2-04) en Center II (twee woofers, type W18 XTR2-08). De conus is gemaakt van een sandwich van twee lagen cellulosepulp met daartussen en laag high-tech synthetisch schuim. Het resultaat is een stijve doch lichte conus, aldus de fabrikant.

Het cross-overfilter is door Sonus faber zelf ontwikkeld. De fabrikant noemt zijn cross-overtechniek Paracross Topology. Het filter zou niet of nauwelijks gevoelig moeten zijn voor radiofrequenties en zou voor een lage ruisvloer moeten zorgen. De geplaatste condensators zijn van het merk Clarity Cap. De cross-overfrequenties liggen bij de Olympica Nova V, III en II op 250 Hz en 2.500 Hz. Bij de tweeweg Olympica Nova I en de Wall ligt de cross-over op 2.500 Hz. De cross-over ligt bij de drieweg Center II op 250 Hz en 1.550 Hz. Bij de tweeweg Center I is dat 1.550 Hz.

Het gebruik van dezelfde drivers in de verschillende modellen zal niet alleen een schaalvoordeel en dus kostenvoordeel hebben. Het zal ook bijdragen aan een meer homogeen geluid in geval van een home cinema opstelling.

De luidsprekeraansluitingen accepteren bananenstekkers en vorkjes. Wie vorkjes gebruikt zal de ovale vorm van de aandraaibussen waarderen, want de ovale vorm maakt het aandraaien makkelijker. De Olympica Nova V is geschikt voor bi-wiring.

Sonus faber Olympica Nova V: technische gegevens

Voordat we gaan luisteren, noteren we nog wat technische gegevens.

Als eerste viel de hogere gevoeligheid op van ons testmodel, de drieweg vloerstaande Olympica Nova V. Deze bedraagt 90 dB (2,83 Volt / 1 meter). De Olympica Nova V speelde aanzienlijk luider dan monitormodel Guarneri Homage Tradition dat circa twee maanden geleden in de luisterruimte stond, bij gelijk versterkervolume. Gevoeligheid, ook wel rendement genoemd, zegt niets over de klank, maar zegt uitsluitend iets over het aan te sluiten versterkervermogen. De Guarneri’s waren met een 3 dB lagere gevoeligheid niet veeleisend als het gaat om de aangesloten versterker, maar vanwege de hogere gevoeligheid eist de Olympica Nova V nog minder van de versterker. Omdat er in de luisterruimte geen lichte versterkers aanwezig waren, hebben we het niet kunnen proberen, maar naar verwachting zal een (buizen)versterker met niet al te veel vermogen de Olympica Nova V moeiteloos aan het zingen kunnen krijgen.

Het opgegeven frequentiebereik is 32 Hz tot 35 kHz. De impedantie van alle Olympica Nova modellen is vier Ohm. De Olympica Nova V is het zwaarste model en weegt 44 kilogram. De afmetingen zijn 1.174,5 x 424 x 529,8 millimeter.

Sonus faber Olympica Nova V: testomgeving

Importeur Savor Audio heeft de luidsprekers zelf afgeleverd en neergezet. De luidsprekers stonden circa vier meter uit elkaar, ongeveer een meter verwijderd van de achterwand, enigszins ingedraaid naar de luisterpositie op circa vier meter afstand. Het iets meer of minder indraaien bleek niet veel te doen met de klankbalans. De baspoort was aan de binnenkant geplaatst. Uit talloze testopstellingen in de luisterruimte is immers gebleken dat de hoeveelheid lage tonen in de luisterruimte eerder te veel dan te weinig is.

De luidsprekers zijn aangesloten op een set klasse A versterkers van het Amerikaanse Pass Labs. Als bron zijn afwisselend een streamer van Atoll Electronique type MS120 gebruikt (NB: over deze streamer verschijnt binnenkort een recensie op dit medium) en een Wadia 321 DAC die afwisselend signaal kreeg van de MS120 van Atoll en een door Magna Hifi gemodificeerde Sonos Connect.

Praten over techniek en apparaten kan leuk zijn, maar muziek luisteren is nog leuker. We gaan naar muziek luisteren.

MERK

EDITORS' CHOICE